تاریخپژوهان در بررسی تاریخ عکاسی قاجار، ناصرالدینشاه را به عنوان اصلیترین حامی عکاسی در سرآغاز ورود عکاسی به ایران میدانند. از سوی دیگر، محصور و محدود شدن عکاسی در دربار را، مهمترین دلیل عدم رشد و توسعه این پدیده در میان عموم مردم جامعه دانستهاند. بدین ترتیب در جریان بررسیهای خود پیرامون تاریخ عکاسی، به ندرت دربارهی علل رشد و وقفه عکاسی در بین عموم مردم به تحقیق و کندوکاو پرداختهاند، در صورتی که بر اساس بررسیهای علوم اجتماعی و مردمشناختی، دلایل بسیار متعددی در رد و پذیرش یک پدیده در یک اجتماع وجود دارد که در رشد و عدم رشد آن بسیار موثر است. در تحقیق حاضر تلاش بر آن است تا از خلال بررسی وضعیت طبقات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگ وابسته به آن، جایگاه و وضعیت عکاسی و روند رشد و گسترش آن در میان جامعه ایرانی در سده 19 مورد کندوکاو قرار گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ساختار طبقاتی و اقتصادی ایران و اکثریت جمعیت روستایی ایران در سده 19 در کنار عوامل متعددی همچون ضعف در تجارت، وضعیت راهها، کمبود یا نبود سواد، وسایل اطلاعرسانی و ... در سرآغاز ورود عکاسی در دوره قاجار، به گونهای بوده که مانع از رشد فراگیر این پدیده در بین مردم عامه بوده است.
- ادواردز، استیو (1390)، عکاسی، ترجمه مهران مهاجر، چاپ اول، نشر ماهی، تهران.
- آبراهامیان، یرواند (1384)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران.
- باستید، روژه (1374)، هنر و جامعه، ترجمه غفار حسینی، چاپ اول، توس، تهران.
- بحرانی، محمدحسین (1389)، طبقه متوسط: تحولات سیاسی در ایران معاصر، چاپ دوم، نشر آگاه، تهران.
- برک، پیتر (1390)، تاریخ و نظریه اجتماعی، ترجمه غلامرضا جمشیدیها، چاپ دوم، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
- بلوری، زانیار (1392)، ریشهیابی فرازها و فرودهای سرآغاز عکاسی در ایران (تاریخ اجتماعی عکاسی در عهد ناصری و پیش از آن)، پایاننامه کارشناسی ارشد عکاسی، گروه آموزشی ارتباط تصویری و عکاسی دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
- بنیامین، والتر و دیگران (1382)، گزیده نوشتههایی در باب زیباشناسی از: بنیامین، آدورنو، مارکوزه (زیباشناسی انتقادی)، ترجمه امید مهرگان، چاپ اول، نشر گام نو، تهران.
- بوردیو، پیر (1385)، عکاسی هنر میانمایه، ترجمه کیهان ولی نژاد، چاپ اول، نشر دیگر، تهران.
- جهانبگلو، رامین (1380)، ایران و مدرنیته: گفتوگوهایی با پژوهشگران ایرانی و خارجی در زمینهی رویارویی ایران با دستاوردهای جهان مدرن، چاپ دوم، نشر گفتار، تهران.
- حاجی زاده، محمد (1388)، فرهنگ تفسیری ایسمها، چاپ سوم، نشر جامهدران، تهران.
- ذکاء، یحیی (1388)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، چاپ سوم، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
- ستاری، محمد (1388)، «عکاسی ایران» فصل اول کتاب « سیر تحول عکاسی » نوشتهی پتر تاسک و ترجمه و تالیف محمد ستاری، چاپ ششم، انتشارات سمت، تهران.
- سعدونیان، سیروس(1380)، اولینهای تهران،چاپ اول، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
- سمسار، محمدحسن (1381)، میراث فرهنگی: نگاهی به آثار آنتوان سوریوگین، مجله بخارا، فروردین و اردیبهشت 1381، شماره 23، صفحه ی 276-267.
- سیف، احمد (1373)، اقتصاد ایران در قرن نوزدهم، چاپ اول، نشر چشمه، تهران.
- شارف، آرون (1371)، هنر و عکاسی، ترجمه حسن زاهدی، چاپ اول، انجمن سینمای جوانان ایران، تهران.
- شیخ، رضا (1378). افول تمثال همایونی: نقدی بر عکسهای دوره ی مشروطیت، تاریخ معاصر ایران، سال سوم، شمارهی 10، صفحه ی 321 تا 332.
- شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار: صدسال اول عکاسی چهره در ایران (1850-1950)، ترجمه فرهاد صادقی، عکسنامه، شماره 19، صفحه های 4-27.
- شیخ، رضا (1386). انقلاب مشروطه: هویت ملی و خرد تاریخهای تصویر، ترجمه احمد رضا تقاء، عکسنامه، سال ششم، شماره26، صفحه های 29-44.
- طهماسب پور، محمدرضا (1387)، ناصرالدین شاه عکاس، چاپ دوم، نشر تاریخ ایران، تهران.
- عباسی، اسماعیل (1389)، فرهنگ عکاسی، چاپ پنجم، انتشارات سروش، تهران.
- عدل، شهریار (1379). آشنایی با سینما و نخستین گامها در فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران (1277 تا حدود 1285خ/1899 تا حدود 1907م)، فصلنامهی طاووس، شماره 5 و 6، نسخه مجازی در