دراین تحقیق سعی شده است تا تعاریف شعر، انواع آن، نثرروایی و انواع آن و نثر غیرروایی مورد بررسی قرار گیرد. از میان انواع نثرها، نثرروایی(داستان) برای حفظ فرهنگ ملی و زبان رسمی آموزشی(فارسی دری) نقشی ویژه و مهم به عهده دارد. مسالهی اصلی تحقیقِ پیش روی، آن است که آیا افسانهها و داستانهای ایرانی توانستهاند در شکلگیری هویت ملی و فرهنگی دانشآموزان تاثیرگذار باشند؟ در این راستا با بررسی و مطالعهی کتابهای فارسی چاپ شده از سال 1385 تاکنون سعی شده تا پاسخی مناسب برای آن ارایه گردد.
داستانها به انواع قصه، داستان کوتاه، رمان و غیره دستهبندی میشوند. در این مقاله سعی شده تا با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش اسنادی به معرفی انواع نثر روایی و جایگاه آن در کتابهای فارسی پایههای ابتدایی پرداخته شود. جامعهی آماری این بررسی کلیهی آثار چاپ شده از سال 1385 تاکنون هستند. در این مقاله فرض بر این است که کتابهای درسی یکی از گونههای ادبیات کودکان و نوجوانان به شمار میآیند؛ لذا مبحث ادبیات کودکان و نوجوانان به طور مختصر مورد بررسی قرار گرفته است .نثر روایی (داستان) در کتابهای فارسی به شکلی قوی حضور دارند. نتایج این بررسی معلوم ساخت افسانهها و داستانهای ایرانی علاوه بر آموزش زبان رسمی، موارد اخلاقی، مذهبی، اجتماعی، سخنان بزرگان علم و ادب و غیره درشکلگیری هویت ایرانی– اسلامی تاثیرگذار هستند.
حسنپور, محسن. (1391). جایگاه داستانهای ایرانی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی و تأثیر آن بر شکلگیری هویت دانشآموزان ایران. نامه انسان شناسی, 10(17), 63-86.
MLA
محسن حسنپور. "جایگاه داستانهای ایرانی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی و تأثیر آن بر شکلگیری هویت دانشآموزان ایران". نامه انسان شناسی, 10, 17, 1391, 63-86.
HARVARD
حسنپور, محسن. (1391). 'جایگاه داستانهای ایرانی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی و تأثیر آن بر شکلگیری هویت دانشآموزان ایران', نامه انسان شناسی, 10(17), pp. 63-86.
VANCOUVER
حسنپور, محسن. جایگاه داستانهای ایرانی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی و تأثیر آن بر شکلگیری هویت دانشآموزان ایران. نامه انسان شناسی, 1391; 10(17): 63-86.