سعیدی, سعیده. (1396). بازنمایی هویت در الگوی خوراک بررسی اتنوگرافیک تغییرات الگوی خوراک در میان مهاجران افغان بر اثر تجربه مهاجرت به ایران. نامه انسان شناسی, 14(24), 79-106.
سعیده سعیدی. "بازنمایی هویت در الگوی خوراک بررسی اتنوگرافیک تغییرات الگوی خوراک در میان مهاجران افغان بر اثر تجربه مهاجرت به ایران". نامه انسان شناسی, 14, 24, 1396, 79-106.
سعیدی, سعیده. (1396). 'بازنمایی هویت در الگوی خوراک بررسی اتنوگرافیک تغییرات الگوی خوراک در میان مهاجران افغان بر اثر تجربه مهاجرت به ایران', نامه انسان شناسی, 14(24), pp. 79-106.
سعیدی, سعیده. بازنمایی هویت در الگوی خوراک بررسی اتنوگرافیک تغییرات الگوی خوراک در میان مهاجران افغان بر اثر تجربه مهاجرت به ایران. نامه انسان شناسی, 1396; 14(24): 79-106.
بازنمایی هویت در الگوی خوراک بررسی اتنوگرافیک تغییرات الگوی خوراک در میان مهاجران افغان بر اثر تجربه مهاجرت به ایران
دکتری مردم شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه برمن آلمان
چکیده
غذا و خوراک به همراه فولکلور، موسیقی و زبان به عنوان مهمترین شاخصهای هویت اجتماعی و نماد باور فرهنگی انسان تلقی میگردند. مهاجرت و جنگ از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تغییرات رژیم غذایی بوده که منجر به تاثیرات گسترده اجتماعی و فرهنگی میشوند. این مقاله با روشی اتنوگرافیک درصدد واکاوی تاثیرات مهاجرت بینالمللی بر بازتعریف الگوی خوراک به عنوان بیان نمادین حضور در میان مهاجران افغان (با تاکید بر قوم تاجیک) در ایران میباشد. برای گردآوری دادهها از 58 مصاحبه نیمهساختاریافته، مشاهده مشارکتی و بررسیهای اسنادی استفاده شده است. روش تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفته است. غذا به عنوان زبان اجتماعی، بار معنایی گستردهتری نسبت به خوردن و آشامیدن صرف داشته و به عنوان عاملی تاثیرگذار در شناخت بافت فرهنگی جامعه مهاجران افغان و همچنین شاخص تحلیل در شناخت مفهوم «خود» میباشد. مهاجرت به ایران منجر به تغییر در سطوح مختلف زیست فردی و گروهی مهاجران افغان شده و در عرصه خوراک منجر به تغییر در مواد غذایی مورد استفاده، دایره واژگان، دستور پخت و ابزارهای مورد استفاده گشته است. همچنین انتخابها و ترجیحات غذایی مهاجران بیانگر حالات، روایتگر داستانهای تاریخی و فرهنگی آنان بوده و مفاهیم قومیت، هویت ملی و کنش اجتماعی «خود» در برابر«دیگری» به صور گوناگونی توسط فرایند روزانه تولید خوراک در میان مهاجران افغان در جامعه میزبان بازتولید می شوند.
- برومبرژه، کریستیان (1384)، «جایگاه خوراکیها در هویت فرهنگ خودی و غیرخودی در گیلان: طبایع سرد و گرم، جنسیت و دیگر شاخصها»، ترجمه علاالدین گوشهگیر، مجله فرهنگ و انسان، سال اول، شماره 1، پاییز و زمستان 84.
- بلوکباشی، علی (1392)، آشپز و آشپزخانه پژوهشی انسانشناختی در تاریخ اجتماعی هنر آشپزی، تهران: نشر فرهنگ جاوید.
- تصدی کاری، علی؛ مسرور، مرتضی؛ نودهی، علی (1392)، «عادت غذایی بومی و میزان پایداری هویت اجتماعی (مطالعه تجربی فرهنگ مصرف غذاهای اصیل محلی- ملی در شهر رشت»، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره 8، شماره 2، زمستان، صص 180-153.
- صفریان، محمد؛ شجاعیزاده، مناالسادات؛ غیور مبرهن، مجید؛ اسماعیلی، حبیبالله؛ نعمتی، محسن؛ رضوی، امیررضا (1392)، «بررسی الگوهای غذایی، نمایه تغذیه سالم و عوامل خطر سنتی بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالان 35 تا 65 ساله شهر مشهد»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهر و آبان 1392، دوره 56، شماره 4، صص 235-226.
- قرایی، امانالله (1394)، انسانشناسی فرهنگی (مردمشناسی فرهنگی)، تهران: نشر ابجد.
- ماناگن، جان؛ جاست، پیتر (1393)، انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی، ترجمه احمدرضا تقا، تهران: نشر ماهی.
- Adelkhah, F. & Olszewska, Z., (2007), ‘The Iranian Afghans’, Iranian Studies, vol. 40, no. 2, pp. 137-165.
- Blood, PR. (ed) (2001), Afghanistan: a country study, GPO for the library of Congress, Washington.
- Constant, AF. & Zimmermann, KF., (2008), ‘Measuring ethnic identity and its impact on economic behavior’, Journal of the European Economic Association, vol. 6, no. 2‐3, pp. 424-433.
- Cordesal, DM. (2010), ‘Eating abroad, remembering (at) home’, Anthropology of Food [Online]. Available from: https://aof.revues.org/6642#quotation. [29 June 2017].
- Counihan, C. & Van Esterik, P. (eds.) (2012), Food and culture: A reader, Routledge.
- Fischler, C., (1988), ‘Food, self and identity’, Social Science Information, vol. 27, pp. 275-292.
- Harbottle, L., (1996), ‘‘Bastard’ Chicken or Ghormeh-Sabzi? Iranian women guarding the health of the migrant family’, The Sociological Review, vol. 44, no. S1, pp. 204-226.
- ICMPD (2016), Budapest Process: 8th Silk Routes Working Group Meeting, October, Tehran, Iran.
- Krippendorff, K., (2004), Content analysis: an introduction to its methodology, SAGE.
- Leitch, A., (2003), ‘Slow food and the politics of pork fat: Italian food and European identity’, Ethnos, vol. 68, no. 4, pp. 437-462.
- Messer, E., (1984), ‘Anthropological perspectives on diet’, Annual review of anthropology, vol. 13, no. 1, pp. 205-249.
- Mintz, SW. & Du Bois, CH. M., (2002), ‘The anthropology of food and eating’, Annual review of anthropology, vol.31, pp. 99-119.
- Monsutti, A., (2010), ‘Food and identity among young Afghan refugees and Migrants in Iran’, in D Chatty (ed), Deterritorialized youth: Sahrawi and Afghan refugees at the margins of the Middle East, pp. 213-247, Berghahn, New York, Oxford.
- Mortenson, G. & Relin, DO. (2007), Three cups of tea: one man’s mission to promote peace – one school at a time, Penguin.
- Muller, P., (2010), Scattered families: transnational family life of Afghan refugees in the Netherlands in the light of the human rights-based protection of the family, Antwerp; Portland Or: Intersentia.
- Nawa, F., (2001), Out of bounds: Afghan couples in the United States, a study of shifting gender and identity, Aftaabzad Publications, San Francisco.
- Oeppen, C., (2013), ‘Afghan Americans’, in CE Cortés (ed) Multicultural Americans: a Multimedia Encyclopedia, SAGE.
- Rostami-Povey, E., (2007), Afghan women: identity and invasion, Zed Books Ltd, London, New York.
- Silverman, D., (1993), Interpreting qualitative data, Newbury Park, CA, Sage.
- Strauss, L., (1983), The raw and the cooked (Mythologiques), University of Chicago Press.
- Sutton, D., (2001), Remembrance of repasts: an anthropology of food and memory, Berg, Oxford.
- Tapper, R. & Tapper, N., (1986), ‘Eat this, it’ll do you a power of good; food and commensality among the Durrani Pashtuns’, American Ethnologist, vol. 13, no. 1, pp. 62-79.
- Tapper, R., (2001), ‘Blood, wine and water: social and symbolic aspects of drinks and drinking in the Islamic Middle East’, in Zubaida, S & Tapper, R, Taste of Thyme, pp. 215-231, I.B. Tauris & Co Ltd.
- Tuomainen, HM., (2009), ‘Ethnic identity, (post) colonialism and food ways: Ghanaians in London’, Food, Culture & Society, vol. 12, no, 4, pp. 525-553.
- United Nations Report (2015), Available from: http://www.un.org/ sustainabledevelopment/blog/2016/01/244-millioninternational-migrants-living-abroad-worldwide-new-un-statistics-reveal/. [20 July 2017].
- Vadean, FP., (2007), ‘Skills and remittances: The case of Afghan, Egyptian and Serbian immigrants in Germany’, Asia Research Institute, National University of Singapore, Working Paper Series no. 92.
- Van Houte, M., (2016), Return migration to Afghanistan moving back or moving forward, Palgrave Macmillan.
- Volkan, VD., (2003), ‘Large-group identity: border psychology and related societal processes’, Mind and Human Interaction, vol. 13, no.1, pp. 49-76.
- Watson, JL, Caldwell, M., (ed.) (2005), Cultural politics of food and eating: A Reader, Blackwell Publishing.
- Waxman, L., (2006), ‘The coffee shop: social and physical factors influencing place attachment’, Journal of Interior Design, vol. 31, no. 3, pp. 35-53.
- Zubaida, S., & Tapper, R., (2000), A taste of thyme: culinary cultures of the Middle East, Tauris, London, New York.
- Zulfacar, M., (1998), Afghan immigrants in the USA and Germany. A comparative analysis of the use of ethnic social capital, Münster: LIT Verlag.