انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Judicial Courts and The Manner of Punishment in Qajar Periodمحاکم قضایی و شیوه مجازات در دوره قاجار252735FAمحمد احمدآبادیاستادیار، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایرانطوبی زمانیاستادیار، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایرانJournal Article20211028In medieval history, Iranian governments did not have fixed and unified laws for the judiciary. Because of the judicial components, governance has changed over time according to historical events. The Qajar system, according to its traditional way of governing, was formed on the basis of traditional judicial laws. Laws that were enforced not by written and comprehensive law but by the wishes of the sultan, prince, and local ruler. Punishments, like personal trials, were carried out according to the will of the qibla and different from conventional international law. This research is a descriptive-analytical method and data collection method based on archival documents and library resources. Findings show that the tyranny of Qajar kings, princes, rulers, some of the clergy and their absolute tyranny, lack of legal judicial system, use of inhumane punishments to prevent the recurrence of crime and the example of others, various punishments for personal gain, formed the nature of the Qajar judicial system . Despite various efforts to reform the judicial and legal structure that began during the presidency of Amir Kabir during the reign of Nasser al-Din Shah and was linked to the Constitutional Revolution, the situation continued until the end of the Qajar period with ups and downs.حکومتهای ایران در تاریخ میانه قوانین ثابت و یکپارچهای برای جامعه قضایی نداشتند. زیرا مؤلفههای قضایی حکمرانی در طول زمان با توجه به حوادث و رخدادهای تاریخی متغیر بوده است. نظام قاجار با توجه به شیوه حکمرانی سنتی خود بر بستری از محکمههای عرفی و شرعی و مجازاتهای نامشخص شکل گرفته بود. مجازاتها و داوریهایی که نه از روی قانون مکتوب و فراگیر بلکه بر اساس امیال سلطان، شاهزاده، حاکم و روحانیون محلی اجرایی میگردید. این مجازاتها نیز مانند محاکمات شخصی بر اساس خواست قبله عالم و با استفاده از شیوههای غیرانسانی انجام میگرفت. این تحقیق، با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر اسناد آرشیوی و منابع کتابخانهای انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد خودکامگی سلاطین، شاهزادگان، حکام قاجاری و برخی از روحانیون و استبداد مطلقه آنان، فقدان نظام قانونمند قضایی، استفاده از مجازاتهای غیرانسانی برای جلوگیری از تکرار جرم و عبرت سایرین، و مجازاتهای گوناگون در جهت اغراض شخصی، ماهیت نظام قضایی دوره قاجار را تشکیل میداد. با وجود تلاشهای گوناگون در مسیر اصلاح ساختار قضایی و قانونی که از دوره صدارت امیرکبیر در عهد ناصرالدین شاه آغاز شد و با انقلاب مشروطه پیوند یافت، تداوم وضع موجود تا پایان دوره قاجار با فراز و فرودهایی همراه بود.https://journal.asi.org.ir/article_252735_adf13afa699b7d044b5b7abf9af08d3c.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023A Study on Religious and Mythological Roots of Zār Rite According to the Eliade᾿s “Dialectic of the Sacred”مطالعه ریشههای دینی و اسطورهای آیین زار بر مبنای دیالکتیک امر قدسی الیاده696593FAمهدی اصل مرزدانشجو دکتری دانشگاه هنر تهران، تهران، ایرانسعید زاویهدانشیار گروه پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران، تهران، ایرانایرج داداشیاستادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران، تهران، ایرانJournal Article20220612<br />One type of the rites in different religions that plays an important role in human life is healing rite, one of which is Zār ritual that is a combination of technology and ideology and study of its religious and mythological aspects illustrates important phases of this kind of therapy in order to help us apprehend the worldview and cosmology of holder traditional societies and consequently conduct us to understand their ideas about disease and healing concepts in this framework. One of the most important characteristics of such rites is having belief to other world with different order and beings which create both illness and healing. Perhaps this ideology is a factor that points out function of religion and myth in the healing. So this article is about this rite aiming to study the religious and mythological roots of this rite from theology point of view with focus on Mircea Eliade and his interpretation of dialectic of the sacred .This is a qualitative field research that has been used documents, observation and interview in data gathering. We traveled to different cities of Hormozgān province and two cities: Ābādān and Arvand-Kenār in Khozestān province to directly observe the ceremonies of two types in Bandar-Abbās and Mināb and also we interviewed with holders including healers, healeds and local informants. As documents we used books, articles and documentary Farsi and non-Farsi films.آیینهای درمانی نقش مهمی در زندگی انسان در جوامع سنتی دارند. یکی از این نوع آیینها «آیین زار» است. آیین زار ترکیبی از فن و باور است که مطالعه جنبههای دینی و اسطورهای آن، جنبههای مهمی از این نوع درمان را روشن میکند. بدین صورت که به ما در درک جهانبینی و کیهانشناسی جوامع سنتی برگزارکننده و در این چهارچوب، فهمِ تصور مردم از مفاهیم بیماری و درمان کمک میکند. یکی از مهمترین ویژگیهای چنین آیینهایی، اعتقاد به وجود جهان دیگر با نظمی دیگرگونه و موجوداتی مربوط به آن جهان است که هم در حادث شدن درد و رنج و بیماری و هم در درمان آنها نقش دارند. شاید همین باور عاملی باشد که بر نقش دین و اسطوره در درمان بیماری تأکید میکند. در این مقاله از منظر دینپژوهی با محوریت میرچا الیاده و تفسیر او از دیالکتیک امر قدسی به بنیانهای دینی و اسطورهای این آیین پرداخته میشود. این پژوهش از نوع کیفی و روش پژوهش میدانی، اسنادی و تحلیلی است که در آن از مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مشاهده و مصاحبه استفاده شده است. در بخش میدانی، با سفر به شهرهای مختلف استان هرمزگان، آبادان و اروندکنار در استان خوزستان، به مشاهده مستقیم مراسم در بندرعباس و میناب پرداخته شده و در کنار آن، با افراد برگزارکننده اعم از درمانگران و درمانجویان و مطلعان محلی در مناطق یاد شده مصاحبه شده است. در بخش اسنادی نیز کتابها، مقالات و فیلمهای مستند، اعم از فارسی و غیرفارسی مرتبط با موضوع، مورد بررسی قرار گرفتهاند.https://journal.asi.org.ir/article_696593_828d2fcc177a869a446ab988461f4afa.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Daily-Bread Receiving:Three- Leggeds, Economic Habitus and Social Classes of Hormozروزیخوری: سهپاها، روحیه اقتصادی و طبقات اجتماعیِ هرمز696594FAسیدعبدالرضا حسینیدکتری جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1318-7068Journal Article20220530During the closed fishing season, lower-class young men of Hormoz island subsist on the Three- Legged; the cargo tricycles, used as touristic Tuk Tuks. At first sight, it seemed that Sepa drivers work only for the satisfaction of survival requirements with a daily income, just like fishing. The main question was then how could such an economic habitus, conceptualized here as Daily-Bread Receiving [consuming what has been earned daily], endured through time and socially accommodated. First, I tried to study the economic, infrastructural, and social sustainability of Three- Legged. Furthermore, I showed how the habitus of Daily-Bread Receiving coexisted the accumulative disposition of wealth and transformed into the capitalistic class conflicts. The family network of power with its close ties to the public and private institutions, demonstrates clearly the relationship between social classes and the amount and frequency of accumulation. For this, I used classical ethnography research methods such as observation, deep interviewing, participating and interpretations.<br /> سهپاها، موتورهای سهچرخی هستند که بیشتر جاشوها، طبقات فرودست و جوانهای هرمز در فصل گردشگری از آن درآمد کسب میکنند. در ابتدا آنچه از روحیه اقتصادی رانندههای سهپا مشهود بود، رفع نیازهای پایه، گذران عمر با حداقل کار و درآمدهای روزانه بود. پرسش اصلی این بود که چگونه چنین روحیهای، که در مقاله با عنوان روزیخوری بیان شده است، ممکن شده، تداوم یافته و در ساختار اجتماعی هرمز جای گرفته است. در این پژوهش طی سفرها به هرمز و با استفاده از فنون کلاسیک مردمنگاری مانند مصاحبههای عمیق، فیشبرداری، استخراج دادههای اقتصادی و غیره، نخست شرایط پایداری اقتصادی، فنی و زیرساختی، و اجتماعیِ سهپاها استخراج و سپس نشان داده شد که روحیه روزیخوری در همزیستی با روحیه انباشت و تکاپوی سرمایه حضور داشته و دارد و در حال تبدیل به کار مزدی است. همچنین شبکه قدرت خانوادگی در ارتباط با نهادهای دولتی و خصوصی در هرمز، نسبت طبقات اجتماعی هرمز را با میزان و آهنگ انباشت به خوبی نشان میدهد.https://journal.asi.org.ir/article_696594_2a0576d6f0a025f8352b190ef5b20c6c.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Recognition of The Medicinal Plants Affecting People's Beliefs and Therapeutic Knowledge Based on Indigenous Knowledge in Alvandkuh, Hamadanشناخت گیاهان دارویی اثرگذار در باورهای مردم و درمانگری مبتنی بر دانش بومی در الوندکوه همدان250974FAبهمن رحیمیکارشناس ارشد پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایرانآزاده حیدر پوراستادیار، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایرانJournal Article20211221The city of Hamedan has had the principles of urban planning since three thousand seven hundred years ago. An ancient land whose people have passed on indigenous experiences and knowledge from generation to generation. In this regard, the climate, rich vegetation of the slopes of Alvand mountain and the diversity of medicinal plants, have caused herbal medicine to be considered by the people living in the city as one of the important indigenous sciences. The traditional sages of the city, from the Khosravi family to other unknown contemporary sages, have followed this path. Today, the local herbal drugs of the region and the collected plants are being sold in Hamedan bazaar, city perfumeries, as well as in villages and nomadic areas. In this article, which is the result of library and field studies, an attempt is made to record information about plants and traditional healing methods in the Alvandkuh region of Hamadan, which is being forgotten. Accordingly, by attending the target areas alternately and conducting interviews with knowledgeable people in the field of traditional medicine and medicinal plants, we assessed a number of native medicinal plants that in belief of this people play a key role in healling illnesses. Also, the effective medicinal plants of Alvandkuh region have been identified separately with some informations about them such as scientific name, Persian name, local name, methods of their native use and the cases they are used for.<br /> شهر همدان از سه هزار و هفتصد سال پیش از اصول شهرسازی برخوردار بوده و مردم آن دیار تجربیات و دانشهای بومی را از نسلی به نسل دیگر انتقال دادهاند. در این راستا، اقلیم، پوشش گیاهی غنی دامنههای الوندکوه و تنوع گیاهان دارویی موجب شدهاست تا گیاهدرمانی بهعنوان یکی از دانشهای بومی مهم مورد توجه ساکنان شهر قرار گیرد. حکیمان سنتی شهر از خاندان خسرویها گرفته تا دیگر حکیمان گمنام معاصر این مسیر را پیمودهاند. امروزه نیز داروهای گیاهی بومی منطقه در بازار همدان، عطاریهای شهر و نیز در مناطق روستایی و عشایری به فروش میرسند. در این مقاله که حاصل مطالعات کتابخانهای و میدانی است، کوشش میشود اطلاعات مربوط به گیاهان و شیوه مداوای سنتی در منطقه الوندکوه همدان که در حال فراموشی است، ثبت شود. بر همین اساس با حضور در مناطق مورد نظر به طور متناوب با افراد مطلع در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی مصاحبه شد و تعدادی از گیاهان دارویی بومی بررسی گردید که در فرهنگ مردم آن منطقه در بهبود بیماریها نقش اساسی دارد. همچنین گیاهان دارویی مؤثر منطقه الوندکوه شناسایی و اطلاعاتی از قبیل نام علمی، نام فارسی، نام محلی، نحوه و موارد استفاده بومی آن به صورت مجزا جمعآوری شده است.https://journal.asi.org.ir/article_250974_41d52633f25dcd4cf58dbc72f5a64aea.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Suitable Overt and Covert Founctions of Dormitory Life (Study Case: Farhangian University)کارکردهای مناسب آشکار و پنهان زندگی خوابگاهی (مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان)254809FAقهرمان رخشنده رودانشجوی دکتری مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.وحید رشیدوشاستادیار گروه مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد هادی منصور لکورجاستادیار گروه مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220202 The purpose of this study is to identify the dormitory life opportunities of male students in Farhangian University. The qualitative research method is descriptive-ethnographic. The study population was all students living in the dormitories of Shahid Mofateh Shahr-e Rey Campus and Shahid Beheshti Higher Education Center of Tehran (750 people) in the academic year of 2019-2020, from which 41 students selected. Data were collected through participatory observation and in-depth semi-structured interviews and analyzed by content analysis. The results of this study indicate that the most important dormitory life opportunities identified as suitable functions of the dormitory are: familiarity with the skills and experiences of others, academic achievement, the development of social relationships and friendships, the development of a spirit of cooperation and discipline, the competitiveness of activities, the need to interact and being patient, dealing objectively with the realities of life, experiencing a more orderly life, increasing adaptation, strengthening patience, feeling more independent, learning to save, financial independence and economic maturity, getting to know ethnicities, religions, culture and the customs and traditions of other cities, and the tendency to practice religious. <br /> هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصتهای زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر در دانشگاه فرهنگیان و روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی- مردمنگاری است. جامعه مورد مطالعه، همه دانشجویان ساکن خوابگاههای پردیس شهید مفتح شهر ری و مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران (750 نفر) در سالتحصیلی 98-99 بوده که به طور هدفمند و بر اساس اشباع نظری دادهها، 41 دانشجو انتخاب شدهاند. دادهها از طریق مشاهده همراه با مشارکت و مصاحبه عمیق نیمهساختارمند جمعآوری گردید و با روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مهمترین فرصتهای زندگی خوابگاهی عبارتاند از آشنایی با مهارت و تجارب دیگران، پیشرفت تحصیلی، گسترش روابط اجتماعی و افزایش دوستیها، توسعه روحیه همکاری و نظمپذیری، رقابتیشدن فعالیتها، الزام به تعامل و رفتار همراه با مدارا، برخورد عینی با واقعیتهای زندگی، تجربه زندگی منظمتر، افزایش سازگاری، تقویت صبر و تحمل، احساس استقلال بیشتر، یادگیری صرفهجویی، استقلال مالی و بلوغ اقتصادی، آشنایی با اقوام، مذاهب، فرهنگ و آداب و رسوم دیگر شهرها، تمایل در عمل به فرائض دینی، جزو کارکردهای مناسب خوابگاه شناسایی شدند.<br /><br /><br /> https://journal.asi.org.ir/article_254809_6b6f360867525a3ebd22902f19b963a5.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Bibi-Gardi Novruzi Ceremony in Nimblouk District of Qaenat Province of South Khorasan Provinceمراسم نوروزی بیبیگردی در بخش نیمبلوک شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی250971FAفریبا کاهنیکارشناسی ارشد مردم شناسی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، بیرجند، ایرانرقیه زعفرانلوکارشناسی ارشد باستان شناسی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، بیرجند، ایرانJournal Article20210517South Khorasan large province, located in eastern Iran, although new in terms of political divisions which was established in 2004 as a separate from previous Khorasan large province, but is a region with a long history and has a brilliant culture. The people of South Khorasan have preserved many of the traditions of their predecessors to this day. Perhaps the special geographical conditions of this region, its confinement among desert areas and being far from the centers that have been the center of developments, have caused the culture of this region to change slowly over time. Novruz ceremonies are among the traditions that are still held in the cities and especially in the villages of this province. The most important Novruz ceremonies in most parts of South Khorasan include Chaharshanbesoori, New Year ceremony, visiting and Sizdah Bedar. But in the north of Qaen city, another Novruz ritual called Bibi Gerdi is performed on the 12th of Farvardin. This ceremony that is still held by the people of Baskabad and Kareshk villages of Nimblouk district of South Khorasan province has various functions and can be studied and considered from different angles, which is described in this article. This article is the result of a research that has been done for the first time by one of the authors in order to prepare the registration file of Bibi Gerdi ceremony in the list of intangible heritage of the country. This ceremony has been registered in the fall of 2017 with the number 1457 in the list of intangible heritage of the country.<br /> <br /> <strong> </strong>استان خراسان جنوبی واقع در شرق ایران گرچه به لحاظ تقسیمات سیاسی کشور، استانی جدید به شمار میآید که در سال 1383 با تفکیک از استان خراسان تأسیس شد، اما منطقهای با سابقه تاریخی طولانی و برخوردار از فرهنگی درخشان است. مردم خراسان جنوبی بسیاری از سنتها و آداب و رسوم پیشینیان خود را تا به امروز حفظ کردهاند. شاید شرایط خاص جغرافیایی و محیطی این منطقه و به نوعی محصور بودن آن در میان مناطق کویری و دور بودن از مراکزی که کانون تحولات فرهنگی بودهاند، سبب شده است که فرهنگ این منطقه در طول زمان به کندی دچار تغییر شود. مراسم نوروز و برخی آیینهای مربوط به آن از جمله سنتهایی هستند که در حال حاضر نیز در شهرها و به ویژه روستاهای این استان برگزار میشوند. مهمترین آیینهای نوروزی در اکثر مناطق خراسان جنوبی، چهارشنبه سوری، مراسم تحویل سال، دید و بازدید و سیزده بدر هستند. اما در شمال شهرستان قاینات، آیین نوروزی دیگری به نام «بی بی گردی» در روز 12 فروردین اجرا میشود که در نوع خود کمنظیر است. این مراسم که هنوز در بین اهالی روستاهای بسکاباد و کارشک بخش نیمبلوک شهرستان قاینات اجرا میشود، کارکردهای متنوعی دارد و از زوایای گوناگون میتوان به بررسی آن پرداخت. این مقاله حاصل پژوهشی است که برای نخستین بار یکی از مؤلفان به منظور تهیه پرونده پیشنهاد ثبت «مراسم بی بی گردی» در فهرست میراث معنوی کشور انجام داده است. این مراسم در پاییز 1396 به شماره 1457 در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است. https://journal.asi.org.ir/article_250971_b739ed20d612ad2a4927726890610172.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Application of Social Exchange and Structural Functionalism Theories and the Role of Mommy Bloggers in the Performance of Yalda Night Rite in Social Networksکاربست نظریههای مبادله اجتماعی و کارکردگرایی ساختی و نقش مادران وبلاگنویس در اجرای آیین شب یلدا در شبکههای اجتماعی251245FAفریده مجیدی خامنهاستادیار،پژوهشکده مردمشناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایرانJournal Article20211222The purpose of this study is to investigate the principles of theories of social exchange and structural functionalism in the rites, focusing on Yalda night and finding the overt and covert functions of this ritual in virtual social networks. The social world, in the view of George Casper Humans, includes actors who are exchanging rewards. The present study focused on the actions of blogger mothers and answering to the question of what could be their reasons for displaying the house and young children using Yalda night items. Due to the theoretical nature of this article, the study method is based on the study of books and documents and the study of social networks during a month before Yalda night. Finally, after data collection, analysis and theoretical inferences were performed. The findings showed the attractiveness of obtaining social capitals, material privileges and psychological satisfaction and escaping from the load of psychological problems for them هدف این پژوهش، بررسی اصول نظریههای مبادله اجتماعی و کارکردگرایی ساختاری در موضوع آیینها، با تمرکز بر آداب و رسوم شب یلدا و پی بردن به کارکردهای آشکار و پنهان این آیین در شبکههای اجتماعی مجازی است. دنیای اجتماعی از دیدگاه جورج کاسپر هومنز شامل کنشگرانی است که در حال مبادله پاداش هستند. پژوهش حاضر بر کنش مادران وبلاگنویس تمرکز دارد و به دنبال پاسخ به این سؤال است که دلایل ایشان از به نمایش گذاشتن خانه و فرزندان خردسالشان با بهرهگیری از آیین شب یلدا چیست. روش مطالعه به دلیل نظری بودن مقاله بر اساس مطالعه کتب و اسناد و بررسی شبکههای اجتماعی در طول یک ماه قبل از فرا رسیدن شب یلداست. در پایان بعد از گردآوری دادهها، تحلیل و استنباط نظری انجام شد. نتایج پژوهش نشاندهنده جذابیت کسب سرمایههای اجتماعی و امتیازات مادی و احساس رضایت روانی و فرار از فشار مشکلات روانی در بین آنها بوده است.https://journal.asi.org.ir/article_251245_8145851903b83957f6705edee7b3b0ae.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023The Role of Social Media in Social Activism of Kurds of Iranنقش رسانههای اجتماعی در کنشگری اجتماعی کردهای کشور ایران696592FAسندوس محمدی نوسودیدانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article20220427Digital activism refers to the use of digital mobile technologies and Internet-based devices for political and social change. In the struggle to change the world, social activists have embraced new communication technologies. Since 1990s, debates about Internet activism and how new media have been used by social movements have increased. From the Zapatista movement in 1994 and the WTO demonstrations in 1999 to the Arab Spring and the global occupation movement in 2011, the Internet has proven its role in mobilizing, organizing, informing and communicating internationally to protest. The main purpose of this article is to study the social activism of Iranian Kurds in cyberspace. The data of the present study were collected by means of a combination of virtual ethnography and in-depth interviews. According to the findings, the main benefits of the Internet and social media for Kurdish activists include the use of social networks to express ethnic identity, the use of the Kurdish language by Iranian Kurds, the use of the Internet as an alternative media, and intra-ethnic communication with Kurds in other countries. According to cyberspace activists, there are disadvantages such as their lack of the skill necessory for making use of cyberspace, spread of slacktivical activities, and being illiterate in respect to mother tongue.<br /><br />کنشگری دیجیتال بیانگر استفاده از فناوریهای دیجیتال تلفن همراه و دستگاههای مبتنی بر اینترنت برای تغییرات سیاسی و اجتماعی است. در مبارزه برای تغییر دنیا، کنشگران اجتماعی فناوریهای ارتباطی جدید را پذیرفتهاند. از سال 1990 بحثها درباره کنشگری اینترنتی و نحوه استفاده از رسانههای جدید توسط جنبشهای اجتماعی افزایش یافتهاست. از جنبش زاپاتیستا در سال 1994 و تظاهرات سازمان تجارت جهانی در سال 1999 تا بهار عربی و جنبش اشغال جهانی در سال 2011، اینترنت نقش خود را در بسیج، سازماندهی، اطلاعرسانی و ارتباطات بینالمللی برای اعتراض ثابت کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه کنشگری اجتماعی کردهای ایران در فضای مجازی است. دادههای پژوهش با روش مردمنگاری مجازی و مصاحبه عمیق گردآوری شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، اصلیترین مزایای اینترنت و رسانههای اجتماعی برای کنشگران کرد، استفاده از شبکههای اجتماعی برای بیان هویت قومی، استفاده از زبان کردی توسط کردهای ایران، استفاده از اینترنت بهمثابه رسانه جایگزین و ارتباط درونقومیتی با کردهای کشورهای دیگر است. همچنین از نظر کنشگران، کنشگری در فضای مجازی دارای معایبی نظیر نداشتن مهارتهای لازم در استفاده از فضای مجازی، گسترش فعالیتهای اسلکتیویستی و عدم تسلط به زبان مادری است.<br /><br /><br /> https://journal.asi.org.ir/article_696592_5b6886699317cbe585b720862d86add9.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Explaining the Concepts of Intangible Cultural Heritage via Binary Oppositionsتبیین مفاهیم میراث فرهنگی ناملموس از طریق تقابلهای دوتایی254830FAغلامرضا مختاریکارشناسی ارشد ایران شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20211227In 2003, the formation of the "Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage" created a new international standard for identifying and protecting human cultural heritage. Some have considered this convention as an anthropological turn in heritage safeguarding policies. Explaining the concept of intangible cultural heritage is essential for two reasons; First, compared to other concepts related to humanity's heritage, it is newer, and secondly, due to its immaterial and fluid essence, compared to the material and tangible manifestations of culture, it needs more discussion and explanation. Since this concept is built on a binary opposition (between tangible and intangible), using binary opposition is one approach to understanding and critiquing it. In this study, eleven binary opposition or dichotomy related to intangible cultural heritage were extracted from the texts related to the convention and its compilers or commentators; Binaries like oral-written, process-product, safeguarding-protection, universality-relativism, material-immaterial, dynamic-static, external diagnosis-internal diagnosis, northern world-southern world, community-individual, cultural borders-political borders, and past-oriented-continuity during the time. Examining these oppositions brings us to a deeper understanding of intangible cultural heritage. It makes it clear that these contrasts cannot exclude each other and are complementary and that there is a correlation, not a conflict, between the tangible and intangible manifestations of humanity's cultural heritage.<br /> در سال ۲۰۰۳ با شکلگیری معاهده «حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس» این مفهوم به معیاری بینالمللی در زمینه شناسایی و پاسداری از فرهنگ انسانی تبدیل شد؛ معاهدهای که برخی آن را چرخشی مردمشناختی در سیاستهای حفاظت یا پاسداری از میراث فرهنگی بشر در یونسکو دانستهاند. شرح و تبیین مفهوم میراث فرهنگی ناملموس از دو نظر اهمیت دارد: نخست آنکه در قیاس با سایر مفاهیم مرتبط با معاهدات مشابه، جوانتر است و دیگر آنکه به دلیل جوهره غیرمادی و سیالش در قیاس با نمودهای مادی و ملموس فرهنگ، نیازمند بحث، مداقه و تبیین بیشتری است. از آنجا که این مفهوم بر مبنای یک تقابل یعنی ملموس-ناملموس شکل گرفته است، یکی از راههای درک و حتی نقد آن، استفاده از تقابلهای دوتایی یا دوگانیهاست. در این پژوهش یازده دوگانیِ مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس استخراج شد که در خود معاهده و متون مبنایی تدوینکنندگان یا شارحان آن آمده است: مواردی مانند شفاهی-مکتوب، فرایند-محصول، حفاظت-پاسداری، جهانشمولگرایی-نسبیگرایی، مادی-غیرمادی، پویایی-ایستایی، تشخیصِ بیرونی-تشخیصِ درونی، جهانِ مالی-جهانِ جنوبی، جماعت-فرد، مرزهایفرهنگی-مرزهای سیاسی و گذشتهمحوری-تداوم در طول زمان. بررسی این تقابلها هم ما را به درک عمیقتری از مفهوم میراث فرهنگی ناملموس میرساند و هم روشن میکند که این تقابلها نمیتوانند یکدیگر را حذف کنند و مکمل هم هستند و یک همبستگی و نه تضاد، بین تجلیات ملموس و ناملموس میراث فرهنگی بشریت وجود دارد.<br /><br />https://journal.asi.org.ir/article_254830_4dcbbe16e3662739ff3e201068cece50.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Anthropology of Pigeon Culture in Gilanمردمشناختی فرهنگ کبوتربازی در گیلان250972FAجواد نظری مقدماستادیار دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20211112 <br />Human-animal interaction is one of the interesting topics in the field of anthropology. Throughout history, humans have tried to give certain effects and color to their social life by interacting with some animals. Meanwhile, pigeons have a special and significant place in the culture and civilization of human societies. Pigeon-playing is one of the manifestations of human-animal interactions throughout human life that may be as long as human life. In this study, an attempt will be made to provide a relatively clear picture of the culture of pigeon- playing in Gilan by using the field study method and through conversations and interviews with Gilani pigeon-fanciers. By adopting an anthropological approach, this study describes and analyzes the beliefs, traditions, attitudes and interrelations of Gilani pigeon-fanciers while examining the background of pigeon-playing in Iranian culture.<br /> تعامل انسان با حیوان یکی از موضوعات جالب توجه در حوزه مردمشناسی است. در طول تاریخ، انسانها تلاش کردند ضمن تعامل با برخی حیوانات، جلوه و رنگ خاصی به حیات اجتماعی خود ببخشند. در این میان، کبوتر در فرهنگ و تمدن جوامع بشری از جایگاه ویژهای برخوردار است. کفتربازی یکی از جلوههای ارتباطات انسان با حیوانات در طول حیات بشری است که شاید دیرینهای به اندازه عمر انسان داشته باشد. در این مطالعه با استفاده از روش مطالعه میدانی و گفتگو و مصاحبه با کفتربازان گیلانی، برای ارائه تصویری نسبتاً شفاف از فرهنگ کفتربازی در گیلان تلاش شده است. این پژوهش با رویکردی مردمشناسانه، ضمن بررسی پیشینه کفتربازی در فرهنگ ایران به توصیف و تحلیل باورها، سنتها، نگرش و مناسبات کفتربازان گیلانی پرداخته است.<br /> https://journal.asi.org.ir/article_250972_24602396ca2fc5cb2856eaf9df6df733.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Birth Rituals in the Culture and Popular Literature of Kerman Cityآئینهای تولد در فرهنگ و ادبیات عامه شهر کرمان253963FAسعیده واعظیدانشجوی دکتری، گروه مردمشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،فریبا میراسکندریاستادیار، گروه مردمشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،اصغر عسکری خانقاهاستاد، گروه مردمشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،Journal Article20220305One of the most important parts of any ethnic structure is its rites of passage, which are cultural and have a social function. These rituals, intertwined with the beliefs of the people, can be studied as a cultural phenomenon among different ethnic groups. The present study by focuse on the culture and popular literature of the people of Kerman, seeks to identify birth rituals in this city. The approach of this study is qualitative, in-depth anthropology and the tools for data collection are documentary studies, participatory observation and interviews. Accordingly, an attempt has been made to study the ceremonies and rites related to birth in Kerman city by focusing on the theories of Evolutionism and Diffusionism. The results indicate that the rituals and rites related to birth in this city have been transferred from generation to generation over time and during this transfer some have been fixed and others have undergone changes. In this regard, we can mention rituals such as Chelehbori, Shab-e Shishe, Dandoonsari, Sorankhatneh and Aqeeqah.یکی از مهمترین بخشهای هر ساختار قومی، آئینهای گذار آن هستند که امری فرهنگی و دارای کارکرد اجتماعی است. این آئینها درهمتنیده با باورها و اعتقادات مردم به منزله پدیدهای فرهنگی در میان اقوام مختلف قابل بررسی است. پژوهش حاضر با تمرکز بر فرهنگ و ادبیات عامه مردم شهر کرمان، در پی شناسایی آئینهای تولد در این شهر است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی، از نوع مردمشناسی ژرفانگر و ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعات اسنادی، مشاهده مشارکتی و مصاحبه است. بر این اساس، در پژوهش حاضر کوشش شده است با تمرکز بر نظریههای تطورگرایی و اشاعهگرایی، آیینها و مناسک مرتبط با تولد در شهر کرمان مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس نتایج پژوهش، آئینها و مناسک مذکور در طی زمان از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و در خلال این انتقال، برخی ثابت و برخی دیگر دچار تغییرات شدهاند. در این رابطه میتوان مناسکی مانند چلهبری، شب شیشه، دندونسری، ختنهسوران و عقیقه را نام برد.https://journal.asi.org.ir/article_253963_b0a2aaf6849cabed1912c1bf9dabea4d.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096193420221023Roots of Social Exclusion and Its Dimensions, Study Case: The Ghorbats of Masiri City, Fars Provinceریشههای طرد اجتماعی و ابعاد آن، مورد مطالعه غربتهای شهر مصیری استان فارس254812FAمحمدمهدی یوسفیدانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران- ایران.امیر مسعود امیرمظاهریدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران - ایرانعلیرضا کلدیاستاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.Journal Article20220419In this article, while examining the many dimensions of social exclusion in the life of the Ghorbats of Masiri city, the center of Rostam eparchy, Fars province, the changes created as a result of the implementation of the modernization program have been studied. The research method is qualitative and based on thematic analysis, and sampling was done using a targeted method based on a theoretical approach, and the participants were selected with the snowball technique, and saturation was achieved after interviewing the 19th person. Then the data collected from the field were analyzed through data coding. A total of 210 primary codes were obtained; then, all the similar codes were categorized based on conceptual and semantic affinity and by the method of asking and comparing at a more abstract level, which resulted in 81 concepts, 48 micro categories and finally 7 broad categories. The broad (main) categories include: exclusion from material resources, exclusion from social relations, exclusion from the power hierarchy, exclusion from the dominant culture, ethnic stigma, exclusion from basic services and social changes. The studied group was excluded from the surrounding society in material and economic dimensions, social relations, dominant culture, power hierarchy, ethnic dimension and receiving basic services. Finally, ethnic exclusion was identified as the central phenomenon and the main root of people's social exclusion. Also, this study showed that in the process of modernization in Iran, this group lost their job (traditional craftsmanship).در این مقاله ضمن بررسی ابعاد متعدد طرد اجتماعی در زندگی غربتهای شهر مصیری مرکز شهرستان رستم استان فارس، تغییرات ایجاد شده بر اثر اجرای برنامه نوسازی مورد مطالعه قرار گرفت. روش پژوهش، کیفی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه با نوزده نفر جمعآوری گردید. مشارکتکنندگان تحقیق نیز با نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند.<strong> </strong> سپس تحلیل دادهها با رویه تحلیل مضمون و از طریق کدگذاری دادهها انجام شد. در مجموع 210 کد اولیه به دست آمد. سپس همه کدهای مشابه بر اساس قرابت مفهومی و معنایی و با شیوه «پرسیدن» و «مقایسه کردن» در سطحی انتزاعیتر دستهبندی شدند که 81 مفهوم، 48 مقوله خرد و در نهایت هفت مقوله کلی به دست آمد که مقولههای کلی شامل طرد از منابع مادی، طرد از روابط اجتماعی، طرد از سلسلهمراتب قدرت، طرد از فرهنگ غالب، داغ قومی، طرد از خدمات اساسی و تغییرات اجتماعی است. گروه مورد مطالعه در ابعاد مادی و اقتصادی، روابط اجتماعی، فرهنگ غالب، سلسلهمراتب قدرت، بُعد قومیتی و دریافت خدمات اساسی از جامعه پیرامون خود طرد شدهاند. در نهایت «طرد قومی» به عنوان پدیده مرکزی و ریشه اصلی طرد اجتماعی مردم شناسایی گردید. همچنین این مطالعه نشان داد که در فرایند نوسازی در ایران این گروه شغل خود یعنی صنعتگری سنتی را از دست دادهاند.<br /> https://journal.asi.org.ir/article_254812_7194e8740ce3b774250c38e06bc95970.pdf