TY - JOUR ID - 46196 TI - تجلی باغ ایرانی بر قالی باغی جیپور JO - نامه انسان شناسی JA - JASI LA - fa SN - 1735-2096 AU - قانی, افسانه AD - استادیار گروه فرش دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 28 SP - 113 EP - 143 KW - قالی باغی KW - فرهنگ مادی KW - ژولز پراون KW - قالی جیپور DO - N2 - باغ ایرانی بواسطه ساختار ویژه و اهمیتی که در فرهنگ ایرانی- اسلامی دارد از دیرباز بر آثار هنری مختلف این سرزمین نمودار شده است. یکی از بسترهای تجلی این مضمون که بسیار نیز مورد توجه قرارگرفته و آثار متعددی را به منصه ظهور رسانده، هنر قالی‌بافی است. از دیرباز قالی‌های متنوعی با این مضمون خلق ‌شده‌اند که علیرغم مضمون مشترک، هریک در نوع خود منحصربفرد بوده است. یکی از این آثار ارزشمند قالی باغی جیپور است که پژوهش حاضر با هدف درک معنای نهفته در آن شکل ‌گرفته است. در این پژوهش سعی بر آن بود به این پرسش پاسخ داده شود که "در پس یک اثر شاخص چون قالی جیپور چه معنایی نهفته است و چرا این قالی و قالی‌های مشابه آن در یک دوره خاص در قالب آثار فاخر تهیه و تولید شده و یا به بیانی دیگر در سطح فرهنگی بالا بسیار مورد توجه بوده‌اند؟" پاسخگویی به این سؤال و تحلیل قالی جیپور در این نوشتار با روش تحلیل فرهنگ مادی ژولز پراون صورت گرفت. داده‌های موردنیاز برای این پژوهش از طریق مشاهده‌ تصویر و تحلیل اجزا تشکیل‌دهنده‌اش حاصل شد، اطلاعات موردنیاز برای تحلیل آن از طریق مطالعات کتابخانه‌ای فراهم آمد و در نهایت مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در دوره خلق این اثر قدرت حاکم برای تثبیت و مشروعیت بخشی به خود تحولاتی اساسی در فرهنگ ایران ایجاد کرد که در دو نظام اسلامی و ایرانی ریشه داشت. معنای نهفته در پس طرح باغ ایرانی که ترسیم جهانی ابدی و بی ‌نقص است مورد توجه قدرت مذکور قرار گرفت چراکه نزد دولت صفوی چنین استنباط می‌شد که این جلوه‌ای از حضور حکومتی ایرانی- اسلامی، بر روی زمین است. UR - https://journal.asi.org.ir/article_46196.html L1 - https://journal.asi.org.ir/article_46196_77db072b31e40a7e8d55272b34404068.pdf ER -