تولید سوخت از فضولات دامی در یک جامعه روستایی و نقش زنان و کودکان در فرآوری آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

2 کارشناسی فرش، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

در این پژوهش به بررسی سوخت حاصل از فضولات دامی خواهیم پرداخت که سهم زیادی در شکل‌گیری ابداعات و نوآوری‌ها در طول تاریخ بشری داشته است. سوخت دامی از فضولات حیواناتی مانند گاو، گوسفند و بز به ‌دست می‌آید. این نوع سوخت از دوران پیش از تاریخ (از هزاره هشتم ق.م.) تا دوران پهلوی در ایران و سرزمین‌های هم‌جوار کاربرد داشته است. از کاربردهای مهم این سوخت علاوه بر گرمایش و پخت و پز، استفاده در کوره‌های آهک‌پزی، کوره‌های تولید سفال و نقش و تأثیر آن در تولید لعاب در سفالگری است. جوامع یکجانشینِ کشاورز-دامدار که از لحاظ جغرافیایی دارای زیست‌بومی سرد و خشک و نیمه‌بیابانی بودند و منابع سوخت چوبی در آن نواحی کمیاب بود، به استفاده از سوخت حاصل از فضولات دامی روی می‌آوردند. در این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی و بر پایه اطلاعات مردم‌نگاری و مطالعات کتابخانه‌ای، اهمیت سوخت حاصل از فضولات دامی تبیین و برای تشریح شیوه تهیه، افراد و قشر سازنده (زنان و کودکان) این نوع سوخت، کارکردهای آن و عوامل مؤثر (زیست‌محیطی و اقتصادی) تلاش شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Fuel Production from Dung Cake in a Rural Society and the Role of Women and Children in Its Preparation

نویسندگان [English]

  • Ahmad Sohrabinia 1
  • Mahdi Khodaverdi 2
1 M.A. in archeology, university of Mazandaran, Mazandaran, Iran
2 Mahdi Khodaverdi B.A. of Carpet, university of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

In this study we investigate the dung cake fuel that has played a major part in formation of inventions and innovations in human history. This fuel used to be obtained from animals such as cattle, sheep and goat and utilize from prehistoric period (eight millennium B.C.) till Pahlavi period in Iran as well as its vicinity lands. The usage of this fuel was in different ways: in lime kiln, in pottery kiln and pottery glaze production in addition to ordinary usage for heating and cooking in everyday life. There was a tendency in livestock-farmer societies with cold, drought and semi-desert ecosystem with little wooden sources to use the dung cake fuel. This descriptive-analytical study that is based on ethnographical and library documental data, has assessed the importance of dung cake fuel and has tried to describe the way of and the people (woman & children) who are engaged in its preparation, its functions, and the influential factors (ecosystemic and economic) in selecting it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethnoarchaeology
  • fuel
  • dung cake
  • preparation and production
آقایی. بهروز (1394). توسعه دامپروری تمام‌وقت در حوزه فرهنگی زاگرس جنوبی در هزاره چهارم پ.م. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان.
پوربخشنده. خسرو (1376). بررسی و شناسایی باستان‌شناسی آشتیان و تفرش علیا. بایگانی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور (منتشرنشده).
دهخدا. علی‌اکبر (1377). لغت‌نامه دهخدا. ج 5. تهران: دانشگاه تهران.
شیرزاده. غلام (1386). بررسی و شناسایی باستان‌شناسی شهرستان کمیجان. بایگانی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور (منتشر نشده).
....................... شراهی. اسماعیل و کاکا. غفور (1392). گزارش مقدماتی بررسی و شناسایی باستان‌شناختی شهرستان کمیجان، استان مرکزی. پیام باستان‌شناس. 10(19). 51-72.
قربانی. حمیدرضا (1384). برهمکنش اقتصادی اجتماعی کوچ‌گران و یکجانشینان و نقش آن بر تحول الگوهای استقراری در زاگرس مرکزی در دوره کلکولیتیک (مردم‌باستان‌شناسی). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
کمپل. الیزابت، لاسیتر. لوک اریک (1398). مردم‌نگاری امروزین. ترجمه سعدیه صالحی. تهران: گل ‌آذین.
کیانی. محمد یوسف (1379). معماری ایران دوره اسلامی. تهران: سمت.
Abdi. K. (2003). The Early Development of Pastoralism in the Zagros Mountains. Journal of World Prehistory. 17(4). 395-448.
Braadbaart. F., Poole. I., Huisman. D. J., Van. O. B. (2012). Fuel, Fire and Heat: An Experimental Approach to Highlight the Potential of Studying Ash and Char Remains from Archaeological Contexts. Journal of Archaeological Science. 39. 836-847.
Fairbairn. A., Near. J. Martinoli. D) .2005(. Macrobotanical Investigation of the North, South and KOPAL Area Excavations at Çatalhöyük East. In Hodder. I. (Ed.). Inhabiting Catalhoyuk: Reports from the 1995-99 Seasons. McDonald Institute Monographs. Cambridge. 137-201.
González Carreterol. L., Wollstonecraft. M., Fuller. D. (2017). A Methodological Approach to the Study of Archaeological Cereal Meals: A Case Study at Ҫatalhӧyük East (Turkey). Veget Hist Archaeobot. 26. 415-432.
Hole. F. (1979). Rediscovering the Past in the Present: Ethnoarchaeology in Luristan, Iran. In Ethnoarchaeology. Ed. C. Kramer. New York. Columbia University Press.
Jacobs. L. (1979). Tell-i-Nun: Archaeological Implication of a Village in Transition. In Ethnoarchaeology: Implications of Ethnography for Archaeology. Edited by Carol Kramer. 175-191. Columbia University Press. New York.
Kramer. C. (1979). An Archaeological View of a Contemporary Kurdish Village: Domestic Architecture, Household Size and Wealth. In Ethnoarchaeology: Implications of Ethnography for Archaeology. Edited by Carol Kramer. 175-191. Columbia University Press. New York.
………….. (1982). Village Ethnoarchaeology: Rural Iran in Archaeology Perspective. New York. Academic Press.
Matin. M. (2014). An Experimental Investigation into the Accidental Invention of Ceramic Glazes. Archaeometry. 56. 591–600.
………… , Matin. M. (2016). Egyptian Faience Glazing by the Cementation Method Part 2: Cattle Dung Ash As a Possible Source of Alkali Flux. Archaeol Anthropol Sci. 8.125-134.
Miller. N. F., Marston. J. M. (2012). Archaeological Fuel Remains As Indicators of Ancient West Asian Agropastoral and Land-Use Systems. Journal of Arid Environments. 86. 97-103.
…………….. & Smart. T. L. (1984). Intentional Burning of Dung as Fuel: A Mechanism for the Incorporstion of Charred Seeds into the Archaeological Record. Journal of Ethnobiology. 4(1). 15-28.
…………….. (1984 a). The use of dung as Fuel: An Ethnographic Example and an Archaeological Application. Paleorient. 10. 71-79.
…………….. (1984 b). The Interpretation of Some Carbonized Cereal Remains as Remnants of Dung Cake Fuel. Bulletin on Sumerian Agriculture. 1. 45-47.
…………….. (1990). Economy and Settlement in The Near East: Analysis of Ancient Sites and Materials. MASCA. the University Museum of Archaeology and Anthropology University of Pennsylvania. Philadelphia.
…………….. Zeder. M. A. & Arter. S. R. (2009). From Food and Fuel to Farms and Flocks, The Integration of Plant and Animal Remains in the Study of the Agropastoral Economy at Gordion, Turkey. Current Anthropology. 50(6). 915-924.
O’Donovan. E. (1883). A Story of Adventures and Captivity Epitomized from “The Merv Oasis”. Smith. Elder. London.
Reddy. S. N. (1998). Fueling the Hearths in India: The Role of Dung in Paleoethnobtanical Interpretation. Paléorient. 24(2). 61-69.
Rye. O., Evans. C. (1976). Traditional Pottery Techniques of Pakistan. Smithsonian Institute Press. Washington DC (Smithsonian contributions to anthropology 21).
Shahack-Gross. R. (2011). Herbivorous Livestock Dung: Formation, Taphonomy, Methods for Identification, and Archaeological Significance. Journal of Archaeological Science. 38. 205-218.
Sillar. B. (2000). Dung by Preference: The Choice of Fuel As an Example of How Andean Pottery Production is Embedded within Wider Technical, Social and Economic Practices. Archaeometry. 42. 43–60.
Smith. A., Krista. D., Fountain. J., Proctor. L., Beayer. M. (2015). Examining Fuel Use in Antiquity: Archaeobotanical and Anthracological Approaches in Southwest Asia. Ethnobiology Letters. 6(1). 192-195.
Spengler. R. N. (2019). Dung burning in the archaeobotanical record of West Asia: Where Are We Now? Vegetation History and Archaeobotany. 28. 215–227.
Sumner. W. M. (1979). Estimating Population by Analogy: An Example. In Ethnoarchaeology: Implications of Ethnography for Archaeology.
Watson. P. J. (1979). Archaeological Ethnography in Western Iran. Viking Fund Publications in Anthropology. 57. Tucson, Arizona: University of Arizona Press.
Wullf. H. E. (1966). The Traditional Crafts of Persia: Their Development, Technology, and Influence on Eastern and Western Civilizations. The Massachusetts Institute of Technology.