شناخت نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در بازآفرینی هویت فرهنگی-قومی مردم عرب استان خوزستان (با تأکید بر اینستاگرام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کاشان/کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی

2 عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان

چکیده

 
فرایند جهانی ­شدن بیش از آنکه در عمل به یکسان ­سازی فرهنگی منجر شود، شرایط برجسته شدن هویت­ های فرهنگی محلی و قومی را فراهم آورده است. هویت امری متغیر است که در طول تجربه اجتماعی و با شکل‌گیری و گسترش ابزارها و شیوه­ های ارتباطی جدید تغییر می­ یابد. این پژوهش با هدف شناخت و توصیف برساخت هویت­ مردم عرب استان خوزستان در شبکه­­ های اجتماعی مجازی و با روش تحلیل محتوای کیفی سعی دارد الگوی بازآفرینی هویت فرهنگی قومی مردم عرب این استان را در قالب فعالیت در شبکه­ اجتماعی مجازی اینستاگرام شناسایی کند. برای این منظور تعداد 30 پست منتخب از 20 کانال فعال مرتبط با هویت فرهنگی- قومی مردم عرب استان خوزستان در اینستاگرام انتخاب و ضمن مطالعه آنها بر مبنای واحد تحلیل مضمون، به کشف الگوهای کنشی کاربران اقدام گردید. نتایج از وجود سه الگوی کنشی یعنی تقابل با فرهنگ رسمی، بازآوری و نوآوری در مؤلفه‌های هویت فرهنگی قومی مردم عرب استان خوزستان حکایت دارد.
  
  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recognizing the Role of Virtual Social Networks in Recreating the Cultural Ethnic Identity of the Arab People of Khuzestan Province in Iran with Emphasis on Instagram

نویسندگان [English]

  • seyd mooen mosavi seresht 1
  • asadallah babaye fard 2
1
2
چکیده [English]

Abstract
The process of globalization has provided the condi[1]tions for the emergence of local and ethnic cultural identities, and was not leading to cultural unification in practice. Identity is a variable that changes during the social experience and with the formation and expansion of new communication tools and methods. This study identify and describe the construction of the  Arab people of Khuzestan province's identity in virtual social networks by qualitative content analysis method and tries to identify a pattern for recreating the ethnic cultural identity of this people in their activity in the virtual social network Instagram. For this purpose, 30 selected posts from 20 active channels related to the cultural-ethnic identity of this people in the virtual social network Instagram were selected and through studying them based on the content analysis unit, users' action patterns were discovered. The results indicate the existence of three action models: confrontation with official culture, Repetition, and innovation in the elements of ethnic cultural identity of the Arab people of Khuzestan province.



 

کلیدواژه‌ها [English]

  • recreation
  • cultural identity
  • ethnicity
  • Instagram
  • globalization