سیر تحول رویکردهای مردم‌نگارانه از واقع‌گرایی توصیفی تا واقع گرایی ستیزنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مردم‌شناسی از دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

ارائة بحثی نظری، مقایسه­یی و اسنادی دربارة مهم­ترین رویکردهای نظری که مردم­نگاری از آغاز تاسیس دانشگاهی رشتة مردم­شناسی به خود دیده، هدف نوشتة حاضر است. تقسیم­بندی و بررسی سیر تحول این رویکردها از مبانی هستی­شناختی و معرفت­شناختی تا ویژگی­های آشکارتر هر یک صورت گرفته و برای هر یک، مثال یا مثال­هایی از بخش­هایی از مردم­نگاری­های معتبر کلاسیک یا متاخری ارائه شده که در ادبیات مردم­شناسی موجود است. واقع­گرایی، تفسیر­گرایی، کاربرد­پذیری برای مردم (نه برای قدرت­ها)، اخلاق­گرایی و انتقادی یا سیاسی بودن در مردم­نگاری، از مهم­ترین مفاهیم مورد بحث هستند که در چهارمین رویکرد (مردم­نگاری/ مردم­شناسی ستیزنده) به اوج خود می رسند. مهم­ترین نتیجه این است که فلسفه و زیست­شناسی توانسته است که مبانی قابل دفاعی را برای اخلاق­گرایی و انتقادی بودن در رویکرد اخیر (چهارم) فراهم نماید. لزوم ارائة چنین بحثی، شفاف­سازی تفاوت­هایی می­باشد که در سطح آکادمی و حوزة علوم اجتماعی بین رویکردهای واقع­گرا و پسامدرن می­تواند جریان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Transformation of Ethnographical Approach from Realistic-Descriptive to Realistic- Militant

نویسنده [English]

  • Seyed Mohammad Chavooshi
Ph. D. in anthropology from of Tehran university, Tehran, Iran
چکیده [English]

Giving a comparative theoretical and documental discussion about the different approaches to ethnography from academic emergence of anthropology up to now, is the goal of the present article. The classification of ethnographical approaches and evaluation of the change route is discussed from their ontological and epistemological bases up to their more overt characteristics and every approach is exemplified with some parts of the authentic classic or recent ethnographies that exist in anthropological literature. Realism, interpretivism, applicability for peoples (not for powers), moralism and criticalism are the most important discussed concepts that have reach to their highest level in the fourth approach, i.e. militant anthropology / ethnography. The most important result is: philiosophy and biology have been able to give a defensible base for the moralism and criticalism of recent (fourth) approach. The necessity of this discussion is clarifying the most intensive differences between the realist and postmodernist approaches that can be ongoing in the field of social science and at academic level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethnography
  • moralism
  • realism
  • applicability
  • criticality
قاضی طباطبایی. محمود، ودادهیر. ابوعلی (1386). تاملی بر تحولات اخیر جامعه­شناسی علم. نامة علوم اجتماعی 33: 142-125
لیوتار. ژان فرانسوا (1380). وضعیت پست­مدرن، گزارشی دربارة دانش. ترجمة حسینعلی نوذری. تهران: گام نو
Atkinson. Paul, Hammersley. Martyn (2007). Ethnography, Principles in Practice, London: Routledge
Boas. Franze (1889). The House of Kwakiutl Indians, British Colombia. Proceedings of the United States National Museum. 11(709): 197-213
………….... (1943). Recent Anthropology. Science. 98: 311-314
Cammaroff. John (2010). The End of Anthropology, Again: On the Future of an In/Discipline. American Anthropologist. 112(4): 524-538
Clifford. James, Marcus. George (1986). Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. California: University of California Press
Crapanzano. Vincent (1986). Hermes' Dilemma: The Masking at Subversion in Ethnographic Description. In: Clifford. James, Marcus. George (1986). Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. California: University of California Press
Farmer. Paul (1994). Conflating Structural Violence and Cultural Difference. Lecture Given at the Department of Anthropology. University of California. Berkeley. November 10
Geertz. Clifford (1973). The Interpretation of Cultures, Selected Essays. New York: Basic Books
Godelier. Maurice (2004). Metamorphosis de la Parente. Paris: Fayard
………………..…(2011). The Metamorphosis of Kinship. Trans: Nora Scott. London & New York: Verso
Hughes. S. Nancy (1995). The Primacy of Ethical: Propositions for a Militant Anthropology. Current Anthropology. 36(3): 409-440
Kuhn Thomes S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press
Low. Setha. M., Merry. Sally. E. (2010). Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas, An Introduction to Supplement 2. Current Anthropology. 51(s2): 203-226
Levinas. Emmanuel (1987). Meaning and Sense. In: Collected Philosophical Papers. Pp: 75-107. Dordrecht: Martinus Nijhoft
Levi-Strauss. Claude (1963). Structural Anthropology. Trans: Claire Jacobson & Brooke Grundfest Schoepf. New York: Basic Books. Inc.
Lewis. Herbert S. (1998). The Misrepresentation of Anthropology and Its Consequences. American Anthropologist. 100(3): 716-731
………………… (2014). In Defence of Anthropology, An Investigation of Critique of Anthropology. London & New York: Routledge
Malinowski. Bronislaw (1922). Argonauts of the Western Pacific. London: Geo. Routledge and Sons. New York: E.P. Dutton and co.
Pike. Kenneth L. (1967). Language in Relation to a Unified Theory of the Structures of Human Behavior. The Hague: Mouton
Rabinow. Paul (1995). Comment In: Scheper- Hughes. Nancy (1995). The Primacy of Ethical: Propositions for a Militant Anthropology. Current Anthropology. 36(3): 430-433
Radcliffe- Brown A.R. (1922). The Andaman Islanders, A Study in Social Anthropology. London: Cambridge University Press
Rosaldo. Renato (1993). Introduction: Grief and a Head hunter's Rage. In: Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis. Boston: Beacon Press. London: Taylor & Francis
Sartre. Jean-Paul (1956). Being and Nothingness. London: Methuen
Spradley. James P. (1979). The Ethnographic Interview. U.S.A.: Holt, Rinehart and Winston. Inc.
Tylor. Edward B. (1871). Primitive Culture, Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art and Custom. London: Bradbury, Evans and co.
Weinberg. Steven (1998). Dream of a Final Theory. London: Hutchinson Radius