جایگاه داستان‌های ایرانی در کتاب‌های فارسی مقطع ابتدایی و تأثیر آن بر شکل‌گیری هویت دانش‌آموزان ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران

چکیده

دراین تحقیق سعی شده است تا تعاریف شعر، انواع آن، نثرروایی و انواع آن و نثر غیرروایی مورد بررسی قرار گیرد. از میان انواع نثرها، نثرروایی(داستان) برای حفظ فرهنگ ملی و زبان رسمی آموزشی(فارسی دری) نقشی ویژه و مهم به عهده دارد. مساله­ی اصلی تحقیقِ پیش روی، آن است که آیا افسانه­ها و داستان­های ایرانی توانسته­اند در شکل­گیری هویت ملی و فرهنگی دانش­آموزان تاثیرگذار باشند؟ در این راستا با بررسی و مطالعه­ی کتاب­های فارسی چاپ شده از سال  1385 تاکنون سعی شده تا پاسخی مناسب برای آن ارایه گردد.
داستان‌ها به انواع قصه، داستان کوتاه، رمان و غیره دسته­بندی می‌شوند. در این مقاله سعی شده تا با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق جمع­آوری اطلاعات با استفاده از روش اسنادی به معرفی انواع نثر روایی و جایگاه آن در کتاب‌های فارسی پایه‌های ابتدایی پرداخته شود. جامعه­ی آماری این بررسی کلیه­ی آثار چاپ شده از سال 1385 تاکنون هستند. در این مقاله فرض بر این است که کتاب‌های درسی یکی از گونه‌های ادبیات کودکان و نوجوانان به شمار می‌آیند؛ لذا مبحث ادبیات کودکان و نوجوانان به طور مختصر مورد بررسی قرار گرفته است .نثر روایی (داستان) در کتاب­های فارسی به شکلی قوی حضور دارند. نتایج این بررسی معلوم ساخت افسانه­ها و داستان­های ایرانی علاوه بر آموزش زبان رسمی، موارد اخلاقی، مذهبی، اجتماعی، سخنان بزرگان علم و ادب و غیره درشکل­گیری هویت ایرانی– اسلامی تاثیرگذار هستند.
 
 

کلیدواژه‌ها