- ادواردز، استیو (1390)، عکاسی، ترجمه مهران مهاجر، چاپ اول، نشر ماهی، تهران.
- آبراهامیان، یرواند (1384)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران.
- باستید، روژه (1374)، هنر و جامعه، ترجمه غفار حسینی، چاپ اول، توس، تهران.
- بحرانی، محمدحسین (1389)، طبقه متوسط: تحولات سیاسی در ایران معاصر، چاپ دوم، نشر آگاه، تهران.
- برک، پیتر (1390)، تاریخ و نظریه اجتماعی، ترجمه غلامرضا جمشیدیها، چاپ دوم، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
- بلوری، زانیار (1392)، ریشهیابی فرازها و فرودهای سرآغاز عکاسی در ایران (تاریخ اجتماعی عکاسی در عهد ناصری و پیش از آن)، پایاننامه کارشناسی ارشد عکاسی، گروه آموزشی ارتباط تصویری و عکاسی دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
- بنیامین، والتر و دیگران (1382)، گزیده نوشتههایی در باب زیباشناسی از: بنیامین، آدورنو، مارکوزه (زیباشناسی انتقادی)، ترجمه امید مهرگان، چاپ اول، نشر گام نو، تهران.
- بوردیو، پیر (1385)، عکاسی هنر میانمایه، ترجمه کیهان ولی نژاد، چاپ اول، نشر دیگر، تهران.
- جهانبگلو، رامین (1380)، ایران و مدرنیته: گفتوگوهایی با پژوهشگران ایرانی و خارجی در زمینهی رویارویی ایران با دستاوردهای جهان مدرن، چاپ دوم، نشر گفتار، تهران.
- حاجی زاده، محمد (1388)، فرهنگ تفسیری ایسمها، چاپ سوم، نشر جامهدران، تهران.
- ذکاء، یحیی (1388)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، چاپ سوم، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
- ستاری، محمد (1388)، «عکاسی ایران» فصل اول کتاب « سیر تحول عکاسی » نوشتهی پتر تاسک و ترجمه و تالیف محمد ستاری، چاپ ششم، انتشارات سمت، تهران.
- سعدونیان، سیروس(1380)، اولینهای تهران،چاپ اول، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
- سمسار، محمدحسن (1381)، میراث فرهنگی: نگاهی به آثار آنتوان سوریوگین، مجله بخارا، فروردین و اردیبهشت 1381، شماره 23، صفحه ی 276-267.
- سیف، احمد (1373)، اقتصاد ایران در قرن نوزدهم، چاپ اول، نشر چشمه، تهران.
- شارف، آرون (1371)، هنر و عکاسی، ترجمه حسن زاهدی، چاپ اول، انجمن سینمای جوانان ایران، تهران.
- شیخ، رضا (1378). افول تمثال همایونی: نقدی بر عکسهای دوره ی مشروطیت، تاریخ معاصر ایران، سال سوم، شمارهی 10، صفحه ی 321 تا 332.
- شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار: صدسال اول عکاسی چهره در ایران (1850-1950)، ترجمه فرهاد صادقی، عکسنامه، شماره 19، صفحه های 4-27.
- شیخ، رضا (1386). انقلاب مشروطه: هویت ملی و خرد تاریخهای تصویر، ترجمه احمد رضا تقاء، عکسنامه، سال ششم، شماره26، صفحه های 29-44.
- طهماسب پور، محمدرضا (1387)، ناصرالدین شاه عکاس، چاپ دوم، نشر تاریخ ایران، تهران.
- عباسی، اسماعیل (1389)، فرهنگ عکاسی، چاپ پنجم، انتشارات سروش، تهران.
- عدل، شهریار (1379). آشنایی با سینما و نخستین گامها در فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران (1277 تا حدود 1285خ/1899 تا حدود 1907م)، فصلنامهی طاووس، شماره 5 و 6، نسخه مجازی در
تاریخ آخرین دسترسی 12/8/93.
- فاستر، جرج مک کلاند (1378)، جوامع سنتی و تغییرات فنی، مترجم مهدی ثریا، چاپ اول، نشر کتاب فرا، تهران.
- کهون، لارنس(1391)، متن های برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراستار عبدالکریم رشیدیان، چاپ نهم، نشر نی، تهران.
- لنگفورد، مایکل (1389)، داستان عکاسی، ترجمه رضا نبوی، چاپ دوم، نشر افکار، تهران.
- والکر، جان آلبرت و چاپلین، سارا (1385)، فرهنگ تصویری، ترجمه حمید گرشاسبی و سعید خاموش، اداره کل پژوهش های سیما، تهران.
- ولز، لیز (1390)، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمه سولماز ختایی لر، ویدا قدسی راثی، مهران مهاجر و محمد نبوی ، چاپ اول، نشر مینوی فرد، تهران.
- یزدانجو، پیام (1390)، اکران اندیشه، فصلهایی در فلسفه سینما، چاپ اول، نشر مرکز، تهران.
- Newhall, Beaumont (1949),The History of Photography: from 1839 to the present, the Museum of Modern Art, New York.
- Rosenblum, Naomi (1984), A world history of photography, Library of congress in publication data, Abbeville press, New York.
- Warner Marien, Mary (2010), photography a cultural history, Pearson, London.