انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420A Study on the Obstacles of Citizens Social Participation As a Component of Urban Diplomacyمطالعه موانع مشارکت اجتماعی شهروندان به عنوان یکی از مولفههای دیپلماسی شهری1539243849FAسید حمید ابطحیکارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایرانملیحه شیانیگروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201110The socio-political participation of citizens and legal people like crafts, guilds and humanist organization is very important in the process of decision making and performing. This matter in Iran face a lot of obstacles because of social, cultural, historical and religious reasons. Therefore, this study has been done with the goal to identify socio-political obstacles in Iran relying on elites point of view. After a review on sources and developing a conceptual frame about participation, data with qualitative method and semi-structured interview with 4 group of people including: former and present members of Islamic City Council of Tehran, Senior managers of Tehran Municipality, members of science committee in public universities and city councils experts with theoretical and targeted sampling has been chosen. The criterion in the end of sampling was theoretical saturation, after 30 interview was obtained. Data have been analyzed and coded with qualitative content technic by applying to software Maxqda-12. The result of analyzing showed 4 main categories and 10 sub-categories as obstacles in participating including historical obstacles (historical despotism and experiences in the beginning of the revolution), religious paradigm (religious teaching), society’s alienation with participating (elusive participation society, participation being neglected in socialization, and undesirable quality of participation) and political-structural challenges (lack of civil society, damaged mechanism of participation, outlook towards participation, low prosperity in government-people interactions). So we can say that a stable and cohesive way of participating has not been formed in our country; and participating in Iran has alwayes been being faced with social, cultural, historical, religious obstacles and lack of an environment for practicing and assiduity.
<span lang="FA" dir="RTL">مشارکت اجتماعی ـ سیاسی شهروندان و اشخاص حقوقی نظیر انجمنها، اصناف و سازمانهای مردمنهاد در فرآیند تصمیمسازی، تصمیمگیری و اجرا، امری بسیار حائز اهمیت است. این امر در ایران بنا بر دلایل اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی با موانع متعدد روبرو است. براین اساس، هدف این مطالعه، شناسایی موانع مشارکت اجتماعی ـ سیاسی در ایران براساس دیدگاه نخبگان بود. پس از مروری بر منابع و تدوین چارچوبی مفهومی درباره مشارکت، گردآوری دادهها با استفاده از روش کیفی و مصاحبه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">های نیمه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ساختاریافته با مشارکت 4 گروه از افراد شامل اعضای سابق و فعلی شورای شهر تهران، مدیران ارشد شهرداری تهران، اعضای هیئت علمی دانشگاه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ها وکارشناسان شورای شهر که با نمونه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">گیری نظری و هدفمند انتخاب شدند، انجام گرفت. معیار پایان نمونه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">گیری اشباع نظری بود که بعد از مصاحبه با 30 نفر حاصل شد. داده</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ها با تکنیک تحلیل تماتیک و با کمک نرم</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">افزار </span><span>MAXQDA-12</span><span lang="FA" dir="RTL"> کدگذاری و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادههای کیفی نشان داد 4 مقوله اصلی و 10 زیرمقوله به عنوان موانع مشارکت وجود دارند که عبارتند از موانع تاریخی (استبداد تاریخی و تجارب آغاز انقلاب)، پارادایم دینی (آموزههای دینی)، بیگانگی اجتماع با مشارکت (اجتماع مشارکتگریز، مغفول ماندن مشارکت در جامعهپذیری، و کیفیت نامطلوب مشارکت) و چالشهای سیاسی ـ ساختاری (فقدان جامعه مدنی، سازوکار معیوب مشارکت، نگرش به مشارکت، رونق اندک تعاملات حکومت ـ مردم). به</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">طور کلی، شکل پایدار و منسجم مشارکت در کشور ما شکل نگرفته و مشارکت در ایران همواره با موانع اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی و نبود فضایی برای تمرین و ممارست مواجه بوده است. </span>انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Analysis of Position and Symbolic Role of Cross in the Rite of “Booke Baaraan”تحلیل جایگاه و نقش صلیب در آیین بوکه باران4159243850FAفرانک جهانگردعضو هیات علمی/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20201205The universal symbol of the cross can be seen with the extensive semantic implications in many myths and rites. In the rite of “Booke Baaraan” (that means: the bride of rain), they wear a woman's dress on a wooden cross as the bride of rain, then songing girls turn it from home to home. At the end of the rite, they leave the doll (bride of rain) by the river or fountain. In this study, the symbolic role of the cross as the foundation of the rite has been studied by the method of symbology. The cross symbolizes fertility, blessing and connection between earth and sky. The cross is worn by a cloth, that itself is a woven of warps and wefts that lie over each other like a cross. The rain drops and their impact on the earth draw a cross, and if it causes plants to grow, another cross will be drawn that also resembles a cosmic tree. In this rite, dolls, girls and women in connection with each other represent the life-cycle from lifeless to alive and from death to life. The group movement of songing girls is also a symbol of a collective desire that has been demonstrated in many other group walkings since long ago. pin is one of the symbols of woman hood and fertility which is donated to “Booke Baaraan” at the end of the ceremony.نماد جهانشمول صلیب با دلالتهای معنایی گسترده در بسیاری از اسطورهها و آیینها دیده میشود. در آیین بوکهباران، بر صلیبی چوبی لباس زنانه میپوشانند و آن را دخترکان ترانهخوان خانه به خانه میگردانند و در پایان مراسم، عروسک را در کنار رود یا چشمه میگذارند. این پژوهش به نمادشناسی آیین بوکه باران با محوریت نقش صلیب پرداخته است. صلیب نماد باروری و برکت بخشی و پیونددهنده زمین و آسمان است. در این آیین بر تن صلیب جامهای پوشانده میشود که تار و پود صلیبوار آن، شبکه زندگی را به نمایش میگذارد. قطرههای باران نیز در برخورد با زمین، صلیبی ترسیم میکنند که اگر به رویش گیاهان بینجامد، صلیب دیگری نقش میبندد که یادآور درخت کیهانی است. در این آیین عروسک، دخترکان و زنان در پیوند با یکدیگر چرخه حیات را از بیجان به جاندار و از مرگ به زندگی نشان میدهند. حرکت گروهی دخترکان ترانهخوان نیز نماد خواستهای جمعی است که از دیرباز به صورت راهپیماییهای گروهی انجام میشده است. به عروس باران سنجاقی هدیه میدهند که آن هم از نمادهای باروری است.انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420The Ethnography of Stone Lion Cutting Craft in Bakhtiari Territoriesمردم نگاری پیشه سنگ تراشان شیر سنگی در مناطق بختیاری نشین6196243852FAزهرا حیدریدبیر آموزش و پرورشJournal Article20200905Lion is a repetitive motif in Iranian art especialy in visual ones. According to archaeologists , this animal has been reproducted in Iranian arts and crafts along thousands years. As animal symbol, ston lions are installed on the grave of the Bakhtiari strong and important persons as a sign of courage. This is a fieldwork research on current situation of stone lion cutting as a craft, its workshop and the cultural factors affecting its offer and demand in Bakhtiari territories. The observational and interviewal data which are necessory for an ethnographical approach are collected from the region and are got to analyse and interpret by emphasis on their symbolic and semiotic aspects. The findings show that the symbolism and activities related to stone lion cutting have been affected by (adapted to) the Bakhtiari territories as a natural factor and also by the close relationship between humans and animals in Bakhtiari life style as an effective cultural factor. Furthermore, ston lion plays role in healing and fertility rituals because it has special place in Bakhtiari beliefs. So its survival can be explained obviously with the socio- psychological, political and cultural factors.شیر یکی از نقشمایههای پر تکرار در هنر ایرانی ، به ویژه هنرهای تجسمی است. با استناد به یافتههای باستان شناسان، قدمت بکار گیری این کهن الگوی جانوری در هنر و آیینهای ساکنان ایران و به ویژه در هنر آرامگاهی، به چند هزار سال پیش برمیگردد. شیرسنگی نمادی جانوری است که از دیر باز به نشانه شجاعت و دلیری بر آرامگاه بزرگان ایل بختیاری استقرار یافته است. این نوشتار با مطالعه میدانی وضعیت کنونی ساخت شیرسنگی، انواع آن، شناخت عوامل موثر در عرضه و تقاضای آن به عنوان یک کالای هویتی در مناطق بختیاری نشین و ارائه آمار کارگاههای فعال شیر تراشی، در پی روشن کردن رابطه این نماد با الگوهای حاکم بر تفکر اهالی فرهنگ بختیاری است. دادههای گردآوری شده به شیوه مردمنگاری (با ابزار مصاحبه و ضبط صوت و تصویر) با رویکرد نشانه شناسی ساختاری تحلیل شده است. طبق یافتههای این مطالعه، انطباق ویژگیهای زیستی شیر ایرانی و زیستگاه آن با قلمرو بختیاریها و با شیوه کوچندگی که از دیر باز شیوه غالب زندگی در این منطقه بوده است و همچنین ارتباط تنگاتنگ انسان و حیوان دراین شیوه زندگی به عنوان عوامل انسانی و زیست محیطی موثر در این نماد پردازیها شناخته شدهاند. شیرسنگی علاوه بر نقش آرامگاهی در آیینهای شفا و باروری نیز نقش داشته است و در باور بختیاریها جایگاه ویژهای دارد لذا این مطالعه به عوامل روان شناختی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در حفظ و دوام این نماد نقش داشتهاند نیز پرداخته است.انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Exploring the Architecture of Shahdad on the Basis of Ethno-Archaeological Study on the Architecture of Makhunikبازیابی معماری شهدادِ کرمان برپایه مطالعه باستانمردمشناسی معماری ماخونیک97128243853FAطاهره رحیم خانیباستان شناسی. هنر. بیرجند. بیرجند. ایرانJournal Article20191201In archaeological excavations, the archaeologist's observations and interpretations of the data are new. In addition, we can never create the conditions in which prehistoric or historical humans lived. Ethno-archaeology examines different conditions and structures and changes in living communities that we cannot check it on archaeological sites. This article uses the descriptive-analytical method done by field survey of ethno archaeology and questionnaire and direct observation in Years 2014 and 2015 to explore remote rural architecture aiming to investigate and analyze a similar archaeological site excavation report. So it seems evolution of houses at the ancient site of Shahdad resembles the textured houses of Makhunik.
در کاوشهای باستانشناسی مشاهده باستانشناس و تفاسیر او نسبت به دادهها امروزی است. همچنین هرگز نمیتوان شرایطی را ایجاد کرد که انسانهای پیشازتاریخی و یا تاریخی در آن زندگی میکردند. اما باستانمردمشناسی با بررسی شرایط و ساختهای مختلف در جوامع زنده امکان مشاهده عینی و پیگیری فرآیند تداوم و تغییرات را ،که در زمینههای باستانشناختی امکان آن وجود ندارد، فراهم میکند. این مقاله برآن است بااستفاده از روش توصیفی-تحلیلی که ازطریق بررسی میدانی باستانمردمشناسی و با تکنیک پرسشنامه و مشاهده مستقیم در طی سالهای 94-1393 صورت گرفت، به بررسی معماری روستایی دورافتاده بپردازد، تا از این طریق و براساس مطالعات صورت گرفته به بازیابی روند تحول خانهسازی در شهداد کمک کند. براساس مطالعات صورت گرفته بهنظر میرسد روند تحول خانهسازی در شهداد شباهت جالبی با مجموعه سازههای بافت درحالگذار در ماخونیک دارد.انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420A Case-study of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Tribal Community: Socio-political Structure and Mechanisms of Power in the Traditional Context of Tribal Society (Qajar and Pahlavi)ساختار سیاسی- اجتماعی و سازوکارهای قدرت در بافت سنتی جامعه ایلی (مطالعه موردی در جامعه ایلی کهگیلویه و بویراحمد)129149243855FAنعمت الله زکی پورتاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانآرمان حیدریجامعه شناسی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20200923Each socio-political structure has its own hierarchy of power. The tribal structure as one of the most important traditional structures of Iran has also had its own hierarchy of power. The Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad tribes, as one of the most important and oldest tribes in the south of Iran, have yet been less studied and historically analyzed. The purpose of this article is to analyze the structure of political power in the traditional context of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad tribes from the perspective of historical sociology. Kohgiluyeh tribes include six tribes of Boyer-Ahmad, Basht and Bavi, Bahmaei, Charam, Taybi and Deshman-e-Ziari. The method of this article was a combination of documentary methods based on library resources and field research and the researchers' life experience. Based on the research findings, it can be said that social organization and stratification in this tribe is based on kinship nervousness, severe gender inequality and attributional characteristics and a kind of relatively static social mobility. The structure of power is based on a kind of hierarchical organizational pyramid, which respectively, from the base to the top of the pyramid includes: tribal people, elders, kadkhodians, khans. The nature of hierarchical command-obedience based on the influence of superiors and respect to them along with tribute to the lower classes.هر ساختار اجتماعی سیاسی نظام سلسله مراتب قدرت خاص خود را دارد. ساختار ایلی به عنوان یکی از مهمترین ساختارهای سنتی ایران نیز سلسله مراتب قدرت خاص خود را داشته است. ساختار مناصب قدرت در ایلات کهگیلویه و بویراحمد بعنوان یکی از مهمترین و قدیمیترین ایلات جنوب ایران کمتر مورد مطالعه و تحلیل تاریخی قرار گرفته است. هدف مقاله این است که ساختار قدرت سیاسی در بافت سنتی ایلات کهگیلویه و بویراحمد را از منظر جامعهشناسی تاریخی تحلیل نماید. این ایلات شامل شش ایل بویراحمد، باشت و باوی، بهمئی، چرام، طیبی و دشمنزیاری میباشد. روش این مطالعه، ترکیبی از روشهای اسنادی با اتکای بر منابع کتابخانهای و تحقیقات میدانی و تجربه زیسته محققان میباشد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت سازماندهی و قشربندی اجتماعی در این ایلات مبتنی بر عصبیت خویشاوندی، نابرابری جنسیتی و ویژگیهای انتسابی و نوعی تحرک اجتماعی نسبتا ایستا بوده است. ساختار قدرت نیز بر اساس نوعی هرم سازمانی سلسله مراتبی بوده که، به ترتیب از قاعده تا رأس هرم شامل افراد ایل (رعیت)، ریش سفیدان، کدخدایان، خوانین بودهاند که ماهیت فرماندهی – فرمانبری در سلسله مراتب، مبتنی بر نفوذ و احترام فرادستان و تکریم فرودستان بوده است.انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Comparative study of the Motifs of Halilroud basin and the Epic of Gilgameshمطالعه تطبیقی نقشمایههای حوزه هلیلرود و حماسه گیلگمش151196243858FAارغوان عبدالملکیتهران خیاان ستارخان خیابان شادمهر کوچه ابوترابی پلاک ۲۵ واحد ۲۰ طبقه چهارم شرقیجلال الدین رفیع فردانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعیJournal Article20201210The comparative study of chlorite works' motifs of Halilroud basin and art works of Mesopotamia clarifies the fact that the images engraved on the surface of these stone works are regarded as a bridge between the ancient Iranian art and civilization and the art of neighboring civilizations, signifying the cultural relationship of these regions. Historical and literary documents of Mesopotamia in the Sumerian and Akkadian periods indicate the broad commercial, political, and cultural relationships between the rules of Mesopotamia and the geographical area of southeastern Iran. On the other hand, the form and content similarities of the epic of Gilgamesh with motifs of Halilroud basin indicate the existence of a myth similar to Gilgamesh in this cultural area. The investigation and analysis of the mythological components common between these motifs and the epic of Gilgamesh reveals similar beliefs in the mentioned geographical areas. By providing a brief description of the epic of Gilgamesh in this research, the relationship between the motifs of Jiroft civilization and the narrative fiction of this epic is investigated. The semantic analysis of motifs are also carried out using comparative symbolism.بررسی نقشمایههای آثار کلوریتی حوزه هلیلرود و مقایسه تطبیقی آنها با آثار هنری میانرودان، این حقیقت را روشن میسازد که تصاویر منقوش بر سطح این آثار سنگی، همچون پلی میان هنر و تمدن کهن ایران و هنر تمدنهای همجوار است که نشانه ارتباط فرهنگی این مناطق است. اسناد تاریخی و ادبی بینالنهرین در دورههای سومری و اکدی نیز، حاکی از ارتباطات تجاری، سیاسی و فرهنگی گسترده میان فرمانرواییهای بینالنهرین و حوزه جغرافیایی جنوبشرق ایران است. از سوی دیگر مشابهتهای شکلی و محتوایی حماسه گیلگمش با نقشمایههای حوزه هلیلرود، نشان از وجود اسطورهای مشابه گیلگمش در این حوزه فرهنگی دارد. بررسی و تحلیل مولفههای اساطیری مشترک میان این نقشمایهها و حماسه گیلگمش، بیانگر وجود باورهای اعتقادی مشابهی در حوزههای جغرافیایی یاد شده است. در این پژوهش، با شرحی مختصر از حماسه گیلگمش، ارتباط نقشمایههای تمدن جیرفت با روایت داستانی حماسه مذکور بررسی شده است. تحلیل معانی نمادین نقشمایهها نیز با یاری از نمادشناسی تطبیقی صورت گرفته است.انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Anthropological Study on Maternal Identity Construction through Biotechnology by Emphasis on Embryo Donation and Surrogate Wombمطالعه مردمشناختی برساخت هویت مادری به میانجی زیستفناوری با تاکید بر رحم جایگزین و اهدای جنین197227243883FAفرزانه فرشادیدانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمنصور وثوقیدکترای تخصصی جامعه شناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201027On the grace of biotechnology, childbearing is possible with no experience of pregnancy, childbirth and lactation. The mediatory role of technology makes the mother-child dual link to a chain of concepts: intended mother, biological mother, surrogate mother and child.Thus, a created distance between mother and child results the lack of maternal identity elements such as genetic link, pregnancy and breastfeeding. Under such circumstances how the maternal identity is constructed? In this article, the pattern of identity construction have been revealed by asking continuous questions about data which have been collected by deep interviewing. The conceptual tools like “self”, “dramatic performance” and “distance” in Mead, Goffman and Simmel theories make it possible to discover expilit connections to articulate identity patterns. The results show that the construction of maternal identity is based on a dual link of mother’s body and fetus during pregrancy, but with the presence of biological surrogate mother in the biothechnology based childbearing cycle, there is everlasting gap between intended mother and child. Thus, although a dramatic pregnancy performance is temporarily successful in relieving the stigma of infertility and making it invisible, the construction of individual and social maternal identity articulates as a stranger through the process of confrontation-doubt-separation.در حال حاضر به مدد زیستفناوری[1]، امکان فرزندآوری بدون تجربه زیسته بارداری، زایمان و شیردهی محقق شده است. به این معنی، دوگانه مادر-کودک به میانجی تکنولوژی به زنجیرهای از ارتباطات بین مفاهیم بدل میشود و به صورت مادر درخواست کننده- مادر زیستی- مادر جایگزین- کودک صورتبندی میشود. بنابراین، ایجاد فاصله بین مادر و کودک به معنی نبود عناصر برسازنده هویت مادر شدن مانند پیوند خونی، بارداری و شیردهی است؛ پس برساخت هویت مادر شدن خدشهدار میشود. در این صورت، با توجه به فقدان عناصر هویتبخش، امکان برساخت هویت مادر شدن چگونه ممکن میشود؟ در این مقاله با طرح پرسشهای مداوم از دادهها، روابط درهم تنیده عناصر برسازنده هویت مادری کشف میشوند؛ به این معنی کوشش میشود تا با مصاحبههای عمیق به کشف الگوی برساخت هویت مادر شدن دست یابد. ابزارهای مفهومی «خود»، «اجرای نمایشی» و «فاصله» به ترتیب در نظریههای مید، گافمن و زیمل، شناسایی ارتباطهای صریح برای مفصلبندی الگوی هویت را از درون مصاحبههای عمیق امکانپذیر میکند. نتیجه اینکه، الگوی برساخت هویت فردی مادری بر دیالکتیک دوگانه بدن مادر-جنین در دوران بارداری استوار است اما در چرخه فرزندآوری متکی بر زیستفناوری با حضور مادر زیستی و مادر جایگزین فاصله همیشگی بین مادر درخواست کننده و فرزند ایجاد میشود. بنابراین، هر چند که اجرای نمایشی دوران بارداری و زایمان با رویتناپذیر کردن ناباروری در رفع داغ ننگ به طور موقتی موفقیتآمیز است اما برساخت هویت فردی-اجتماعی مادر شدن از گذر فرایند رویارویی- تردید - انفصال به صورت غریبه مفصلبندی میشود. <br /> <br /> <br /> انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Gahanbar: An Ancient Tradition in Sharifabad Ardakanگَهَنْبار سنتی چَهْرِه در شریفآباد اردکان229247243884FAمهرداد قدردانگروه فرهنگ و زبانهای باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایرانزهره زرشناسگروه فرهنگ و زبانهای باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایرانآمنه ظاهری عبدوندگروه فرهنگ و زبانهای باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایرانJournal Article20201225Gahanbar is an ancient celebration that is held on the occasion of holy creation. According to Iranian mythology, Urmazd (God) created the world in six stages in the order of: sky, water, earth, plants, animals and man and a five- day appreciating celebration for each stage of this sacred creation that are totally thirty days for six celebrations per year should be held. Each of these five- days is called a Čahre (time) and each Čahre is put in a specific point of year that ranges from mid-spring to the unification of day and night at the end. The name of each Čahre is derived from the time (point) it is celebrated throughout a year. The word celebration which is called Jašn in Persian, basically means praise, worship and charity in this language that are reflected and appears in Gahanbar. In the celebration of Gahanbar, there is a large presence of people, continuous and public prayers and charity which welcome all participants in the ceremony. Asking for forgiveness for the deceased, blessings and pay attention to brightness of sacred fire of family, All have made this celebration remarkable. This celebration is still fully held in Sharifabad village, which has been being established approximately since 15th Christian century.گهنبار، جشنی کهن است که به پاس آفرینش اهورایی برگزار میشود. بر پایه اساطیر ایرانی، اورمزد طی شش مرحله به ترتیب آسمان، آب، زمین، گیاه، حیوان و انسان را بیافرید، برای پاسداشت هر مرحله و آفریده آن، پنج روز و مجموعا سی روز در سال این جشن برپا میگردد. هر پنج روز تحت عنوان یک چهره (وقت، زمان) نامگذاری شده و نام هر چهره برگرفته از زمان برگزاری آن در طول سال است که از میان بهار تا برابری روز و شب در پایان سال را دربرمیگیرد. جشن در معنای اصیل آن ستایش، نیایش و فدیه دادن است که در گهنبار این معنا نمود عینی دارد. حضور پررنگ مردم، نیایشهای مداوم و همگانی و فدیه و نیاز که در قالب پذیرایی از همه شرکتکنندگان اجرایی میشود، این جشن را شکل میدهد و همراهی آن با طلب آمرزش برای درگذشتگان و توجه به روشنایی اجاق خانواده، در مجموع این جشن کهن را قابل توجه کرده است. این جشن در روستای شریفآباد که سابقه تاسیس آن به قرن هشتم هجری قمری برمیگردد، به طور کامل برگزار میگردد.انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Structural Analysis of the Folktales of South Khorasan Following the Vladimir Propp's Structuralism Methodتحلیل ساختاری قصههای عامیانه خراسان جنوبی براساس روش ساختاری ولادیمیر پراپ249272243885FAفریبا کاهنیکارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیبی بی اقدس اصغریاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد،گناباد، ایرانJournal Article20201119Propp’s morphological pattern is one of the outstanding and precise methods of classifying and analyzing the stories, structures and formats. By having studied Russian fairy tales, Propp deduced that these stories bear resemblance and unity. Studying the characters of the folktales in South Khorasan is the chief goal of our research. The qualitative approach and Propp's structuralism method were applied in the presented research. The statistical population consists of all the folktales in South Khorasan, 39 of which were collected and sorted out. Thirty-one of them were picked out in order to demonstrate how the aforementioned stories and their characters correspond to Propp’s method and structure, and also to present an overall structure and the dominant rules of the stories.The outcome of the research indicates that Propp’s method does correspond to the folktales in South Khorasan. Moreover, his seven identified functions do correspond to the stories as well. In addition, all these tales begin with an initial tension, and they contain at least a few words of wisdom.الگوی ریختشناسی پراپ یکی از بهترین و دقیقترین شیوههای طبقهبندی، تجزیه و تحلیل ساختار و قالب قصهها است. پراپ با مطالعه قصههای پریان روسی به نتیجه رسید که این قصهها به رغم تنوع و تکثر از نوعی وحدت و همانندی برخوردارند. هدف پژوهش ما بررسی شخصیتهای قصههای عامیانه خراسان جنوبی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و براساس روش ساختارگرایی پراپ انجام شده است. جامعه آماری ما کلیه قصههای عامیانه خراسان جنوبی است. تعداد سی و نه قصه جمعآوری و تدوین شد که از این تعداد براساس تکراری بودن، سی و یک قصه انتخاب گردید تا چگونگی تطبیق قصههای یاد شده و شخصیتهای آنها با روش پراپ نشان داده شود و ساختار کلی قصهها و قوانین حاکم بر آنها مشخص گردد. نتایج نشان میدهد که روش پراپ بر قصههای عامیانه خراسان جنوبی قابل انطباق است. همچنین سی و یک خویشکاری وهفت شخصیت تعریف شده او با این قصهها مطابقت دارند. افزون براین، همه قصهها با یک حرکت آغازین شروع شده و بیشتر آنها دست کم حامل یک اندرز میباشند.<br /> <br /> <strong> </strong>انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Traces of Intangible Cultural Heritage in Iranian Traditional Skills Rrelated to Water Launch Making and Guiding in Persian Gulfنمودهای میراث فرهنگی ناملموس در اثر مهارتهای سنتی لنجرانی و لنجسازی در خلیج فارس273286243886FAغلامرضا مختاریدانشگاه شهید بهشتی/ بنیاد ایرانشناسیJournal Article20201006One of the recent concepts in the field of cultural heritage, introduced by UNESCO as the most important international organization for protection of human cultural heritage, is "intangible cultural heritage" (ICHC) which In its definition, the cultural heritage is not limited to monuments, buildings, materials and tangible objects but special attention has been paid to the non-physical, spiritual or intangible dimensions of cultural heritage. Iran is an important member of this international convention of whom sixteen works have been included in the UNESCO world heritage list so far (december 2016). One of the works of Iran that is included in this list is the traditional skills related to water launch making and guiding by Iranians in Persian Gulf. In this article, we will answer the questions of what characteristics or elements this work has. In this way, it is possible to have a deep research on the concepts of intangible cultural heritage by focus on a work that according to experts has been one of the most successful cases in Iran and has been widely used in Nowruz and also examine the necessary components for successful registration of an intangible cultural case in the UNESCO world intangible heritage list. یکی از مفاهیم متاخر در حوزه میراث فرهنگی که توسط یونسکو به عنوان مهمترین سازمان بینالمللی صیانت از میراث فرهنگی بشر ارائه شده است، «میراث فرهنگی ناملموس» است که در تعریف آن، توجه میراث فرهنگی صرفاً محدود به بناها یا اشیاء مادی و ملموس نیست بلکه عنایت ویژهای به ابعاد غیرفیزیکی، معنوی یا ناملموس میراث فرهنگی شده است. کشور ایران نیز از اعضای معاهده بینالمللی این میراث است و تاکنون (دی 1399) شانزده اثر از ایران در فهرست جهانی آن قرار گرفته است. یکی از این آثار «مهارتهای سنتی لنجسازی و لنجرانی ایرانیان در خلیج فارس» است که در این مقاله با روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای بر آنیم به این پرسش پاسخ دهیم که این موضوع یا اثر دارای چه ویژگیها یا شامل چه عناصری میباشد که حائز شرایط ثبت در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس شده است. از این رهگذر میتوان مروری بر مفاهیم این نوع از میراث فرهنگی داشت و ضمن تمرکز بر پروندهای که به نظر کارشناسان یکی از پروندههای موفق ایران و در ابعاد نوروز بوده است، مولفههای ضروری جهت ثبت موفق یک اثر در فهرست یونسکو را بررسی کرد. انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420The Wood Scripts on House Ceilings in Ashtianچوب نوشتههای سقف منازل آشتیان289335243891FAاسدالله عبدلی آشتیانیپژوهشگر اسناد و تاریخ محلی آشتیانJournal Article20200601<span>This article begins with some questions; What are the historical and sociological characteristics of the wood scripts of house ceilings in Ashtian? How is their geographical and neighborhood dispersion? What are their most important meanings? What has been the important role of calligraphy in creating them? The data gathering in this descriptive analytical research, is based on field observation and documentation including images and photos taken from the houses, study on wood scripts, having benefits of local experts and also some library resources. The wood scripts may be known as written documents that have been carved on the ceilings by native peoples in contingency to their understanding of surrounding culture and natural environment and also to their believing, religious and social affairs. In addition to religious beliefs written in these script, they also point to some historical events such as the high costs of common goods (with the mentioned date and cost) and famine, which from a sociological and historical point of view can propbably show to us many pure and original informations.</span>مقاله حاضر با طرح این پرسشها آغاز میشود که چوبنوشتههای سقف خانههای آشتیان از نظر تاریخی و جامعهشناختی دارای چه ویژگیهایی است، پراکندگی جغرافیایی آنها چگونه است و چه محلههایی را شامل میشود، مهمترین موضوعهای چوبنوشتهها چیست و هنر خطاطی در آنها چه اهمیتی دارد. در این مطالعه توصیفی تحلیلی، روش گردآوری دادهها مبتنی بر مشاهدات میدانی، مستندسازی با استناد به تصاویر و عکسهایی که از خانهها تهیه شده است، رجوع و مطالعه خود مکتوبات چوبنوشته، بهرهمندی از اطلاعات خبرگان محلی و همچنین استفاده از منابع کتابخانهای بوده است. چوب نوشتهها را به نوعی میتوان بعنوان اسناد مکتوبی دانست که مردم معمولی بر اساس نگرش خود نسبت به فرهنگ و محیطی که در آن زندگی کردهاند و همچنین متناسب با نحوه برخوردشان با مسائل اعتقادی، مذهبی و اجتماعی، در قالب خطاطی در سقف خانههای خود حک نمودهاند. در این چوب نوشتهها علاوه بر آنکه باورهای مذهبی را به فراوانی میتوان یافت، مسائل و رویدادهای تاریخی همچون گرانی ارزاق عمومی (با ذکر قیمت و تاریخ آن)، قحطی و خشکسالی نیز قابل مشاهده است که از نظر جامعهشناختی و تاریخی میتوانند اطلاعاتی بکر و ناب ارائه دهند.<br /> انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173020200420Pathology of Women Condition in View of Beebee Maryam's Memoirsآسیب شناسی وضعیت زنان بختیاری در خاطرات بی بی مریم بختیاری337356243893FAمحمود مهمان نوازدانشگاه یاسوج، دانشکده انسانی، گروه تاریخJournal Article20200330The purpose of this study was to investigate the status of Bakhtiari women and their problems and injuries in Beebee Maryam-e- Bakhtiari's Memoirs as the main research tool. Research Method was historical-analytical and documental. the findings are got compared to other related texts and Finally, explaned and analysed. This study has evaluated the problems and injuries of Bakhtiari women, many of which have been raised in the context of Maryam's infant life.The findings of this study indicate that: According to the evidence presented by Beebee Maryam, women in Bakhtiari patriarchal society have faced numerous problems. The lack of inheritance, the illiteracy of the majority of them, and the lack of emancipation were the general problems faced by Bakhtiari women, in Maryam's view. Also in marriage, women have the least rights and there is no guarantee of their happiness or even the smooth release of the difficult life.
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین وضعیت زنان بختیاری و مشکلات و آسیبهای آنها در خاطرات بی بی مریم بختیاری به انجام رسیده است. روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای انجام شده است. ابزار اصلی پژوهش استناد به کتاب خاطرات بیبی مریم بختیاری و منابع معتبر آن دوره میباشد. در نهایت بر پایه یافتههای حاصل از منابع استنتاج، تبیین و تحلیل به عمل آمده است. این پژوهش مشکلات و آسیبهای زنان بختیاری را مورد واکاوی قرار داده که بسیاری از این مشکلات در قالب زندگی بیبی مریم مطرح شدهاند. یافتهها بیانگر آن است که زنان بختیاری در جامعه مردسالار بختیاری با مشکلات عدیدهای مواجه بودهاند. نرسیدن ارث به زنان، بیسوادی اکثریت زنان و عدم آزادی زنان در زمینه اشتغال مشکلاتی بودند که از دید بیبی مریم، زنان بختیاری با آنها مواجه بودند. همچنین در امر زناشویی به علت وجود رسوم نادرست، زنان از کمترین حقوق برخوردار بودند به گونهای که کمترین تضمینی برای خوشبختی آنها و یا حتی رهایی بی دردسر از زندگی مشترک سختی که ممکن بود داشته باشند وجود نداشته است.<br />