انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822انسان شناسی از منظر یاسپرس و فاضل نراقی132834077FAنجمه احمدآبادی آرانیکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهدمحسن فرمهینی فراهانیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدJournal Article20190119بررسی انسان شناسی بر مبنای ایدئولوژی وباورهای تاریخی، ضمن تحلیل و یا تطبیق آن با سایر دیدگاهها ومکاتب ، تجربه ای مفید در راستای دستیابی به الگوی مناسب، بالنده وپیشرفته مبتنی بر باورهای تربیتی یک جامعه است . از این رو نوشتار حاضر با هدف بررسی تطبیقی انسان شناسی کارل یاسپرس(شارح ومفسر اگزیستانسیالیزم) ومقایسه آن با دیدگاههای فاضل نراقی (دانشمند ایرانی واسلامی) به تحقیق در این زمینه پرداخته است. برای نیل به اهداف تحقیق، از روش تطبیقی وتحلیل اسناد به منظور جمع آوری، توصیف ومقایسه داده ها استفاده شده است. پس از بررسی ومقایسه آراء این دو اندیشمند بر اساس مبانی وسیر تاریخی نتایج پژوهش بیانگر آن است که یاسپرس وفاضل نراقی گرچه به دو منظومه فکری متفاوت تعلق دارند ولی هر دو بر ضرورت شناخت انسان تاکید و به وجود هسته ای مرکزی به نام نفس اشاره دارند و نقش اختیار وانتخاب انسان را به عنوان عاملی مهم در ساختن وتعین انسان و مرگ را به عنوان مهمترین پارادوکسهای زندگی تلقی می کنند . در دیدگاه یاسپرس حذف ارزشهای اخلاقی، تقدم وجود بر ماهیت انسان، خود محوری وفردیت گرایی ومسؤلیت در برابر خود؛ اما در نظریات ملا احمد نراقی (فاضل نراقی) اخلاق مبنای اساسی تربیت ومایه کمال وسعادت انسان، توجه به فرد در بطن جامعه(انسان موجودی اجتماعی) ومحدوده آزادی و مسؤولیت در برابر( خدا وخود وجامعه )از جمله مهمترین مغایرت های انسان شناسی یاسپرس وفاضل نراقی است.https://journal.asi.org.ir/article_34077_4728b8015570a39e537d94a8706f55eb.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822زن در آینه ضرب المثل های ایرانی295234078FAبهادر باقریاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمیفاطمه باقریدانشجوی ارشد فرهنگ و ربان های باستانی دانشگاه علامهJournal Article20190119<span class="brief">زن از دیرباز در فرهنگ ها و تمدن های گوناگون، موضوع بحث و جدل های فراوان فلسفی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی بوده است. این موضوع بارها از نظرگاه های مختلف به ویژه در حوزه ادبیات کلاسیک و رسمی ایران بررسی شده است. ضرب المثل های ایرانی نیز که برگرفته از فرهنگ شفاهی اند و یکی از جلوه های مهم فرهنگ عامه محسوب می شوند، در این باب، دارای مضامین ضد و نقیض و تامل برانگیز فراوانی است که تا به حال بدان پرداخته نشده است. این مقاله با بررسی 450 ضرب المثل مربوط به زنان، آن ها را از نظر موضوع به پانزده عنوان تقسیم بندی و سپس تجزیه و تحلیل کرده است. </span>https://journal.asi.org.ir/article_34078_8ad153bf25cf537fe3a23eecec16fb29.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822پیچیدگی و چندسویگی جریان فرهنگ در عصر جهانی شدن (مطالعه موردی موسیقی مراسم عروسی در لرستان)536634079FAابراهیم خداییارشد مردم شناسی دانشگاه تهرانمحمود نصرتیارشد برنامه ریزی و رفاه دانشگاه تهرانJournal Article20190119<span class="brief">بررسی فیلم هایی که در فاصله 1370ـ1390 از مراسم عروسی در لرستان تهیه شده، در کنار داده های دیگر میدانی و... حکایت از دگرگونی وسیع موسیقی عروسی این منطقه تحت تاثیر موسیقی کُردی و فارسی دارد. مفاهیم سنتی انسان شناسی درباره تاثیرپذیری فرهنگ ها بر یکدیگر، همچون فرهنگ پذیری [acculturation] اشاعه، [diffusion] و...، برای توضیح تاثیرگذاری و تاثیرپذیری فرهنگ های معاصر از یکدیگر کافی نیست، بلکه این دگرگونی ها را باید در چارچوب نظریات جهانی شدن تحلیل کرد زیرا اولا این روندها سرعت بسیار بیشتری دارد، ثانیآ ناشی از انقلاب تکنولوژیکی در عرصه ارتباطات (گسترش رسانه های فارسی و کردی، لوح فشرده، کامپیوتر، ماهواره و...) است، ثالثآ آنچه تحت عنوان موسیقی کردی و فارسی در لرستان عرضه می شود خود متاثر از جهانی شدن است، نوع سازها و آهنگ هایی که نواخته می شود با موسیقی بومی ایرانی تفاوت دارد. نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی لرستان با کُرد و فارس عامل تسهیل گر و بسترساز برای ظهور پیامدهای جهانی شدن در قالب موسیقی های شاد کردی و فارسی در این منطقه بوده است. جهانی شدن منحصر به گسترش فرهنگی خاص در سراسر جهان (غربی شدن) نیست بلکه یک دگرگونی پیچیده و چندسویه در سطح جهان است که ناشی از رهایی فرهنگ از قید مکان به واسطه انقلاب اطلاعات و ارتباطات در دو جهان مجازی و واقعی می باشد </span>https://journal.asi.org.ir/article_34079_67518b107bdb5313d1c9744a6e551bc3.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822خام گیاه خواری به مثابه یک فرهنگ6711534080FAسید محمدهانی ساداتیهیئت علمی دانشگاه پیام نورابوعلی ودادهیراستادیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20190119<span class="brief">امروزه گیاه خواری و خام گیاه خواری در زمره مهم ترین تحولات اجتماعی ـفرهنگی جوامع معاصر قلمداد می شوند. تامل در این تحول یا جنبش گویای آن است که خام گیاه خواری صرفاً یک سبک زندگی یا الگوی رفتار تغذیه ای ساده نیست، بلکه در حال بدل شدن و عمل کردن به مثابه یک فرهنگ است. یعنی اگر فرهنگ را شیوه هایی برای اندیشیدن و سبک هایی برای زیستن تلقی کنیم، خام گیاه خواری در واقع سبک هایی برای اندیشیدن، طریقتی برای جست وجوی معنی، منظومه ای از فعالیت ها برای معنی بخشی و روشی برای زیستن ارایه می دهد که به نظر می رسد با یک سبک زندگی سالم ارتباطی تنگاتنگ دارد. با توجه به رواج گیاه خواری در جامعه ایران، به ویژه در سال های اخیر، این مقاله در پی پرداختن به این موضوع در چارچوب پیشینه و ادبیات حوزه مردم شناسی و جامعه شناسی غذا و تغذیه است. از این رو، این مقاله با الهام از برخی مفاهیم نظریه انتقادی و با اتخاذ رویکرد روش شناختی کیفی، دعاوی اقامه شده، روایت های بیان شده و تجارب زیسته و درک شده خام گیاه خواران عضو «انجمن تغذیه طبیعی» را مورد کندوکاو قرار داده است. نتایج این مطالعه موید آن است که اکثر خام گیاه خواران مورد مطالعه، خام گیاه خواری را به مثابه نوعی فرهنگ رهایی بخش، یعنی رهایی از هژمونی صنعت فرهنگِ مرتبط با گوشت، بیگانگی و نیز شی وارگی منبعث از آن تلقی می کنند. در واقع، به باور مشارکت کنندگان این مطالعه کیفی، خام گیاه خواری برای مدیریت صنعت فرهنگِ مرتبط با گوشت و مقاومت در برابر کلیه فعالیت های اقامه دعوی که برای تغییر ماهیت واقعی و طبیعی مواد غذایی صورت می گیرد، ضروری است.<br /></span>https://journal.asi.org.ir/article_34080_c17d9f84137b0176d5e320ef31575fd9.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822بررسی انسان شناختی هنرهای تزیینی در نخل گردانی محله «هِردَه» ابیانه11614134081FAسمیه کاظمیارشد هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20190119<span class="brief">پژوهش حاضر در نظر دارد هنرهای تزیینی نخل گردانی محله «هِردَه» ابیانه را با توجه به معنای آن در زمینه فرهنگی و مناسکی اش بررسی نماید. نخل گردانی که در ابیانه مجموعه ای از هنرهای تزیینی و نمایشی است از مهم ترین رویدادهایی است که سالیانه همه بومیان را گرد هم می آورد؛ با توجه به این ارزش محلی نخل گردانی، بررسی هنرهای آن می تواند ابعاد مهمی از فرهنگ را نمایان سازد و از طرفی بررسی فرهنگ می تواند به فهم بهتر معنای هنرها بیانجامد. این مقاله جهت دستیابی به این فهم و با رویکرد انسان شناسی هنر به دنبال پاسخ این پرسش هاست که: چه معنای فرهنگی موجب حضور اشیایی ویژه بر نخل ابیانه شده است؟ و این معنا چگونه در نخل گردانی بیان می شود؟ پژوهش حاضر، با شیوه میدانی انجام یافته و از مصاحبه، عکسبرداری، فیلم برداری و مشاهده مشارکتی برای گردآوری داده ها، استفاده شده است. این مقاله در تحلیل معناشناختی خود به طور ویژه به طرح سه بخشی «ویکتور ترنر» شامل مفهوم تفسیری، عملی و موقعیتی نمادها توجه می نماید و در نظر دارد موقعیت برخی از نمادهای نخل را در ارتباط با سایر نقش مایه های تجسمی موجود در آن و نیز با «زمینه عملی» نخل گردانی بررسی نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد که 1. ارزش اشیای تزیینی در نخل، ارزشی تباری ـمذهبی است. 2. نشانه های ستایش خداوندی خورشیدی در هنر و مناسک نخل گردانی دیده می شود. 3. هنر مناسکی نخل گردانی پویایی نمایشی، معنایی و تاریخی دارد.</span>https://journal.asi.org.ir/article_34081_8f8a98d9a3eead58942abf0e12a5ba5c.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822زندگی حرفه ای مُکاریان / چارواداران در ساختار سنتی حمل ونقل در دوره اسلامی: یک تاریخ اجتماعی14216034082FAابراهیم موسی پوراستادیار گروه تاریخ اجتماعی بنیاد دائره المعارف اسلامیJournal Article20190119<span class="brief">در میان عناصر و مولفه های تشکیل دهنده ساختارهای سنتیِ حمل ونقل در جهان اسلام تا پیش از تحولات فناورانه در این ساختارها، عنصر انسانی که از جمله در حرفه چارواداری/ مکاری گری بروز می یافت، کمتر مورد بررسی قرار گرفته و بیشترِ مطالعات در حوزه حمل ونقل سنتی در دوره اسلامی، به بررسی راه ها و مسیرهای ترابری یا ادوات حمل ونقل معطوف بوده است. در مقاله حاضر، تاریخ اجتماعی کوتاهی از زندگی حرفه ای این صنف، تنوعات ساختاری و کارکردی و ویژگی های اختصاصی این حرفه و رفتار حرفه ای نیروی انسانیِ شاغل در نظام های حمل ونقلی، بر اساس اطلاعات جزیی نگر و بسیار پراکنده موجود در منابع دوره اسلامی، به دست داده شده است. <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /></span> <br /><br />https://journal.asi.org.ir/article_34082_4598f927757405cc7b149edc105aafad.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096101620120822نگاه جنسیتی به باورهای عامیانه در زمینه نازایی، حفظ جنین و پیشگویی جنسیت فرزند (مطالعه موردی شهر گراش)16117834083FAفاطمه نوروزیهیئت علمی دانشگاه پیام نورمریم جعفریکارشناس علوم اجتماعیJournal Article20190119<span class="brief">باروری و مسایل مربوط به آن در فرهنگ های مختلف به صورت های متفاوتی ارزیابی شده و معمولا نسبت به مسایل دیگر به طور دقیق تری مورد توجه بوده است. گوناگونی و ازدیاد باورهای عامیانه مربوط به آن حاکی از این امر می باشد. در بررسی حاضر با نگاه به لزوم باروری برای زوج ها در شهر گراش، فرهنگ عامه مربوط به آن با استفاده از روش مشاهده و مصاحبه با گروه های زنانه، درمانگرها، دعانویس ها و سالخوردگان در شاخه های زیر مورد بررسی قرار گرفته است: 1. باورهای مربوط به نازایی و راهکارهای حل مسئله 2. راهکارهای مورد استفاده جهت حفظ جنین در شکم مادر 3. گونه های متفاوت پیشگویی جنسیت فرزند و ارجحیت جنسی مربوط به آن. در هر قسمت نیز اقدامات و باورهای مربوط دسته بندی شده است. <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /></span> <br /><br />https://journal.asi.org.ir/article_34083_59f6567136129a04333deb5b2d57a464.pdf