اَردیشانه، سسیل؛ سیسیل سسیله (1386)، افسانههای کردان، ترجمه امیر حسین اکبری شالچی، تهران، نشر ثالث.
الیاده، میرچا (1389)، رساله در تاریخ ادیان. تهران: سروش.
الیاده، میرچا (1390)، تصاویر و نمادها. ترجمه محمد کاظم مهاجری، تهران. کتاب پارسه.
ئوسکارمان (2006)، تحفۀ مظفریه، پیشهکی و ساخکردنهوه هیمن موکریانی، ههولیر، ئاراس.
برول، لوسین لوی (1390)، کارکردهای ذهنی در جوامع عقب مانده، ترجمه یدالله موقن، تهران، هرمس
پایانیانی، سهلاح (1387)، فهرههنگی زارکی موکریان، بهرگی ههوهل، مهاباد، بلاوکراوهی هیوا.
پورداوود، ابراهیم (1377)، یشتها (جلد اول)، تهران، انتشارات اساطیر.
جزمی، محمد؛ شریفزاده، علیاصغر و دیگران (1363)، هنرهای بومی در صنایع دستی باختران، مرکز مردمشناسی وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
چایلد، گوردون (1357)، انسان خود را میسازد، ترجمه احمد کریمی حکاک و محمد هلاتائی، تهران. شرکت سهامی کتابهای جیبی.
رحیمی، مسعود (1376)، هنرمند کرد نقاش ذهن خویش، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور.
رضایی، اسماعیل (1375)، بررسی اجمالی نقوش بافتههای کردی، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه تهران، دانشکدۀ هنرهای زیبا.
رفیعفر، جلالالدین؛ قربانی حمیدرضا، (1385)، از کوچندگی (چادر) تا یکجانشینی (خانه)؛ رویکرد مردمباستانشناسی به خاستگاه خانه و استراتژی معیشتی دورۀ نوسنگی، نامۀ انسانشناسی، پائیز و زمستان 1385، شمارۀ نهم، سال پنجم، صص: 116-84.
رفیعفر، جلال الدین (1394)، پیدایش و تحول هنر: درآمدی بر مردمشناسی هنر، تهران، خجسته.
رودنکو، مارگاریتا. م، (1390)، افسانههای کردی، ترجمه کریم کشاورز، تهران، جامی.
ژیران گ. لاکوئه. ل. دلاپورت (1375)، فرهنگ اساطیر آشور و بابل، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران، مرکز.
سعیدی، محمد صالح، (1384)، اویهنگ و آداب و و رسوم مردم ژاورود و اورامانات، تهران. مؤلف.
عظیمپور، پوپک (1389)، آئینهای بارانخواهی، تهران، انتشارات نمایش.
ورمازرن، مارتین (1383)، آیین میترا، ترجمه بزرگ نادرزاده، تهران، چشمه.
ـــ، (1315)، مذهب بابلیها در 4000 سال پیش (آثار پرستش درخت و مار)، مجلۀ مهر، شمارۀ 6، سال چهارم، صص: 641-637.
مجیدزاده، یوسف (1370)، تاریخ تمدن ایلام، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
مودهرریسی، محهممهد عارف (1385)، کهلهپووری کوردی، سنه، کتیب فروشی شیخی.
نوورانی، لهیلا؛ پایانیانی سهلاح (1393)، فهرههنگی جل و بهرگ و خشل و خالی ژنانی موکریا، تهران، ناشر.
نیکتین، واسیلی (1366)، کرد و کردستان، ترجمه محمد قاضی، تهران، نیلوفر.
وایزمن، بوریس (1379)، لوی استروس (قدم اول)، ترجمه نورالدین رحمانیان، تهران، نشر شیرازه.
هال، آلستر و جوزه لوچیک ویوسکای (1371)، تاریخچه، طرح، بافت و شناسایی گلیم، ترجمه شیرین همایونفر و نیلوفر الفت شایان، تهران: نشر کارنگ.
Asatrian, G., 2002: The Holy Brotherhood: The Yezidi Religious Institution of the"Brother" and the" Sister" of the" Next World". Iran & the Caucasus, p. 79-96.
Aruz Joan, Ronald Wallenfeks, 2003, Art of the first cites, New York,
Metropolitan museum of art.
Banning, Edward B., 2011: et al. "So fair a house: Göbekli Tepe and the
identification of temples in the Pre-Pottery Neolithic of the Near East." Current Anthropology 52.5:2011: 000-000.
Baring, A. and J. Cashford, 1991:The myth of the goddess: Evolution of an
image. Penguin UK.
Breniquet Catheine, 1992, a propos duvas Halafiende de tombe G 2de tell
Arpachiyah, Iraq, Vol. 54. 00:78-79.
Black, J., and A. Green, 2004: Gods, demons and symbols of ancient
Mesopotamia: An illustrated dictionary.
Bois, T., The Kurds. 1966: Beirut: Khayats.
Braidwood, Linda S. 1983: Prehistoric archeology along the Zagros Flanks. Vol. 105. Oriental Inst Pubns Sales.
Cauvin, Jacques, 1994, Naissance des divinités. Naissance de l'agriculture. La Révolution des symboles au Néolithique. CNRS Edition, Paris.
ـــ, 2004, symbolic foundation of the neolitihc revolution in
the near east, Life in Neolithic farming communites; Social organization, Identity and differentiation, Ian Kuijt, Kluwer Academic. New Yourk, pp: 235-249.
Cooper, D.J., Mithras, 1996: Mysteries and Inititation Rediscovered.
Weiser Books.
Dragos Gheorgh, 2001, The Cult of Ancestors in the East Europian
Chalcolithic: A Golographic Approach, The Archaeology of Cult and Religion
(Archaeolingua), Bertemes .F, Meller Harald and Others, Archaeolingua,
Budapest, pp: 73-89.
Flannery, K.V., 2002: The origins of the village revisited: from nuclear to
extended households. American antiquity, p. 417-433.
Gimbutas, M., 1974: The gods and goddesses of old Europe: 7000 to 3500 BC
myths, legends and cult images. Vol. 4. Univ of California Press.
Gordis, R., 1936: The significance of the Paradise Myth. The American Journal of Semitic Languages and Literatures, p. 86-94.
Hodder, I., 2001: Symbolism and the origins of agriculture in the Near East.
Cambridge Archaeological Journal,. 11(1): p. 107-112
Keith Maisels Cahrles, 2005: Archaeology in the Cradle of Civilization,
London and New York, Roulette Book.
Keryenbroek, P.G., 2015: The Yezidi and Yarsan Traditions. The Wiley
Blackwell Companion to Zoroastrianism, p. 499-504.
Langdon, S., 1914: Tammuz and Ishtar: A Monograph Upon Babylonian Religion and Theology, Containing Extensive Extracts from the Tammuz Liturgiesand All of the Arbela Oracles. Clarendon Press.
Mellaart, J., 1984: Anatolian Kilims; New Insights and Problems. Anatolian
Studies, 34: p. 87-95.
Nicolaus, P., 2011: The Serpent Symbolism in the Yezidi Religious Tradition
and the Snake in Yerevan. Iran and the Caucasus, 15(1-2): p. 49-72.
Oates, Joan. 1978: Religion and ritual in sixth‐millennium BC Mesopotamia." World archaeology 10.2: p. 117-124.
Parpola, S., 1993: The Assyrian Tree of Life: tracing the origins of Jewish
monotheism and Greek philosophy. Journal of Near Eastern Studies, p. 161-208.
Schmandt-Besserat, D., 2007:From Tokens to Writing: the Pursuit of Abstraction. Bull. Georg. Natl. Acad. Sci. vol,. 175(3).