نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
رئیس ترویج معاونت صنایع دستی/ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
ایل بختیاری بزرگترین ایل کوچندۀ ایران (بر اساس آخرین سرشماری عشایر در سال 1387 مرکز آمار)[1]، از دیرباز در دامنههای زاگرس زیسته است. ییلاق و قشلاق بختیاریها عمدتا در حد فاصل دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان ونیز مناطقی از استانهای لرستان و اصفهان است. زندگی مردم بختیاری مبتنی بر پرورش دام و زندگی کوچندگی است و بخشی از فرآوردههای دامی آنها که شامل پشم، کرک و موی بز است، به صورت دستاوردهای هنری در قالب تولید انواع دستبافتههای کارکردی متجلی میگردد. این دستبافتهها شامل قالی، خِرسَک (فرشی با پُرز بلند)، لِی (گلیم یا سرانداز)، جاجیم (نواربافتهای منسوج پهن برای تهیه رویۀ لحاف)، موج (روانداز، رختخواب پیچ و گاهی زیرانداز)، هورژین (خورجین)، تُربَه (توبرۀ نگهداری و حمل ملزومات چوپان)، شَلَه (برای جابجایی مشک، محصول دروشده، سنگ وچوب برروی حیوان)،شَلْ (برای جابجایی محصول دروشده)، هورژ (خورج)، هورژین (خورجین)، هور (جوال)، مَهدَه (زیرگوشی)، تییَر (نمکدان)، هورژِ تَرک (محل نگهداری دارایی نقدی و قیمتی)، سُرفَه آردی (سفرهای برای ملزومات و پخت و پز نان)، پیشسینه اسب و مادیان، جُل (روزینی)، مَوجیچین (نوعی نواربافته بدون پود جداگانه با نقوشی شبیه به موج)، برای بند چادرها علاوه بر وریس طنابهای دورنگی میبافند که خودشان آن را رشمه گِلْدِرچین مینامند. (کریمی، 1368: 111)، گِلدِرچین (نوعی نواربافته بدون پود و باریک که بیشتر برای بستن گیس دختران و زنان به کار میرود)، بَندِ زَنگِلی (نوعی نواربافته برای بستن زنگوله به گردن حیوانات)، طنابِ چَپی (نوارتابیده شده با موی بز سیاه و سفید که بیوه زنان بختیاری آنرا با دست چپ تابیده، روی آنرا با پشم یا کاموای رنگی پوشانده وبرای خوش یمن بودن و دورشدن چشم بد از خانواده در سیاه چادر و...آویخته و نیز به دیگران هدیه میدهند) و «وریس» است که در مواردی به آن «مال بَند»[2] هم میگویند. اغلب نوارهای عشایری با تکنیک سادۀ دولابافِ یک پود بافته میشوند. این نوارها بافت دو رو دارند و روی آنها نقوش گیاهی، جانوری، انسانی و ...خودنمایی میکند. مهمترین گرایشهای تولید دستبافتههای نواری در مناطق مختلف ایران، در جدول زیر آمده است:
جدول شماره1 - مهمترین گرایشهای نواربافی در مناطق مختلف ایران
ردیف |
نام گرایش |
منطقۀ جغرافیایی |
1 |
وریسبافی |
چهارمحالوبختیاری، خوزستان، لرستان و اصفهان |
2 |
نواربافی |
گلستان (علیآباد کتول) |
3 |
پَنبافی |
قزوین (روستای علی آباد الموت) |
4 |
خوسبافی |
استان فارس (شهرهای خنج و اوز) |
5 |
خَضایهبافی |
هرمزگان |
6 |
مُداخلهبافی |
خراسان رضوی (بجنورد منطقه کلات نادری) |
مردمان بختیاری به کمک ادبیات شفاهی، شعر و موسیقی به غنای ذهن و باور خود میافزایند و با خلق نقش و نگارها، آنها را تبدیل به وسیلۀ ارتباطی و انتقال اندیشه میسازند. نظر آرمن هانگلدین[3] در مورد نقش قالی را میتوان به نقوش منسوج وریس نیز تعمیم داد: «نقش قالی، تنها عنصر بنیادی است که همیشه مورد توجه قرار میگیرد» (1375: 39).
"چُوگَری، چینیگَری، دووالِ گایی تو چُنُو چَپَت بِزَ، عاجز نَبایی"
(تو نخ ریس و بافندهای، با کارتهای چرمی گاو برای بافتن وریس چنان دفتین بزن که خسته نشوی)
بافت وریس، بافندگی روی دستگاه توسط صفحات مربعی شکل هستند. این صفحات مربعهایی از پوست محکم گاو هستند (دووال) که هر ضلع آن 6 سانتیمتر است و در هر گوشه آن یک سوراخ وجود دارد. از هر سوراخِ تعدادی از این صفحات (10 تا 20 صفحه متناسب با پهنای تسمه موردنظر) یکی از نخهای تار میگذرد. این نخهای تار بین دو عدد میخ چوبی که در زمین فرو رفته کشیده شده است (مشابه تصویر 5 که به جای میخهای چوبی نوع آهنی آن استفاده شده است) و فاصلهی این دو میخ، متناسب با طول تسمهای است که باید بافته شود. همین که صفحات ردیف شدند، نخهای تار را در دو ردیف جدا از هم به صورت زیر و رو نگه میدارند؛ از بین این دو ردیف، نخ پود میگذرد. نخ پود توسط یک کاردک چوبی (چَپَت) فشرده میشود. چرخش این صفحات چرمی به میزان یک چهارم دور در جهت عمودی، یک گام از کار را آماده میکند و یک چهارم از تارها در دو سطح رویی کار ظاهر میشوند (دیگار، 1369: 155-154) (تصاویر 2 تا 4 و تصویر 22).
ابزارهای لازم بافت وریس (تصاویر در گروه تصاویر 1) شامل مِه (میخ بلندچوبی یا فلزی) (تصویر 1)، پَرَه (وسیلۀنخریسی)، دووال (کارتهایی از جنس چرم، فیبر و در حال حاضر پلاستیک)، چَپَت (کار دفتین را انجام میدهد) (تصویر4)، سُک (وسیلۀ چوبی برای جداکردن تارها از یکدیگر و بافت راحت تر که بر روی آنها در عرض کشیده میشود) و قِچی (قیچی پشم چینی و قیچی معمولی)، چَقو (چاقو) و ماسورَه (مقداری نخ که با دست به هم پیچیده و برای پود به کار میرود) (تصاویر 2 و 3) بسیار ساده و ارزان بوده و به راحتی در دسترس عشایر که تولیدکنندگان اصلی نوارها هستند، قرار دارد. در دهههای گذشته برخی از وریسها با تغییر شیوۀ زندگی بخش اعظمی از ایل بختیاری از کوچندگی به یکجانشینی کاربردهای گذشتۀ خود را از دست داده و از گردونۀ تولید مصرفی عشایری خارج شدهاست. فقط تعدادی از زنان بختیاری که درهنگام کوچ از بافتن آن بهره بردهاند، توانایی بافت آنها را دارند و در حال حاضر تنها به بافت برخی از نقوش وریس میپردازند. گاهی برای سرعت بخشیدن به بافت وریس، دو نفر اقدام به بافت از دو طرف یک دستگاه میکنند؛ در این صورت بافندهای که کارتها را در اختیار دارد نقش انداز اصلی است (تصویر 5). مواد اولیۀ وریس عمدتا از پشم، موی بز و کاموا است.
پدیدۀ یکجانشینی، پیامدهایی را برای عشایر به دنبال داشته است. نخستین پیامد، کنارگذاشتن زندگی کوچندگی است که موجب حذف دامداری و دامپروری که مهمترین و عمدهترین منبع معیشت و اقتصاد آنان است، شده و درنتیجه دیگر مواد اولیۀ بافتههای عشایری در دسترس آنها نخواهد بود. دومین پیامد این است که در اثر تغییر شرایط و شیوۀ زندگی، دست بافتههای عشایری، کاربرد خود را از دست خواهند داد. بنابراین در شرایط جدید، اصالت و ارزشهای هنری و زیباشناختی، طرح، نقش، رنگ و فنون بافت موجود در دستبافتهها با قرارگیری در کانونهای اسکان و نزدیکی با روستا یا شهر تحت تأثیر این همجواری قرار گرفته و نظام بافندگی عشایری کنار گذاشته میشود؛ در نتیجه بخش مهمی از هویت ایلی بختیاری از بین میرود.
هدف کلی این تحقیق، بررسی وریس پس از یکجانشینی عشایر بختیاری و مقایسۀ آن با دوران کوچندگی از منظر کارکردها و نقوش آنها است که برای برنامهریزان حوزههای مرتبط مورد استفاده خواهدبود. مناطق عشایری دعوتگاهِ چارمورونِ دینارون از بخش مرکزی شهرستان اردل، قلعهسنگ از بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ، روستاهای بیدکَل از توابع شهرستان فارسان و گزستان از بخش بازفتِ شهرستان کوهرنگ برای مطالعۀ این پژوهش انتخاب شدهاست. جامعۀ آماری این تحقیق، شامل بیش از 50 نوار وریس متفاوت موجود در مناطق فوق و نیروی انسانی مرتبط با این حوزهها است.
گردآوری اطلاعات این تحقیق بهصورت میدانی- کتابخانهای بودهاست. اطلاعات توصیفی پیرامون جنبههای تحقیق، ازطریق مصاحبۀ تخصصی با افراد مرتبط با وریسبافی در طی سفرهای نگارنده در سالهای 1369 تا 1371 (در زمان کوچندگی نسبت به اکنون) و سال 1396 در زمان اسکان عشایر در مناطق کوچندگی تعداد اندکی از باقیماندۀ خانوار عشایر کوچ رو و روستایی گردآوری شدهاست. سپس با استناد به منابع کتابخانهای در زمینههای مختلف (بهصورت فیشبرداری و تصویربرداری)، موضوع تحقیق تجزیه و تحلیل شدهاست. در این مقاله از روش تحقیق تحلیلی- توصیفی استفاده شدهاست. این پژوهش، از نظر محدودۀ موضوعی، صرفاً شامل وریسبافی ایل بختیاری بهعنوان یکی از گرایشهای پارچهبافی سنتی ایران است و سایر نوارهای دستباف زنان و مردان بختیاری بررسی نشدهاست. یافتههای این تحقیق، میتواند در راستای رونق مجدد وریسبافی در دورۀ یکجانشینی ایل بختیاری، ازسوی متولیان این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
پیشینۀ پژوهش
مهمترین پژوهشهایی که تاکنون در ارتباط با موضوع اصلی و موضوعات فرعی این مقاله نگارش و منتشر شدهاست، شامل موارد زیر است: در مقالۀ «مطالعۀ مردمشناسی وریسبافی عشایر بختیاری» (کیانی، 1395). با توجه به اهمیت تأثیر پذیری از محیط و طبیعت اطراف در وریس توسط هنرمندان گمنامی که وسایل کاربردی روزمره را با ذوق خاص و وسعت نظرشان تبدیل به کالاهای ارزشمند کردهاند، به چیستی عوامل موثر در بافت آن قدمی در شناساندن این دستبافتۀ بختیاری برداشتهاست. نتایج تحقیق یادشده نشان داده است که عشایر بختیاری با توجه به نیازهایشان و با مواد اولیۀ موجود، کاربردیترین وسایل خود ازجمله وریس را میبافند که این تولیدات زیبا از لحاظ نقشاندازی نیز دارای اهمیت بوده و اغلب برگرفته از عقاید و آداب و رسوم آنها است. مقالۀ «نوارهای تزیینی منسوج ایرانی» (امینی، 1384). به بررسی تحول تزیینات نواری شکل در ایران پرداختهاست. مقالۀ «بندهای آویز دستباف در ایل بختیاری هنری رو به فراموشی»، به معرفی و کاربرد بندآویزهای دستباف عشایر بختیاری میپردازد که بدون هیچگونه ابزاری بافته میشوند. نویسنده در مقالۀ خود تلاش میکند روشی برای احیا این تولیدات ارائه دهد اما نمیتواند از طرح یک پیشنهاد فراتر رود.
کارکردهای وریس
شامل دو گروه کاربردهای عملی و کاربردهای تزیینی است (گروه تصاویر 2). از یک منسوج وریس ممکن است در کاربردهای مختلف استفاده شود.
کاربردهای عملی
10. "بستن قنداق نوزاد": مادر به هنگام خوابیدن نوزاد، وی را قنداق کرده و با وریس میبندد.
11. "بستن نوزاد به تَهدِه" (گهواره): مادر کودک خود را در زمان خواب یا بیداری به گهواره بسته تا با فراغ خاطر به کارهای روزانۀ زندگی بپردازد؛ در حال حاضر به جای این وریس پهن در مواردی از پارچۀ مخمل جیر یا پارچههای دیگراستفاده کرده و با وریس آن را محکم میکنند (تصویر 11).
12. "به کمند انداختن و گرفتن اسبهای سرکش".
13. "بستن پیز دستگاههای بافت منسوجات به سَرِمَلار"، محل اتصال سه پایه (تصاویر 13 و 14).
14. و نیز مشک را به سَرِمَلاربرای دوغ زدن و کره گرفتن، با وریس میبندند.
15. "بستن بهون" به میخ طویلههای فرو کرده در زمین برای برپایی و ثابت کردن آن در نُه نقطه برای یک بُهون در اندازۀ سه در چهار متر بدون نقش یا با استفاده از وریسهای دیگر. هم اکنون از نواربافتهای دیگر یا از طناب پلاستیکی استفاده میشود (تصویر 17).
16. "نُفتوربند" وریسی است در حکم دستگیرۀ هورژین و هور که برای جا به جا کردن، به بالا و پائین دو طرف آن وصل میشود (تصویر 9).
17. "اَوسار" (افسار) چارپایان.
18. "شِکال بَند" را مردان شکارچی به وقت شکار کردن همراه خود برده تا شکار خود را با آن به حلقههای پشت دو طرف زینِ مرکبِ خود بسته و آنرا به راحتی تا مقصد حمل کنند.
19. "دار دوشگِلَه" (دار دوشکِلا) وریسی پهن و بلند است که دو سرِ آن را برای تاب بازی کودکان به شاخۀ درخت میبندند.
20. "بار بندِ بُهُون" وریسی پهن برای مهار سیاهچادر در برابر بادهای شدید است که به موازات طول سیاهچادر، آن را از یک طرف به طرف دیگر از روی سیاه چادر گذرانده و به زمین محکم میکنند. این وریس به علت قرار داشتن مستقیم در برابر باد، باران و آفتاب بدون نقش بافته میشود (تصویر 19).
کاربردهای تزیینی
نقوش رایج در منسوج وریس (گروه تصاویر 3)
نقوش دستبافتههای بختیاری، با الهام از آداب و رسوم، عادات، بینش و فرهنگ ریشهدار و پربار ایل بختیاری ایجاد شده و اغلب از معانی قراردادی برخوردارند. این نقشها با وجود تنوع و پیچیدگی، با آموزش از بافندههای بزرگتر ایل و به کمک ذهن خلاق بافنده شکل میگیرند. همچنین، برخی از این نقوش، از عناصر موجود در محیط پیرامون آنها ازقبیل حیوانات، گیاهان و ملزومات زندگی روزمرۀ عشایری سرچشمه گرفته، در گذر زمان ریشههای معنایی خود را حفظ کرده و بدون تغییر چشم گیر به حیات خود ادامه دادهاند. نقشهای منسوج وریس را میتوان از نظر شکل ظاهری و موضوع به گروههای مختلف تقسیم کرد:
نقوش گیاهی
نقوش جانوری
5-1- "شیردنگ تکی" شبیه مثلثهای قائمالزاویه است که به صورت چپ و راست طوری نقش میبندند که وتر آنها موازی هم قرار میگیرند (تصاویر 37، 40 و 47).
5-2- "شیردنگ جفتی" از ترکیب شیردنگ تکی است که حول محور یک ضلع زاویۀ قائمه خود چرخیده و شکلی شبیه مثلثهای متساویالساقین میدهد که راس هر یک در وسط قاعدۀ دیگری قرارگرفته است (تصویر 48).
نقوش انسانی
2-1- نام زنی است به اسم "موشائیجو" یا" ماه شاهی جان" که لوزیهای تکی دو طرف را به جای چشمهایش و لوزیهای دیگر را به جای بقیۀ اندام وی تلقی میکنند. شاید اولین بار زنی با این نام آن را بافته باشد.
2-2- "مَور شائیجو" ترکیبی از دو واژۀ "مَور" به معنی زمین سرسبز است که به "شائیجو" نسبت دادهمیشود، به این معنی که زنی به نام شاهیجان نقشی بافت که به زیبایی آن مکانِ سرسبز است.
نقوش اشیا
"دستت به دیال و چَپَتای گُلِ گوشار چی مُلا قلم به دَس نَشقِسِه وِردار"
(قاضیانی، 1376: 145)
(بادستهایت به کمک کارتها و دفتین چون معلمی دانا که قلم در دست دارد، نقش گُلِ گوشار را بباف)
سایر نقوش
نتیجه گیری
حال با توجه به هدف مقاله به تفاوتها و شباهتهای کارکردها و نقوش مورد استفاده در وریس میپردازیم: از مجموع 28 کارکرد به دست آمدۀ عملی و تزئینی انواع وریس، شامل 19 کاربرد عملی و نه کاربرد تزئینی (در زمان کوچندگی و یکجانشینی)، نتایج زیر به دست آمد:
از 19 کاربرد عملی بافت وریس مورد استفاده در زندگی کوچندگی، تنها سه مورد از جمله: بند قنداق بچه، بستن نوزاد به گهواره به هنگام خواب و وریس مورد استفادۀ تاب بازی کودکان (داردوش گله) درهنگام یکجانشینی استفاده میشوند. موارد فوق به دلیل اهمیت نگهداری از فرزندان، با نقش اصلی شیردنگ که دورکنندۀ بدیها، محافظت کننده و خوش یمن است؛ بافته میشوند.
از شش کاربرد تزئینی وریس در زمان کوچندگی که جنبۀ معنوی و حفاظت کنندۀ آنها بسیار مهم است، گهواره در یکجانشینی همچنان با وریس تزئین میشود. تزئین سیاه چادر جای خود را به تزئین خانههای مسکونی (داخل اتاق ها) در یکجانشینی داده است و به جای تزئین اسب عروس، ماشین عروس را با شیردنگ تزئین میکنند. در تمامی وریسهایی که کاربرد تزئینی دارند، چه در زمان کوچندگی و چه در زمان یکجانشینی، شیردنگ نقش عمدۀ بافت آنها را تشکیل میدهد. در نتیجۀ بررسیهای انجام گرفته در گذار از کوچندگی به یکجانشینی مشخص گردید بیشترِ وریسهایی که در کوچندگی کاربرد عملی داشتند و به تبع آن نقوش به کار رفته در آنها، بافته نمیشوند؛ اما وریسهایی که کاربرد تزئینی داشتند همچنان نقش مهمی در زندگی آنها ایفا میکنند تا آن جا که کاربرد تزئینی آنها در زندگی جدید یکجانشینی تعاریفی جدید پیدا کردهاست. در حال حاضر تنها زنان مسن که در هنگام کوچ بافت وریس را فراگرفته و به کار بردهاند، قادر به بافت آن هستند (در مواردی آنها نیز بافت برخی نقوش را فراموش کردهاند). نداشتن لزوم استفاده از وریس در کاربردهای عملی مورد استفاده در کوچندگی، موجب کنار گذاشتن بافت این وریسها و فراموش کردن بافت نقوش به کاررفته در آنها در یکجانشینی و در نتیجه از بین رفتن بخش مهمی از هویت ایلی بختیاری در آیندهای نه چندان دور خواهد شد. در حال حاضر از نقوش متنوعی که در بافت وریسهای مختلف در زمان کوچندگی استفاده میشد، تعداد انگشت شماری بافته میشود که مهمترین آنها نقش «شیردنگ» است. این نقش علاوه بر کاربرد تزئینی، در باورها واعتقادات آنها ریشه دارد. شیردنگِ دورکنندۀ بدیها و خوش یمن از مصرف کنندۀ وریسی که این نقش را بر خود دارد، محافظت میکند. نقوش «گُنات به رُه»، «بَند اَرَه» و انواع «گل»های ریز نیز در حاشیۀ شیردنگها استفاده میشوند. "دار دوش گله" در زندگی یکجانشینی تنها وریس پهنی است که کاربرد عملی داشته و با نقوش بیشتری بافته میشود؛ اما به نظر میرسد به دلیل جایگزین شدن طنابهای پلاستیکی برای تاب بازی کودکان وحتی بازیهای کامپیوتری، عمر نقوش این وریس کوتاه تر از عمر نقوشی باشد که بر شیردنگها نقش میبندد.
پرسش پژوهش: دلایل تأثیر یکجانشینی بر کاربرد و نقوش منسوج وریس چیست؟ با توجه به تغییر شیوۀ زندگی کوچندگی به یکجانشینی ایل بختیاری طی دهههای اخیر، اکثر کارکردها و نقوش وریس تنها در موارد محدودی باقی مانده و یا تغییر ناچیزی کرده است (از جمله تزئین ماشین، تزئین محل عروسی و تزئین خانه) که آنها هم پس از مدت کوتاهی فراموش میشوند؛ همانگونه که کاموا جایگزین پشم و موی بز خواهد شد. این مسائل موجب شده است آموزش سینه به سینه به نسلهای بعدی منتقل نشود. اشتیاق جوانان به جاذبههای به ظاهر خوب جامعۀ مدرن کنونی نیز، آنها را از هویت فرهنگی خود دور کرده و فراموشیِ این هنر زیبا و منحصر به فرد را برای آنها به ارمغان آورده است.
گروه تصاویر 1 - تصاویر ابزار کار و مواد اولیه مصرفی در وریس
1. مه
|
2. پود را به صورت ماسوره از بین تارها میگذرانند
|
۳. گذراندن پود از بین دو دسته تار
|
4. قرار گرفتن چپت بین دو دسته تار برای تنیدن پود
|
5. بافت یک وریس توسط دو نفر از دو طرف
|
7. هورژ قفل و کلید شده با شیر دنگ
|
6. مهده قفل و کلید شده با شیر دنگ
|
9. شله کش و نفتور بند
|
8. قفل و کلید کردن هورژین با وریس
|
گروه تصاویر 2- تصاویر کاربردهای عملی و تزیینی وریس
10. بستن تهده بر پشت مادربرای حمل کودک در کوچ
|
|
11. بستن کودک به تهده
|
12. هچه، سرعت دهندۀ بار بندی محکم درکوچ
|
13. بستن دستگاه بافت بهون به ملارباوریس
|
14. بستن بالای ملار (سه پایه)به وسیلۀ وریس
|
15. اتصال زیر چلی به انتهای حلقه آستین چوقا
http: //www. iranraiment. com/showthumbnail |
16. بستن سروکله و پیشتیگی چارپایان (تزییناسبعروس)
|
17. تزیین بیرونی بهونبا شیردنگ
https: //scontent-iad3-1. cdninstagram. com |
18. اوسار، تزیینات اسب و بستن تلمیت(ازجلو)
|
19. وریس بدون نقش و هچه
|
20. تزیین داخل بهون با شیردنگ
|
21. تزیین حونه (خانه) با شیردنگ
|
22. چرخاندن کارت برای ایجاد نقش |
گروه تصاویر 3 – تصاویر انواع نقوش مورد استفاده در وریس
23. بالنده، بنداره، گنات به رُه
|
24. تک گل، بند اره
|
||
25. قچی و پَرَه
|
26. چارگلی، گناه به رُه
|
||
27. جنگلی، بنده اره
|
28. ته تلاش، بند اره، گنات
|
||
29. بالنده، بند اره
|
30. بالنده، گنات به رُه
|
||
31. گل پیکه، بند اره، گنات
|
32. بند گل، گنات به رُه
|
||
33. گل پیکه، بند اره
|
34. گل گندم
|
||
35. موشاهی جو
|
36. چارگلی یا بوتی شایی
|
37.شیردنگ تکی، گنات
|
|
38. شیردنگ جفتی، گنات
|
39. خال نال
|
40. گل پیکه، شیردنگ تکی
|
|
41. گل هچه، بند اره، گنات
|
42. گل هچه با تزیین چنگلی، بند اره، گنات
|
43. ماری، بند اره
|
|
44. گل گوشاری تک، گنات
|
45.گل گوشار دو تک
|
46.گل گ.شاردوتک
|
|
47. گل گوشار دوتک، شردنگ، گنات
|
48. گل هچه
|
49. راه مالرو، نقش ماری
|
|
50. نقوش مختلف روی یک وریس
|
51. گامسی سی
|
|