انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Kūs Čāl Game As a Manifestation of Popular Culture in the City of Ahramبازی کوس چال جلوه ای از فرهنگ عامه در شهر اَهرَم249644FAحیدر امیریدکترای تاریخ ایران بعد از اسلام
و مدرس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر0000000175636343Journal Article20211004Entertainment and games are part of popular culture. Indigenous and local games in Iran have a certain variety because they are often derived from the geographical environment, occupation and livelihood of the people of a region. In Iran, as well as in other parts of the world, people play indigenous and traditional games to maintain a collective spirit and create vitality and happiness. The purpose is introducing Kūs Čāl game as one of the popular cultural heritage of Ahram city, the center of Tangestan city in Bushehr province, which has been done since the distant past and continues to live and dynamic among the people. This research is descriptive-analytical that collects information from library and field sources and interviews with local informants, actors and spectators of this game. According to the results of this article, this game shows the lifestyle, attitude and socio- cultural beliefs in the city of Ahram. It seems that this game was published and spread by the migration of tribes from the Safavid and then Afshari eras who came to this region. The features of this game are simplicity in tools and equipment and no need for special facilities and space, relying on accuracy, vigilance and cheerfulness between actors and spectators. سرگرمی و بازیها بخشی از فرهنگ عامه هستند. از آنجایی که بازیهای بومی و محلی در ایران اغلب برگرفته از محیط جغرافیایی، شغل و معیشت مردم یک منطقه هستند، از تنوع خاصی برخوردارند. در ایران هم افراد مانند سایر نواحی جهان برای حفظ روحیۀ جمعی و ایجاد نشاط و شادی، به بازیهای بومی و سنتی میپردازند. هدف این پژوهش، معرفی بازی کوس چال به عنوان یکی از مواریث فرهنگ عامۀ شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان در استان بوشهر است که از گذشتههای دور تاکنون انجام میشود و همچنان به نحوی زنده و پویا به حیات خود در میان مردم ادامه میدهد. این پژوهش از نوع توصیفی–تحلیلی است و اطلاعات از طریق مطالعه منابع کتابخانهای و میدانی و مصاحبه با مطلعان محلی، بازیکنان و تماشاگران این بازی جمعآوری شده است. بر اساس نتایج پژوهش، این بازی نشاندهندۀ شیوه زندگی، نگرش و باورهای اجتماعی و فرهنگی در شهر اهرم است. به نظر میرسد این بازی با مهاجرت اقوامی از دوران صفویه و سپس افشاریه که به این منطقه آمدهاند، نشر و گسترش یافته است. از ویژگیهای این بازی، سادگی در ابزار و وسایل، عدم نیاز به امکانات و فضای خاص و اتکاء بر دقت، هوشیاری و نشاط بین بازیگران و تماشاچیان است.https://journal.asi.org.ir/article_249644_3185ca4f44d979958c04f4440ce8ddfa.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Duality of a symbol: Ox-Headed Gorz from a totemic symbol to the weapon of manhood community.دوسویگی یک نماد: گرز گاوسر، از نمادی توتمی تا سلاح انجمن مردان249415FAعاطفه امیریدانش آموخته دکتری پژوهش هنر، پژوهشگر مستقلJournal Article20210821Bull- headed gorz (Gorz-e-Gāvsar), is a symbolic weapon in Persian culture which has been described in various texts, from Avesta to Šāhnāma and historical texts of Islamic era. It has represented in forms of myths, literatures, texts and paintings as heroes’ weapon to kill dragon. This essay has considered the weapon of bull-headed gorz as a symbol which obtained its meaning through texts and correlation with ancient rituals, studied its duality. On one hand, in Ferēdūn story, this symbolic weapon represented as a totemic symbol which remind us prohibition of scarification animals (in this case: bull) in Zoroastrian religion. This totemic side has been confirmed in Zoroastrian texts and also prolonged to Islamic era and its historical books. On the other hand, related to manhood community, bull- headed gorz is a weapon of its primier hero, Garšāsp, and has spreadly prolonged and revived in Indo-European civilization, from myth to epic and folkloric culture. Although this symbolic and ritualistic aspect of bull-headed gorz is not accepted directly by Zoroastrian religion, but has survived its symbolic characters in Avesta narrations, Šāhnāma and Persian folk tales.گرز گاوسر یکی از ابزارهای نمادین در فرهنگ ایرانی است که در متون مختلف از اوستا گرفته تا شاهنامه و تواریخ دورۀ اسلامی، توصیف و در قالب اسطوره، زبان، ادبیات و تصاویر بازنمایی شده و به عنوان سلاح پهلوانان در کشتن اژدها نقش داشته است. این پژوهش با در نظر گرفتن سلاح گرز گاوسر به مثابه یک نماد که معنایش را از طریق متون کسب کرده و پیوستگی آن با آیینهای کهن، به بررسی دوسویگی نمادین گرز گاوسر پرداخته است. از یک سو، این ابزار نمادین در داستان فریدون حامل معنای توتمی است و یادآور حوزۀ منعشدۀ قربانی حیوانات در دین زرتشتی است و این وجه آن، در دیانت زرتشتی مورد قبول واقع شده و حتی در کتب تاریخی دورۀ اسلامی نیز استمرار یافته است. از سوی دیگر، گرز گاوسر در پیوند با انجمن مردان، سلاح پهلوان برتر این گروه یعنی گرشاسب است و نزد تمدنهای هندواروپایی، از اساطیر گرفته تا حماسهها و نیز فرهنگ عامیانه و شفاهی، به طور پراکنده احیاء شده و استمرار یافته است. هر چند این وجه نمادین و آیینی گرز گاوسر، در دیانت زرتشتی پذیرفته نشده، اما در روایات اوستا، شاهنامه و نیز در قصههای عامیانه فارسی، ویژگی نمادین خود را حفظ کرده است.https://journal.asi.org.ir/article_249415_b32cadf66185a44466f2c6a52707852d.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Holism, Quality and Epuilibrium: Three Axial Concepts in Ancient Iranian Medical Attitudeکلیت، کیفیت و تعادل؛ سه مفهوم کلیدی در نگرش پزشکی ایرانیان باستان249413FAسید محمد چاووشیایران- تهران- دانشگاه تهران- دانشکده علوم اجتماعی- گروه مردم شناسیJournal Article20210908Besides being the cradle of civilization, Iran is considered as a pioneer in the field of theoretical and practical medicine. This article took the three key concepts of ancient Iranians medical point of view, i.e. holism, quality and equilibration into conderation by reliance on such documental and library resources as Avesta, Rig Veda and Pahlavic texts, and examined them in connection with the more extensive Iranian mental and social structures, and moreover, had a glance on their transformational trajectory from ancient Iran to ancient Greece and threreafter to Alexanderia, Islamic age of Iran and at last, to the present modern universal medicine (biomedicine). One of our most important findings reveals that the changes and modifications with which the three key concepts after introduction to ancient Greek medicine have encountered, can probably be accounted as a turning-point that after which, the above mentioned transformational trajectory has been progressively propelled to give consideration to the other key concepts such as empiricism, particularity and induction.ایران علاوه بر اینکه گهواره تمدن است، در حوزه پزشکی نظری و عملی نیز یک تمدن پیشگام به شمار میآید. این مقاله با استناد به منابع اوستایی، ودایی و پهلوی به توصیف و تحلیل سه مفهوم کلیدی در نگرش پزشکی ایرانیان باستان یعنی کلیت، کیفیت و تعادل پرداخته و آنها را در پیوند با ساختارهای گستردهتر ذهنی و اجتماعی بررسی کرده است. همچنین نگاهی گذرا به سیر تحول این نگرش از ایران باستان تا یونان باستان و از آنجا تا اسکندریه و ایران دوره اسلامی و تا پزشکی جدید و فراگیر کنونی(فیزیک پزشکی) داشته است. یکی از یافتههای مهم این است که تغییرات و تعدیلاتی که این سه مفهوم پس از رسیدن به پزشکی یونان باستان داشته است، به احتمال زیاد میتواند نقطه عطفی محسوب شود که از آن پس، سیر تحول مزبور را تا حال حاضر و به طور پیشرونده به سوی تجربهگرایی، جزءنگری و استقراء سوق داده است.https://journal.asi.org.ir/article_249413_b08363c3bb57a93d6de3025df995005c.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Cultural Policy Mismatches in Representing the Place of Traditional Iranian Medicine in the Health Systemناسازههای سیاستی فرهنگی در بازنمایی جایگاه طب سنتی ایرانی در نظام سلامت250778FAهما حاجی علی محمدیکارشناس خبره پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستیسید حسین سراج زادهدانشیار جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمیفاطمه جواهریدانشیار جامعهشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمیJournal Article20211007Despite the thousands of years old of traditional Iranian medicine background, this health care system has not yet been able to find a complementary place in modern medical treatment. This study is an attempt to show the political mismatch in the field of cultural contextualization that is necessary for determining the place of traditional medicine in the Iranian health system. The research method is exploratory study with a qualitative approach that has used the thematic analysis method of Brand and Clark to extract and analyze the data. The applied tool was in-depth interviews with 30 key specialists and experts in traditional medicine. After extracting the main concepts and reviewing the upstream documents, the sub-themes and finally the main theme were gradually obtained. The results of this survey make it clear that some of the inconsistencies in traditional medicine go back to the mismatches of cultural policy in representing the position of Iranian traditional medicine, which is subject to cultural resistance in some parts of society and the medical education system. At the same time, the ideological formulation of some proponents of traditional medicine and the incoordination within and between departments in relevant organizations to introduce and realistically inform the capabilities of this medical knowledge has caused incredulity in some members of society to the capacity of this knowledge.<br /> با وجود قدمت چند هزار ساله طب سنتی ایرانی، این نظام بهداشت و درمان هنوز نتوانسته است جایگاه مکملی را در درمان پزشکی مدرن بیابد. این مطالعه تلاشی برای نشان دادن ناسازههای سیاستی در حوزه زمینهسازی فرهنگی است که در تعیین جایگاه طب سنتی در نظام سلامت ایران وجود دارد. این پژوهش مطالعهای اکتشافی با رویکرد کیفی است که در آن برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق با 30 نفر از متخصصان و مطلعان کلیدی طب سنتی بوده است. پس از استخراج مفاهیم اصلی و بررسی اسناد بالادستی، به تدریج تمهای فرعی و در نهایت تم اصلی به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که بخشی از ناسازهها در طب سنتی به ناسازههای سیاستی فرهنگی در بازنمایی جایگاه طب سنتی ایرانی برمیگردد که دچار مقاومت فرهنگی بخشهایی از جامعه و نظام آموزش دانش پزشکی است. در عین حال صورتبندی ایدئولوژیک برخی طرفداران طب سنتی و عدم هماهنگی درونبخشی و میانبخشی در سازمانهای مربوطه به منظور معرفی و اطلاعرسانی واقعبینانه قابلیتهای دانش پزشکی، سبب عدم باور بعضی از اعضای جامعه به ظرفیتهای این دانش شده است.<br /> <br /> https://journal.asi.org.ir/article_250778_3bec539773f085f4d204424deab14e86.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220An Anthropological View of Constructing the Meaning of Vows in the Lived Experience of Women Living in Tehranنگاهی مردمشناختی به برساخت معنایی نذر در تجربه زیسته زنان ساکن تهران250802FAراضیه (گیتی) خزاعیدکتری جامعه شناسیمجید موحد مجداستاد جامعهشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20160726Vow is a ritual and religious behavior and although it is important as a religious act in many religions, but among Shiites, vow is also integrated with the daily life of the people and like other religious behaviors, both in social and cultural context. It is a voluntary ritual-religious behavior, and and in some cases might be completely innovative and unique. By deciding to make a vow, a contract is made between the person and the sacred, and usually has no connection with the social and cultural system until he/she makes his vow. It is entirely internal, mental and semantic. But as soon as the person makes the vow, the vow rises from a mental matter to a cultural and social construct. Nevertheless, vows are made in a cultural context as a ritual behavior. In this article, an attempt has been made to analyze the meaning of vows as a ritual behavior from an anthropological point of view. For this purpose, the historical view of vows has been analyzed and an attempt has been made to analyze the meaning of this ritual in everyday life by reviewing the cultural history of vows. The emphasis of this study is on the position of vows among women in Tehran. In this article, we will try to study the meaning of vows in the lived experience of women living in Tehran, women's mental constructs about vows based on the concept of "security", fear of world ignorance and insecurity caused by unknown, vague and frightening events. This study was performed using interpretive phenomenological method.<br /> نذر یک رفتار آیینی و دینی است و اگرچه در بسیاری از ادیان، به عنوان یک کنش دینی بااهمیت حضور دارد، اما در بین شیعیان، نذر با زندگی روزمره مردم نیز درآمیخته و همچون سایر رفتارهای دینی، هم در بافت اجتماعی و فرهنگی و هم در بافت ذهنی کنشگران، حضور و معنای مستقلی دارد. نذر یک رفتار آیینی - دینی خودخواسته، خلاقانه و در مواردی ممکن است حتی کاملاً ابداعی و منحصربهفرد باشد. با تصمیم به انجام نذر، قراردادی بین فرد نذرکننده و امر قدسی منعقد میشود و معمولاً تا زمانی که نذرکننده اقدام به ادای نذر خود نکند، با نظام اجتماعی و فرهنگی پیوندی ندارد و به تمامی درونی، ذهنی و معنایی است. اما به محض اینکه فرد نذرکننده اقدام به ادای نذر میکند، نذر از ساحت یک امر ذهنی به یک برساخته فرهنگی و اجتماعی و حتی دینی ارتقا پیدا میکند و از ساحت یک امر خودخواسته به یک منسک، یک کنش اجباری دینی و یک رفتار دینی تبدیل میشود. با وجود این نذر به عنوان یک رفتار آیینی، در بستر فرهنگی برساخته میشود. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری و نگاهی مردمشناختی، معنای نذر به عنوان یک رفتار آیینی در فرهنگ مورد واکاوی قرار گیرد. به این منظور نگاه تاریخی به نذر مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است با مروری بر سابقه فرهنگی نذر، معنای این آیین در حیات انسان امروز تحلیل گردد. تأکید این پژوهش بر جایگاه نذر در بین زنان تهرانی است و تلاش شده است با مطالعه معنای نذر در تجربه زیسته زنان ساکنان شهر تهران، برساختهای ذهنی زنان درباره نذر بر اساس مفهوم «امنیت»، هراس از ناشناختگی جهان و ناامنی ناشی از رویدادهای ناشناخته، مبهم و هراسناک مورد تحلیل قرار بگیرد. <br /> https://journal.asi.org.ir/article_250802_5d712bcf5e371c2d0256bd4a037be483.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220The Explanation of the Dezfuli People’s Lived Experience of the Konar Treeتبیین تجربه زیسته مردم شهر دزفول از درخت کُنار249412FAداریوش رضاپورعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور0000-0002-5805-0540Journal Article20210712Elements of nature such as the earth, the sun, the moon, the stars, water, plants, fire and mountains have always had a special value and prestige among different nations and peoples of the world; To the extent that they considered these manifestations of nature sacred and made symbols and signs for them or attributed gods to them. In ancient Iran, too, plants were highly respected and valued. This study has been done with the aim of explaining the people’s lived experience of the Konar tree in Dezful city. In this qualitative study, researcher used descriptive phenomenology method, purposeful sampling and in-depth interview technique for collecting data with 15 persons who resorted to this tree. Data were analyzed based on a seven-step Colaizzi’s model. The research findings, which are the result of interviews, include twenty concepts and three categories: "resource management", "collective solidarity" and "individual-social control". The results show that the maintenance of the Konar tree via resource management and long-term use of its therapeutic and health properties is related to its material functions, and resorting to and respecting this tree to solve some issues and problems of life that lead to collective solidarity and preservation of social order has spiritual functions. عناصر طبیعت همچون زمین، خورشید، ماه، ستارگان، آب، گیاه، آتش و کوه همواره نزد اقوام و ملل مختلف جهان ارزش و اعتبار خاصی داشتهاند؛ تا جایی که برای این مظاهر طبیعت، تقدس قائل بودند و نماد و نشانههایی برایشان میساختند یا خدایانی را به آنها نسبت میدادند. در ایران باستان نیز گیاهان از احترام و ارزش بسیاری برخوردار بودهاند. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجربه زیسته مردم از درخت کُنار در شهر دزفول انجام شده است. در این پژوهش کیفی از روش پدیدارشناسی توصیفی، نمونهگیری هدفمند و تکنیک مصاحبه عمیق با 15 نفر از افرادی استفاده شده که به این درخت متوسل میشوند. دادهها بر اساس الگوی هفتمرحلهای کلایزی، تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش، شامل بیست مفهوم و سه مقوله یعنی «مدیریت منابع»، «همبستگی جمعی» و «کنترل فردی-اجتماعی» است. نتایج نشان میدهد که حفظ و نگهداری درخت کُنار به منظور مدیریت منابع و استفاده طولانیمدت از خواص درمانی و بهداشتی آن از کارکردهای مادی آن محسوب میشود. همچنین توسل و احترام به این درخت برای رفع برخی مشکلات زندگی که موجب همبستگی جمعی و حفظ نظم اجتماعی میشود، از کارکردهای معنوی آن است.<br /><strong> </strong>https://journal.asi.org.ir/article_249412_fd90aafa66078f0d31b029caaf7f9809.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Reflection of Foods on Common Proverbs of Fars Provinceبازتاب خوراکها در ضربالمثلهای رایج استان فارس249411FAمیثم زارعدانشجوی دکتری ادبیات غنایی، دانشگاه شیراززهرا ریاحی زمینزبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیرازJournal Article20210612Proverbs are important parts of popular culture and are mostly taken from people's lives. Foods that play an important role in people's lives are of the most important elements widely reflect on proverbs. They are used in various ways with various topics in this branch of popular literature. In this article an attempt is made to study the different aspects of this reflection by the means of descriptive-analytical method, qualitative content analysis using library documents. The findings show that foods have played an important role in shaping the cultural identity of this people and their proverbs. Geographical environment and cultural- religious- social perspective play a key role in making proverbs based on food. Elements such as cooking utensils, material contents, utensils used for taking food, rituals surrounding taking food, difficulty of cooking food and written form of foods have been considered in the proverbs to address issues such as disturbing work of others, proper upbringing, forgetting the past, hospitality, worthlessness of gifts and people, complaint of destiny, imposing something upon someone, poverty, restraint of profiteering, contentment and as the most important, making effort. Entirely, the reason of proverbs is constituting the ethical issues in a society.ضربالمثلها از بخشهای مهم فرهنگ عامه به شمار میآیند که بیشتر برگرفته از زندگی مردم هستند. خوراکها که در زندگی مردم نقش بسزایی دارند، از مهمترین عناصری هستند که در ضربالمثلها بازتاب فراوانی یافته و به صورتهای مختلف و با موضوعات متنوع در این شاخه از ادبیات عامه به کار رفتهاند. در این نوشتار تلاش بر این است تا با روش توصیفی-تحلیلی، از نوع تحلیل محتوای کیفی و گردآوری اطلاعات کتابخانهای، از زوایای مختلف به بررسی بازتاب خوراکها در ضربالمثلهای استان فارس پرداخته شود. بر اساس یافتههای این پژوهش، خوراکها در شکلگیری هویت فرهنگی مردم استان فارس و ساخت ضربالمثلها در این استان نقش بسزایی دارند. محیط جغرافیایی، نگاه فرهنگی، دینی و اجتماعی در ساخت مثلها بر پایه خوراک نقش اساسی دارد. عناصری مانند وسایل پخت، محتویات، وسایل خوردن خوراک، مراسمی که در آنها خوراکهایی خاص خورده میشود، سخت بودن پخت خوراک، شکل نوشتاری خوراکها در مثلها مورد توجه قرار گرفته است تا با استفاده از این ابزارها و مؤلفهها، مسائلی همچون دخالت بیجا در کار دیگران، تربیت درست، فراموش کردن گذشته، مهماننوازی، بیارزش بودن هدیه و اشخاص، گله از بخت و اقبال، تحمیل کردن چیزی بر کسی، فقر و ناداری، پرهیز از حرامخوری، قناعت و از همه مهمتر تلاش کردن به تصویر کشیده شود. به طور کلی هدف از به کار بردن ضربالمثلها این بوده است که مسائل اخلاقی در جامعه نهادینه شود.<br /> https://journal.asi.org.ir/article_249411_13066f3505e26f62bf61f389fdaa2618.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220A Study on Childly Understanding of Poverty and Gender in Farahzad Neighborhood - Tehranپژوهشی درباره فهم کودکانه از فقر و جنسیت در محله فرحزاد تهران249414FAفایزه زارعیگروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزسهیلا علیرضانژادجامعه شناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد گرمسار0000000203003464Journal Article20210818The main question of the article is what are the similarities and differences between the childhood experience of poverty in girls and boys? Data collection was performed using observation, group discussion, and semi-structured interviews with the participation of 30 children (16 girls and 14 boys) aged 10 to 17 years who had experienced a life of poverty. Data analysis was performed using conventional qualitative content analysis. Findings show that girls and boys have similar and different experiences of poverty at the same time. While the lack of clothing, housing, and food is similarly experienced and perceived by girls and boys, girls' work at home, their lack of access to public space, make things different for them. On the other hand, the gender division of labor in early childhood applies strictly to girls and boys in poor families. As boys gain access to money, the resources available to them outside and inside the home increase. But wage labor from an early age increases the physical and psychological stress for boys. Girls have domestic gender roles and unpaid labor and suffer from severe social constraints.پرسش اصلی مقاله این است که چه شباهتها و تفاوتهایی میان تجربه کودکانه از فقر در دختران و پسران وجود دارد؟ جمعآوری اطلاعات با استفاده از مشاهده، بحث گروهی متمرکز و مصاحبههای نیمهساختیافته با مشارکت ۳۰ کودک (۱۶ دختر و ۱۴ پسر) ۱۰ تا ۱۷ سالهای انجام شده که زندگی توأم با فقر را تجربه کردهاند. تحلیل دادهها با تکنیک تحلیل محتوای کیفی عرفی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که دختران و پسران همزمان تجربههای مشابه و متفاوتی از فقر دارند. در حالی که دختران و پسران نداشتن لباس، مسکن و غذا را به طور مشابه تجربه و درک میکنند، کار کردن دختران در خانه و عدم دسترسیشان به فضای عمومی، شرایط را برای آنان متفاوت میکند. از سوی دیگر تقسیم جنسیتی کار در اوان کودکی در مورد دختران و پسران در خانوادههای فقیر به نحو سختگیرانهای اعمال میشود. به دلیل دسترسی پسران به پول، منابع در دسترس آنها در بیرون و داخل خانه افزایش مییابد. اما کار دستمزدی از اوان کودکی فشار فیزیکی-روانی را برای پسران افزایش میدهد. دختران نیز نقشهای جنسیتی خانگی و کار بدون دستمزد را بر عهده دارند و از محدودیت شدید روابط اجتماعی رنج میبرند.https://journal.asi.org.ir/article_249414_35682578cff7aba2f0e260e0a36f3f5f.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Naming of Males in Iranian Folktales with a Special Attention to Folktales of Lorestan Provinceنامگزینی مردان در اوسنههای عامیانه ایرانی با نگاهی ویژه به اوسنههای عامیانه استان لرستان249416FAمصطفی سعادتبخش زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شیرازJournal Article20211003There are few researches on the naming in short and long story characters of contemporary writers and long Iranian folktales, but so far no similar research has been done on Iranian short folktales. The present descriptive-analytical study is an attempt to investigate the male naming in Iranian folktales with emphasis on folktales of Lorestan province. The legends of the two collections, which were collected by “Anjavi-Shirazi” and “Farahvashi” from different regions of the country and Lorestan province, respectively, were used in the study. Mohammad, Ahmad, Hassan, Ali, Abbas, Ibrahim and Jamshid were the most common male names. The high frequency of Mohammad, Ahmad, Ali and Abbas can be justified according to Islamic culture. The names of Jamshid and Ibrahim alone or in combination are not among the 50 most frequent names in Iran. In folktales, Jamshid is always called King Jamshid, beautifully described, associated with iron weapons, kills demons and dragons, and flies into the sky, suggesting a connection between persons named Jamshid in folktales and the mythical Jamshid. Thus, the high frequency of “Jamshid” in folktales is justified. The high frequency of “Ibrahim”, which is not an Iranian name, seems interesting. In the first centuries A.H., it was tried to consider Zarathustra and Ibrahim as one personality. Thus, the ancient Iranian prophet has two names. The new name gradually replaces the old name in folktales. The high number of Ibrahim in folktales is due to the efforts of Iranians of the first centuries of Islam to preserve the name of Zoroaster.درباره نامشناسی شخصیتهای داستانهای کوتاه و بلند نویسندگان معاصر و افسانههای عامیانه بلند ایرانی پژوهشهای معدودی انجام شده است. ولی تاکنون پژوهش مشابهی درباره داستانهای عامیانه کوتاه ایرانی انجام نشده است. پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، تلاشی برای بررسی نامهای مورد استفاده در افسانههای عامیانه با تأکید بر داستانهای عامیانه استان لرستان است. افسانههای دو مجموعه که «ابوالقاسم انجویشیرازی» و «بهرام فرهوشی» به ترتیب از مناطق مختلف کشور و استان لرستان جمعآوری کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. نامهای مردانه محمد، احمد، حسن، علی، عباس، ابراهیم و جمشید بیشترین فراوانی را داشتند. بسامد زیاد نامهای محمد، احمد، علی و عباس، با توجه به فرهنگ اسلامی توجیهپذیر است. نامهای جمشید و ابراهیم به تنهایی یا در حالت ترکیبی در بین 50 نام پربسامد در ایران قرار نگرفته است. در افسانهها، جمشید، همیشه ملک جمشید نامیده شده، زیبا توصیف شده، ارتباطی با جنگافزارهای آهنین دارد، دیو و اژدها میکشد و به آسمان پرواز میکند. این شواهد بیانگر ارتباط بین جمشید اسطورهای با شخصیتی است که در افسانههای عامیانه، جمشید نامیده شده است. بدین ترتیب، زیاد بودن نام «جمشید» در افسانهها توجیهپذیر میشود. بسامد فراوان نام «ابراهیم» که نامی ایرانی نیست، جالب به نظر میرسد. در سدههای نخستین هجری سعی شده است زرتشت و ابراهیم را یک شخصیت بدانند. بدین ترتیب، پیامبر باستانی ایران دارای دو نام میشود. در افسانهها به تدریج نام جدید، جایگزین نام پیشین میشود. زیاد بودن نام ابراهیم در افسانهها، به دلیل تلاش ایرانیان سدههای نخستین اسلامی برای حفظ نام زرتشت است. https://journal.asi.org.ir/article_249416_a190f8ae9fc55cffd5c2e40899d0ae59.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Gender As a Challenge to Social Capital Studies in Iranجنسیت چالشی فراروی مطالعات سرمایه اجتماعی در ایران250801FAملیحه شیانیگروه توسعه و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانحنان زارعگروه توسعه و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانorcid.org/0000-0003-2942-5267Journal Article20211018 <br />Social capital and its main components such as participation and social trust have become critical in social and numerous studies have been done on this subject, but the main point to consider is that a few studies have been paid to inequalities, especially gender inequalities. Studies have shown that the importance of social capital, access to and use of it is different for men and women. So the social capital inequality provides little opportunity for women to improve their status and participate in the process of development. Therefore, in this study by using the systematic review of the research and the meta-analysis method, studies on social capital and gender have been reviewed. Findings have shown that gender neutrality dominates on social capital research, a few studies have been focused on gender and social capital then women have been neglected in this era; this issue is important because gender blindness increases inequality and gender discrimination between men and women and it also reflected in the management structure of society, government policy-making and access to political resources. Thus, women as half of the population have been neglected and have less social capital than men. Gender neutrality in the study of social capital with a dominant quantitative method indicates that the role of women in development by providing strong social networks, participation, trust, and other components of social capital has been neglected.<br /> اهمیت سرمایه اجتماعی و مؤلفههای اصلی تشکیلدهنده آن همانند مشارکت و اعتماد اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و مطالعات متعددی درباره آن انجام شده است. اما نکته قابل تأمل، حساسیت و توجه اندک به نابرابریها بهویژه نابرابریهای جنسیتی است. نتایج پژوهشها نشان میدهد اهمیت سرمایه اجتماعی، دسترسی و بهرهمندی از آن برای زنان و مردان متفاوت بوده است؛ بهطوریکه نابرابری سرمایه اجتماعی، فرصت اندکی برای زنان در ارتقای وضعیتشان و توسعهیافتگی جامعه به وجود آورده است. ازاینرو در این مقاله با مرور نظاممند پژوهشهای پیشین و بهکارگیری روش فراتحلیل کیفی، مطالعات مربوط به سرمایه اجتماعی و جنسیت بررسی شده است. بر اساس نتایج پژوهش، گونهای بیطرفی و بیتفاوتی جنسیتی بر پژوهشهای سرمایه اجتماعی حاکم است؛ بهطوریکه نسبت اندکی از مطالعات به سرمایه اجتماعی بر حسب جنسیت پرداخته و زنان در این حوزه مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند. این مسأله بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا کور جنسیتی دیدن واقعیتها سبب افزایش نابرابریها و تشدید تبعیضهای جنسیتی میان زنان و مردان میشود و این مهم در ساختار مدیریتی جامعه، سیاستگذاری دولتمردان و دسترسی به منابع سیاسی نیز تأثیر میگذارد. بنابراین زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور مورد غفلت قرار گرفته و از سرمایه اجتماعی کمتری در مقایسه با مردان برخوردار بودهاند و این کاستی در مؤلفههای اصلی سرمایه اجتماعی به خوبی نمایان است. علاوه بر آن، بیتفاوتی جنسیتی در مطالعات سرمایه اجتماعی با غلبه رویکرد و روش کمی بیانگر آن است که نقش زنان در توسعه به واسطه ایجاد شبکههای اجتماعی قدرتمند، مشارکت، اعتماد، حمایت و سایر مؤلفههای سرمایه اجتماعی نادیده گرفته شده است.<br /> https://journal.asi.org.ir/article_250801_29571a431decaaf61d3e3ac48bd454cb.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220The Demands of Women in the Marriage Contracts of Qajar Eraمطالبات زنان در نکاح نامههای دوره قاجار249645FAزهره عطایی آشتیانیهیات علمی مرکز اسناد فرهنگی آسیا /پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیزینب (سارا) اسکندریدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه پنسیلوانیا/آمریکاJournal Article20210922The researches results in understanding the demands of society members from the past to the present show a clear image of the political, cultural, and economic situations of different social groups. Women's demands and the ways to achieve them in different historical periods are some of the controversial issues in the field of socio-historical studies. By such an approach, the present study examines the marriage contracts' stipulations of 130 years of Qajar period, and by extracting common issues of the society in that period, analyzed the women's needs frequency. So some demands such as housing right, the right to divorce, dowry, travel permit, and economic stipulations were extracted and analyzed. On the basis of written documents, the findings of this study make a challenge to the unrealistic view of the women reflected in the historical narratives about Qajar era.نتایج پژوهشها درباره شناخت مطالبات افراد جامعه از گذشته تا حال، بیانگر تصویر واضحی از اوضاع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گروههای مختلف اجتماعی است. مطالبات عموم زنان و نحوه دستیابی به آن در مقاطع مختلف تاریخی از موضوعات بحثبرانگیز در حوزه مطالعات اجتماعی–تاریخی است. پژوهش حاضر با چنین رویکردی، از طریق بررسی اسنادی شروط ضمن عقد در نکاحنامههای دوره صد و سی ساله قاجار، به تحلیل فراوانی نیازهای عموم زنان در آن دوره پرداخته است. به طوری که برخی مطالبات زنان مانند حق مسکن، حق طلاق، مهریه، اجازه سفر و شروط اقتصادی استخراج و تحلیل گردید. یافتههای این پژوهش تصویر غیرواقعی زنان در روایتهای تاریخی دوره قاجار را بر اساس اسناد مکتوب به چالش میکشد.https://journal.asi.org.ir/article_249645_bd5a588bdaedcf745723b40d13c5dfb7.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096183320220220Quantitative Evaluation of Biodiversity of Medicinal Plants and Their Use
in Darab Cityارزیابی کمی تنوع زیستی گیاهان دارویی و کاربرد آنها در شهرستان داراب250776FAفرزانه محمدیمحیط زیست-دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی-آزاد-اراک-ایرانعباس احمدیمحیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی،آزاد، اراک ,ایرانمهدی مختارپورجامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد ، واحد تهران غرب، ایرانJournal Article20210905This article aims to quantitatively evaluate the biodiversity of medicinal plants in order to protect vulnerable species. Biodiversity has been involved in a crisis rooted in human activities since past. In lack of control over unlimited human expectations, the destructive effects on environment will increase and the crisis will exacerbate. Iran has a variety of ecological regions where have created animal and plant biodiversity and also a variety of climates, ethnics, cultures, customs and rituals.The present study is based on field studies in the rural areas of Darab city of Fars province: Morvarid, Hyderabad, Dehmord, Fath al-Mubin. Based on the findings, 89 species of medicinal plants belonging to 43 families are identified in the target areas. The largest number with 14 species belongs to the mint family. This area has 6 biological type, 4 vegetative forms, 8 consuming organs with 3 germination periods that are distributed on both even and steep surfaces. According to the results, 9 plants are seriously exposed to damage: Ferula Assa-foetida, Pistacia Atlantica, Zataria Multiflora, Amygdalus Scoparia Spach, Ziziphus Spina Christi, Prangos Ferulacea, Dracocephalum, Myrtus Communis, Ziziphora Clinopodioides. High interest in the use and exploitation of medicinal plants, failure to record indigenous knowledge and lack of revitalization, development, conservation and supervision, will probably lead to deletion of effective plant genes of this region in the near future.<br /> این پژوهش با هدف ارزیابی کمی تنوع زیستی گیاهان دارویی در جهت حفاظت از گونههای آسیبپذیر انجام شده است. با توجه به اینکه تنوع زیستی، درگیر بحرانی با منشأ فعالیت انسانها از گذشته است، عدم کنترل انتظارات نامحدود انسان، باعث افزایش آثار تخریبکننده بر محیط زیست و تشدید بحرانها خواهد شد. کشور ایران دارای نواحی بومشناسی مختلفی است که باعث ایجاد تنوع زیستی جانوری و گیاهی، آب و هوایی، قومی و فرهنگی، آداب و رسوم و آیینها شده است. پژوهش میدانی حاضر در چهار منطقه روستایی یعنی مروارید، حیدرآباد، دهمورد و فتحالمبین در شهرستان داراب استان فارس انجام شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق، 89 گونه گیاه دارویی متعلق به 43 خانواده در مناطق هدف شناسایی شد که بیشترین فراوانی با تعداد 14 گونه متعلق به خانواده نعنائیان است. طیف زیستی گیاهان دارویی در مناطق مورد مطالعه متفاوت است و شامل 6 تیپ بیولوژیکی، 4 فرم رویشی، 8 اندام مصرفی، 3 دوره رویش و به لحاظ پراکنش در دو سطح هموار و شیبدار است. در مناطق هدف، 9 گیاهِ در معرض آسیب جدی یعنی آنغوزه، بنه، آویشن شیرازی، ارژن، کُنار، جاشیر، بادرنجبویه، مورد و کاکوتی شناسایی شده است. علاقه فزاینده به مصرف و بهرهبرداری از گیاهان دارویی و عدم ثبت دانش بومی، احیا، توسعه، حفاظت و نظارت بر این مناطق منجر به حذف ژنهای مؤثر گیاهی در آینده نزدیک خواهد شد. <br /><strong> کلیدواژه</strong>ها: تنوع زیستی، ارزیابی کمی، گیاهان دارویی، دانش بومی، دارابhttps://journal.asi.org.ir/article_250776_345eaf1de565f944fa53a755d2a06f33.pdf