انجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Two Mental Image about One Concept: A Cognitive-Appraisal Approach to the Feminine and Masculine Narratives of Social Science Doctorate Postgraduates about the Concept of Universityدو تصویر ذهنی از یک مفهوم: نگاهی شناختی-تطبیقی به روایتهای زنانه و مردانه فارغالتحصیلان مقطع دکترای علوم انسانی از مفهوم دانشگاه244780FAلیلا اردبیلیدکتری تخصصی انسانشناسیJournal Article20210214In our mental realities, dissonance is a relatively common phenomenon, and according to cognitive and social psychologists, sometimes depending on the importance of the issue, this cognitive dissonance causes depression and mental problems in individuals. Nevertheless, people often try to overcome this dissonance by using some strategies. In a pilot study, focusing on the mental image of the university concept among men and women Ph.D. graduates of humanities, this article found that the cognition and mental image of these people about the given concept before entering the doctoral program and after graduation has suffer from a kind of dissonance.Thus, this study conducted with the questions that how the change of the mental images of the concept of university occurs and the more important, what strategies men and women use to eliminate or reduce this cognitive dissonance. The feminine and masculine narratives of this qualitative study collected through purposeful sampling and in-depth and semi-structured interviews with twenty humanities graduates. For answere to the first question, this study, using the theory of cultural schemas, has shown the way of changing the concept of university in the minds of men and women with the help of <em>event</em>, <em>role</em> and <em>image</em> schemas. This study also succeeded to divide the strategies used to reduce or eliminate the cognitive dissonance, into four categories. Findings show that the strategies of men and women to eliminate and reduce cognitive dissonance are significantly different.<br /> <br /> در واقعیتهای ذهنی ما، ناهماهنگی پدیدهای نسبتاً شایع است و به گفته روانشناسان شناختی و اجتماعی، این ناهماهنگی شناختی گاه مولد افسردگی و مشکلات روحی در افراد میشود. اما افراد درگیر غالباً به فراخور تواناییهای خود درصدد اتخاذ راهبردهایی برای فائق آمدن بر این ناهماهنگیها برمیآیند. در پژوهشی مقدماتی با تمرکز بر تصویر دانشگاه در اذهان زنان و مردان فارغالتحصیل دکترای علوم انسانی دریافتیم که شناخت و تصویر ذهنی آنها از مفهوم دانشگاه قبل از ورود به مقطع دکترا و بعد از فارغالتحصیلی دچار نوعی ناهماهنگی است. بدین ترتیب، پژوهش حاضر با این پرسش انجام شد که تغییر تصویر ذهنی از مفهوم دانشگاه چگونه رخ میدهد و از همه مهمتر زنان و مردان برای رفع یا کاهش این ناهماهنگی شناختی از چه راهبردهایی استفاده میکنند. روایتهای مردانه و زنانه از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختیافته با بیست نفر از فارغالتحصیلان رشتههای علوم انسانی جمعآوری شدهاند. برای پاسخ به پرسش اول، با استفاده از نظریه طرحوارههای فرهنگی و تحلیل روایتهای به دست آمده، چگونگی تغییر مفهوم دانشگاه در ذهن زنان و مردان با کمک سه طرحواره رویدادی، نقشی و تصوری نشان داده شد. همچنین راهبردهایی که این گروه از زنان و مردان عمدتاً برای کاهش یا رفع ناهماهنگیهای شناختی در مورد مفهوم دانشگاه به کار میگیرند، در چهار دسته تقسیمبندی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، راهبردهای زنان و مردان برای رفع و کاهش ناهماهنگی شناختی به شکل معناداری با هم متفاوت هستند.<br /> https://journal.asi.org.ir/article_244780_63a11a0089e44312b487665e3dc14b46.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Study of Healing Rituals via Cosmological Perspectiveمطالعه آیینهای درمانی از منظر کیهانشناسی245077FAمهدی اصل مرزدانشگاه هنر تهرانسعید زاویهگروه پژوهش هنر دانشگاه هنر تهرانایرج داداشیهیئت علمی دانشگاه هنر تهرانJournal Article20210302 In order to perceive healing experiences in healing rituals, it is necessary to fully understand and comprehend the worldview of the believers, which is possible through the cosmological study of the healing rituals and beliefs. Cosmology is considered to be the conception of the nature and action of the universe, which determines the exact position of mankind and other creatures within the world system. Healers can utilize cosmology as a guide for themselves in order to determine their position, the inhabitants of the tribe, and the forces that assist them in the healing process in the relevant rituals. This study has used the anthropologist Bronislaw Malinowski’s needs theory and its method is based on field, documentary, and analytical studies. Regarding the field studies, some major examples of healing rituals in Iran related to Ahle-Hawa and believers of the winds in Hormozgan and Khuzestan provinces Such as Zār, Nobān, and Mashāyekh rituals have been observed directly, as well as conducting interviews with local organizers and informants. Regarding the documentary studies, numerous books, papers, and subject-related documentaries in Persian and Latin have been reviewed. In conclusion, by comparing traditional Iranian and African cosmology as the ideology of similar rituals in the field of treatment and therapy in their respective cultures, and also by looking at the Shamanic ideology and techniques, two different types of interpretation - scientific and ideological- regarding disease and treatment have been studied and analyzed. It is probable that more desirable results for the treatment of some diseases can be achieved through utilizing these two interpretations simultaneously. <br /> <strong> </strong><br /> برای درک تجربه های درمانی در آیین های درمانی، فهم جهان بینی معتقدان لازم است و این کار از طریق مطالعه کیهان شناختی آیین های درمان میسر خواهد شد. کیهان شناسی تصوری از ماهیت و عمل جهان است که موقعیت انسان و مخلوقات دیگر را در میان نظام جهان مشخص میکند. درمانگران می توانند کیهان شناسی را نقشه راهی قرار دهند تا موقعیت خود، مردم قبیله و نیروهایی را تعیین کنند که از آنها در فرایند درمان در آیینهای مربوط کمک میگیرند. در مقاله حاضر، از نظریه نیازهای مالینوفسکی مالینوفسکی و در حوزه مطالعات دینی هم از دیدگاه الیاده استفاده شده است. روش این پژوهش میدانی، اسنادی و تحلیلی است. در بخش میدانی به مشاهده مستقیم بعضی از نمونه های مهم آیین های درمانی در ایران مربوط به بادباوران و اهل هوا در هرمزگان و خوزستان مانند آیین های زار، نوبان و مشایخ، و مصاحبه با برگزارکنندگان این آیینها و مطلعان بومی پرداخته شده است. در بخش اسنادی هم کتابها، مقالات و فیلمهای مستند مرتبط با موضوع بررسی شده اند. در نهایت با مقایسه کیهان شناسی سنتی ایرانی و آفریقایی به عنوان ایدئولوژی آیین های مشابه در حوزه درمان در فرهنگ های مربوط به خود و نیز با نگاهی به ایدئولوژی و فنون شمنی، دو نوع تفسیر علمی و عقیدتی از بیماری و درمان مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است که احتمال میرود با استفاده از این دو گونه تفسیر بتوان به نتیجه ای مطلوب تر درباره درمان برخی بیماریها دست یافت.<br /><strong> </strong><br /> https://journal.asi.org.ir/article_245077_675e1adc393a34507712429ad846569e.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Obādāš Architecture, Introduction and Structural-Functional Analysis of Summer Housing of Qaradagh Nomadic Tribe, Azerbaijan, Northwest of Iranمعماری اوُباداش، معرفی و تحلیل ساختاری-کارکردی مسکن ییلاقی ایل کوچرو قاراداغ آذربایجان، شمال غرب ایران246456FAآرش تیرانداز لالهزاریکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایرانسارا زینی حسنوندکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایرانJournal Article20210607Regular vertical migration within a single ecological domain characterized by semi-arid climatic zones with an independent subsistence, social and economic system based on pure herding is a prominent feature of the nomadic tribes of Qārādāğ . In fact, the environmental and ecological characteristics of the region have caused the nomadic tribes of Qārādāğ to follow a specific pattern in the category of migration and temporary settlements and even burial traditions since the Iron Age. The main issue of this research is the summer housing (Yāylāq) of the nomadic tribes of Qārādāğ called "Obādāš", which will be discussed from the perspective of architecture and style of construction and interpreted in general terms in relation to culture and reveal the effect of geography and culture on it. This study also implicitly proves the existence of harmony between space and structure in the case of Obā. The relationship between space and structure is conceivable in terms of adaptation to the dimensions of Obā's life as a nomad. The main assumption is that the summer architecture pattern of the nomadic tribes of Qārādāğ, which can be considered as the transition stage of nomadic architecture to settled architecture, is a function of socio-cultural symbols that are adapted to the characteristics of the region climate, which is semi-arid geography. The main method used in this research is anthropological approach and of course, architectural methods and techniques such as Roleve have been used to document the existing architectural works.<br /> <br />کوچ منظم عمودی درون یک قلمرو بومشناختی واحد، که از مشخصههای مناطق اقلیمی نیمهخشک است، با نظام معیشتی و اجتماعی و اقتصادی مستقل بر پایه دامداری ناب، از ویژگیهای بارز ایل کوچرو قاراداغ است. در واقع شاخصههای محیطی و زیستبوم حاکم بر منطقه سبب شده است تا ایل کوچرو قاراداغ، الگوی خاصی را در مقوله کوچ و استقرارهای موقت و حتی سنتهای تدفین از بازه زمانی عصر آهن تا عصر حاضر دنبال کند. موضوع مورد مطالعه این پژوهش، مسکن ییلاقی ایل کوچرو محال قاراداغ یعنی «اوُباداش» است که از منظر معماری و شکل ساختمان مورد بحث قرار میگیرد و ارتباط آن با متغیر فرهنگ و جغرافیا تفسیر میشود. این تحقیق وجود هماهنگی بین فضا و سازه را نیز به طور ضمنی در مورد «اوُبا» به اثبات میرساند. ارتباط فضا و سازه به گونه سازگاری در ابعاد زندگی «اوُبا» در مقام کوچرو قابل تأمل است. فرض اصلی این است: الگوی معماری اوُباداش که میتوان آن را مرحله گذر معماری کوچرو به معماری یکجانشین در نظر گرفت، تابعی از نمادهای اجتماعی-فرهنگی است که با مشخصههای اقلیم منطقه، که جغرافیای نیمهخشک است، سازگار شده است. روش اصلی مورد استفاد در این پژوهش، رویکرد مردمشناسی است و برای مستندسازی آثار معماری موجود، از شیوهها و فنون معماری از جمله رولِوه استفاده شده است.<br /> <br /> https://journal.asi.org.ir/article_246456_3033ab8c411b8c5a50203e49adfe6a96.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Mythological and Social Principles ofExogamy in Shahnameh, Its Norms and Anomaliesبنیانهای اسطورهای و اجتماعی برونهمسری در شاهنامه، هنجارها و ناهنجاریهایش244900FAرضا جمشیدیدانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانحسن حیدریعضو هیات علمی رشته ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانمحسن ذوالفقاریعضو هیات علمی رشته ادبیات فارسی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانJournal Article20210107Marriage and its narrated forms in Shahnameh, like many social phenomena, have mythological and social bases that determine their intellectual infrastructure and theoretical basis and explain whether they are norm or anomalies. Marriages narrated in Shahnameh can be classified into two general groups: endogamy and exogamy. In this article, while studying the important types of exogamy in Shahnameh, by searching for their mythological and social foundations, the normality or abnormality of each according to Ferdowsi and some of the characters is examined. For Iranians, exogamy has mythological and social foundations; Its mythological basis is derived from the mixing of divine forces with demons in the myth of creation and its social basis is rooted in the social customs of the matriarchal era, in which men sought to acquire the originality and rule by bonding with women of other countries. The most important types of exogamy in Shahnameh can be seen in two forms of temporary marriage and polygamy. The former is based on the myth of the union of man with fairies and from a social point of view represents the efforts of other tribes to obtain the lineage and race of the enemy hero to overcome him and his country. In this research, it was found that polygamy in Shahnameh has no mythical basis and its social basis is rooted in the traditions and customs of the patriarchal period that According to it, men have turned to polygamy in order to have more children and more labor. Ferdowsi and several other figures in the Shahnameh have considered the excessive polygamy of kings to be abnormal due to the oppression and harm it inflicts on women. <br /> <strong>ازدواج و گونههای روایتشده آن در شاهنامه، همانند بسیاری از پدیدههای اجتماعی دارای بنیانهای اسطورهای و اجتماعی است که زیرساخت فکری و بنیاد نظری آنها را مشخص و بهنجار یا ناهنجار بودن آنها را تبیین میکند. ازدواجهای روایتشده در شاهنامه را میتوان به دو گروه کلّی درونهمسری و برونهمسری دستهبندی کرد. در این مقاله ضمن مطالعه گونههای مهم برونهمسری در شاهنامه، با جستجوی بنیانهای اسطورهای و اجتماعی آنها، بهنجار یا ناهنجار بودن هر یک از نظر فردوسی و برخی از شخصیتها بررسی میشود. </strong><strong>برونهمسری نزد ایرانیان از بنیانهای اسطورهای و اجتماعی برخوردار است؛ بنیان اسطورهای آن برگرفته از آمیزش نیروهای اهورایی با اهریمنی در اسطوره آفرینش است و بنیان اجتماعی آن در رسوم اجتماعی دوران مادرسالاری ریشه دارد که در آن، مردان از طریق پیوند با زنان سایر کشورها میخواستند اصالت تبار و فرمانروایی آن کشور را از آن خود کنند. مهمترین گونههای برونهمسری در شاهنامه به دو شکل ازدواج موقت و چندهمسری دیده میشود که ازدواج موقت بر پایه اسطوره پیوند انسان با پریان شکل گرفته و از بعد اجتماعی بیانگر کوشش اقوام دیگر برای به دست آوردن نسب و نژاد پهلوان دشمن برای غلبه بر او و کشورش است. در این تحقیق مشخص شد که چندهمسری در شاهنامه دارای بنیان اسطورهای نیست و بنیان اجتماعی آن در سنّتها و رسوم دوران مردسالاری ریشه دارد که بر اساس آن، مردان برای داشتن فرزندان و نیروی کار بیشتر به چندهمسری روی آوردهاند. فردوسی و چندین شخصیت دیگر در شاهنامه، چندهمسری بیش از حد شاهان را به سبب ستم و آسیبی که بر زنان وارد میکند، ناهنجار دانستهاند.</strong><br /><strong> </strong>https://journal.asi.org.ir/article_244900_17c336e408f617f8949ec0f30e486ae7.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Noushabad coffee: The tradition of Cooking and its Functionsقهوﮤ نوشآباد: دانش پخت و کارکرد245981FAعباس چترآبگوندانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه کاشانعباسعلی رضائی نیااستادیار گروه باستان شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.Journal Article20210430In the Iranian drink culture, coffee is one of the imported drinks that has gradually gained especial status in Iranian culture and has acquired an Iranian flavor. The tradition of drinking coffee in Iran probably goes back to the Safavid era. This hot beverage gradually became popular and reached out of the courts and the upper classes of society to ordinary people; thus in different regions of Iran was produced in various ways. Noushabad coffee has a different especial cooking style and It takes a long time to make it. Noushabad as a historical city is located in margin of the central desert of Iran and in the central part of Aran/Bidgol province. This coffee is thick and sweet, with rose-water, cardamom and cinnamon aroma. People who attend various ceremonies such as Moharram mourning and funerals are served with this coffee in husseiniyehs, mosques and homes. Drinking coffee by Noushabad people is still a living tradition in the cultural life of the people of the region. This paper attempts to explain the status of Noushabad coffee in its historical, cultural and social aspects with a descriptive-analytic method. To achieve this goal, while describing the method of cooking, its religious, cultural and social functions among this people have been expressed. According to The findings, Noushabad coffee plays an important roles in strengthening the social ties and the cultural and religious identities of this people.<br /> <br /> <br /> در فرهنگ نوشیدنی های ایرانی، قهوه از جمله نوشیدنیهای وارداتی به شمار میرود که به تدریج در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده و رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است. سنت قهوهنوشی در ایران احتمالا به روزگار صفویه می رسد. این نوشیدنی گرم به تدریج از محبوبیت زیادی برخوردار شد و از دربارها و طبقات فرادست جامعه به میان مردم راه یافت؛ به طوری که در مناطق مختلف ایران با شیوه های متنوع، تهیه و عرضه شد. در این میان، قهوه نوشآباد شیوه تهیه مخصوص و متفاوتی دارد و زمان زیادی برای آن صرف می شود. شهر تاریخی نوش آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل است. این قهوه غلیظ و شیرین است و عطر گلاب، هل و دارچین از آن به مشام میرسد. شرکتکنندگان در مراسم گوناگون مانند سوگواریهای محرم و مجالس ترحیم با این قهوه در حسینه ها، مساجد و خانه ها پذیرایی میشوند. نوشیدن قهوه در میان مردم نوش آباد، همچنان رسمی ماندگار و زنده در فرهنگ مردم این منطقه است. در این مقاله با شیوه توصیفی- تحلیلی برای تبیین جایگاه قهوه نوش آباد به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی تلاش میشود. برای نیل به این هدف، ضمن تشریح شیوه تهیه قهوه، کارکردهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آن در میان مردم نوش آباد بیان میشود. بر اساس یافتههای پژوهش، قهوه نوش آباد در تحکیم پیوندهای اجتماعی و تقویت هویت فرهنگی و مذهبی مردم نوش آباد نقش مؤثر و بسیار مهمی داردhttps://journal.asi.org.ir/article_245981_dbd294a73fc6c8daf353febf029d6094.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922A Multiple Narrative of the Work-Life Relationships of Academic Womenروایت متکثر زنان عضو هیئتعلمی از مناسبات کار و زندگی246461FAحمیده دباغیعضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه0000-0002-7044-9992Journal Article20210814The relationship between work and life, has become a concern for women since they joined the work community and played social roles and has led to many tensions and stresses for them. The extent of these tensions is related to the nature of women's jobs. Working as a faculty member needs a constant presence in academic organization and so a fulltime concern for them. The question is how they can manage these two in-conflict fields. This paper, using a qualitative approach and thematic analysis of 26 semi-structured interviews with academic women (of Tehran and Allameh Tabatabai universities and several research institutes) using Max Q.D.A software, tries to provide a typology of strategies that the academic women have used to solve the conflict between work and life. At last, 4 main categories (strategic type) for work and familial relationship including 12 sub themes, 35 concepts and 177 phrases have been extracted. The four main types of strategy are: minimalistic familial life, familial life-based on supportive capital, self-suspension and Holy suicide.<br /> <br /> <br />از زمان پیوستن زنان به اجتماع شغلی و برخورداری آنها از نقشهای اجتماعی متعدد، مناسبات میان دو ساحت کار و زندگی و ایفای نقشهای خانوادگی و شغلی، به دغدغهای برای زنان تبدیل شد و تنشها و استرسهای فراوانی را برای آنها به وجود آورد. حجم این تنشها با ماهیت شغلی زنان در ارتباط است. شغل هیئتعلمی، حضوری پیوسته میطلبد و دغدغهای شبانهروزی برای زنان ایجاد میکند. اما سؤال این است که زنان هیئتعلمی چگونه میتوانند این دو ساحت متعارض را مدیریت کنند؟ در این مقاله با استفاده از رویکرد کیفی، 26 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با زنان عضو هیئتعلمی (دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، چندین پژوهشگاه علوم و علوم انسانی) با روش تحلیل تماتیک و با کمک نرمافزار Max Q.D.A تحلیل و گونههای متفاوت از راهکارهای زنان دانشگاهی برای حل تعارض بین کار و زندگی شناسایی شد. در این تحقیق، 4 مقوله اصلی یا راهبرد در مناسبات میان کار و زندگی خانوادگی، در قالب 12 مقوله فرعی، 35 مفهوم و در مجموع 177 عبارت استخراج گردید. زنان عضو هیئتعلمی برای حل تعارض میان کار و زندگی خانوادگی، از راهبردهای چهارگانهای با عناوین زندگی خانوادگی حداقلی، زندگی خانوادگی مبتنی بر سرمایه حمایتی، خودتعلیقی، و فداکاری مقدس برای برقراری توازن بین حوزه کار و زندگی خانوادگی استفاده میکنند.https://journal.asi.org.ir/article_246461_fc2c9cf3b34d284f0538fce003970c74.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Evolution of the Guardian in Iranian Architecture from the Elamite Period to the End of Sassanid Based on Anthropological Perspectiveبررسی سیر تطور نگهبان در معماری ایران از دوران ایلام تا پایان عصر ساسانی از منظر مردمشناسی245081FAابراهیم رایگانیپردیس مرکزی دانشگاه نیشابور، گروه باستان شناسی، دکتر ابراهیم رایگانیاسماعیل همتی ازندریانیگروه باستان شناسی دانشگاه همدانJournal Article20210309Architecture is the volumetric manifestation of human spiritual and physical needs. In order to protect himself, man has created an architectural context and over time has used symbols to better equip it against tangible and non- tangible external attacks. The present study aims to identify the evolution of the guardian in the context of Iranian architecture from Elamite to the end of Sassanid Era. The research questions are how the evolution of the guardian has been in the context of Iranian architecture And what elements have been used for this purpose. The nature of this research is fundamental and its approach is descriptive historical. The data have been collected through field activities and documental sources. The findings indicate that the process of using guard elements without time interruption have been in center of recognition and from visual representations such as statues and reliefs to inscriptions and magic-medicine ones.معماری تجلیگاهِ نیازهای روحی و جسمی انسان به شمار میرود. انسان برای حفاظت و حمایت از خویش به خلق بستر معمارانه پرداخته و از این طریق خود را از گزند خطرهای مختلف همانند شرایط جوی نامساعد و حیوانات درنده و ... در امان نگاه داشته و در عین حال بستری مناسب برای رفع نیازهای روزمره خود فراهم کرده است. همچنین در گذر زمان از نمادها برای تجهیز بهتر آن در مقابل هجمه های ملموس و ناملموس بیرونی بهره برده است. پژوهش پیشرو با هدف شناخت تطور نمود نگهبان در بستر معماری ایران از روزگار عیلامی تا پایان عصر ساسانی انجام شده است. پرسش های مطرح در این مقاله عبارتند از: سیر تطور نگهبان یا محافظ در بستر معماری ایران چگونه بوده است؟ و چه عناصری برای این منظور به کار گرفته شدند؟ ماهیت این پژوهش، بنیادی و رویکرد آن توصیفی ـ تاریخی است. دادهها با روش میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است. بر اساس نتایج تحقیق، روند بهره گیری از عناصر نگهبان بدون گسست زمانی و در بستر معمارانه آن در کانون توجه بوده و از نمودهای تجسمی مانند پیکره و نقشبرجسته به نمودهای کتیبه نگاری و جادویی ـ دارویی است. همچنین این عنصر بیانگر تغییر و تفاوت نگهبان بر معماری ایرانی است و هیچگاه از درگاه سازه های معماری محل سکونت انسان حذف نگردیده و فقط همگام با باورها و اعتقادات جوامع بشری دچار تغییر شده استhttps://journal.asi.org.ir/article_245081_6a65ea1e868cf19d887a9753285ee6d4.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Changes of Mourning Rituals of Muharram among Afghans Residing in Mashhad over timeتغییرات مناسک عزاداری ماه محرم در بین افغانستانیهای مقیم شهر مشهد در گذر زمان244781FAمحمد محسن ظریف پویاکارشناسارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.فاطمه صدر نبویگروه علوم اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانJournal Article20210117Based on the main approaches to the study of rituals, one of the important functions of rituals is production and reproduction of a community and culture for the members. Taking into account issues including the minority status of the Afghan immigrants’ community residing in Mashhad, their marginalization, inattention of the host community to them, necessity of creating a social network to regain identity, and the effect of holding mourning rituals on the production and sustainability of identity, the importance of investigating the formation and changes of the mourning rituals of Afghan immigrants as a tool for the stability of this group of people in the host community is strengthened. Therefore, this study is aimed at conducting a qualitative study on the changes of Muharram mourning rituals of Afghans residing in Mashhad and their relationship with the culture of the new community. In this study, an in-depth interview was conducted with 12 immigrants who were selected using purposeful sampling method. Besides, to prepare photos, videos, and reports, the researcher has had a regular presence in Muharram mourning ceremonies of Afghan immigrants. The findings of the study revealed that the main changes are related to: the number participants of the ceremonies, kind of participants (presence of Sunnis), amount and type of vows, clothing styles of mourners, number of ceremonies, style of delegation, style of speech and eulogy, model of mourning, spirituality governing the meetings, venue of the mourning meetings, attitude towards audience, and finally political attitude of the mourners. It seems that factors such as modernization of living space, residential dispersion, change in economic status, and cultural dominance of the host society are the main causes of these changesبا توجه به رویکردهای عمده به مطالعات مناسک، یکی از کارکردهای مهم آنها، تولید و بازتولید جامعه و فرهنگ برای افراد جامعه است. با توجه به موضوعاتی از جمله در اقلیت بودن جامعه مهاجران افغانستانی مقیم مشهد، حاشیهنشینی آنها و بیتوجهی جامعه میزبان به آنها و نیز لزوم ایجاد شبکه اجتماعی برای بازیابی هویت و تأثیر برگزاری مناسک عزاداری بر تولید و پایداری مقوله هویت، اهمیت بررسی شکلگیری و تغییرات مناسک عزاداری مهاجران افغانستانی به عنوان ابزاری برای ثبات این گروه از افراد در جامعه میزبان قوت مییابد. بدین ترتیب هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه کیفی تغییرات مناسک عزاداری ماه محرم در بین افغانستانیهای مقیم مشهد و نسبت آن با فرهنگ جامعه جدید است. در این مطالعه با 12 نفر از مهاجران مذکور، که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه عمیق انجام شده است. همچنین نگارندگان برای تهیه عکس، فیلم و گزارش، حضوری مستمر در مجالس عزاداری ماه محرم مهاجران افغانستانی داشتهاند. بر اساس یافتههای پژوهش، تغییرات عمدهای از جمله در تعداد افراد شرکتکننده در مجالس، نوع افراد شرکتکننده در مجالس (حضور اهل سنت)، مقدار و نوع نذری مجالس، نوع پوشش عزاداران، تعداد مراسم، سبک برگزاری هیئت، سبکهای سخنرانی و مداحی، مدل عزاداری، معنویت حاکم بر مجالس، مکان برگزاری مجالس عزاداری، و نیز نوع نگاه به مخاطب و نگرش سیاسی عزاداران رخ داده است. به نظر میرسد عواملی مانند مدرن شدن فضای زندگی، پراکندگی مکان سکونت، تغییر وضعیت اقتصادی و چیرگی فرهنگی جامعه میزبان از علل عمده این تغییرات باشد.<br /> <br /> https://journal.asi.org.ir/article_244781_ab509796653e1f303192e45ca9e50bc9.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922An Anthropological Analysis of Suicide in the Middle Zagros
(Provinces: Ilam, Kermanshah and Lorestan)تحلیلی مردمشناختی خودکشی در زاگرس میانی (استانهای ایلام، کرمانشاه و لرستان)244779FAسیاوش قلی پوردانشیارجامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراننادر امیریاستادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20210318The present study analyzes suicide within the social structures of the middle Zagros. The research method employed for this purpose is ethnographical, and data collection is done through participatory observation and interviews. The data shows that most of the tribes and families in the middle Zagros followed a nomadic way of life from September 1940 to the late 1960's, and they went through the process of "delayed accommodation". Therefore, most of tribal traditions such as endogamy and "homali" were continued as behavioral models in these areas. At this time, the process of modernization was established in these areas intensively and in multiple forms. Also, the social acceptance of children was done based on modern instructions as well as through general teaching and mass media, which was contrary to nomadic traditions. In the 1980's, 1990's, and mid-2000's, children (especially women and girls) wanted to experience an individualistic lifestyle and exogamy based on modern instructions, which was at odds with dominant and strong tribal traditions. Their inability in this regard provided the groundwork for "anomic- fatalistic" suicides. With a change in the living conditions, the number of suicides was reduced in the case of women and increased in men. Those who had lived in almost equal living conditions until the 1970's, gradually experienced inequality and unemployment. At the same time, consumerism became dominant in people's tendencies. Both tribal traditions and modern models promoted consumerism and competition. The lack of a disciplinary structure to control people's tendencies as well as the society's inability to control inequality led men to frustration since they were in charge of economic affairs. Their economically unequal status was criticized based on the character trait of "homali" and this led to "anomic- egoistic" suicides.این مقاله به تحلیل خودکشی در درون ساختارهای اجتماعی زاگرس میانی میپردازد. روش پژوهش، مردم نگاری و فنون گردآوری داده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه هستند. دادهها نشان میدهند: بسیاری از ایلات و طوایف زاگرس میانی بعد از شهریور 1320 تا اواخر دهه 40 کمابیش به کوچروی ادامه دادند و با فرآیند «یکجانشینی تاخیری» روبرو بودند. بدینروی بسیاری از سنتهای ایلی مانند «درونهمسری» و «هُمالی» در این مناطق به عنوان الگوی رفتاری تداوم یافتند. در این زمان فرآیند مدرنیزاسیون به صورت فشرده و با مظاهر متعدد در این مناطق مستقر شد و جامعهپذیری فرزندان بر اساس آموزههای نوین و از طریق آموزش عمومی و رسانههای جمعی انجام گرفت که در تضاد با سنتهای کوچروی بود. در دهههای 1360، 1370 و اواسط 1380 خورشیدی فرزندان (به ویژه زنان و دختران) میخواستند که بر اساس آموزههای نوین سبک زندگی فردگرایانه و برونهمسری را تجربه کنند که با مخالفت سنتهای ایلی مسلط و قدرتمند روبرو شدند. ناتوانی آنها در این عرصه زمینه خودکشی «نابهنجار- تقدیرگرایانه» را فراهم ساخت. با تغییر شرایط زندگی از میزان خودکشی زنان کاسته و نرخ خودکشی مردان پیشی گرفت. افرادی که تا قبل از دهه 50 وضعیت زندگی تقریبا برابری داشتند، به مرور نابرابری و بیکاری را تجربه کردند. همزمان با این روند، مصرفگرایی به تمایلی غالب در افراد بدل شد. هم سنتهای ایلی و هم الگوهای نوین مشوق مصرفگرایی و رقابت بودند. نبودن ساختاری انتظامبخش در کنترل تمایلات و ناتوانی جامعه در کنترل نابرابری، مردان را به سمت ناامیدی سوق داد زیرا آنان متولی امور اقتصادی بودند. وضعیت نابرابر اقتصادی آنها توسط خصیصه «هُمالی» مورد شماتت قرار گرفت و شرایط را برای خودکشی «نابهنجار-خودخواهانه» فراهم ساخت.https://journal.asi.org.ir/article_244779_9ac85517c2a5a9f5a2891cda87ec7117.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Analysis of the Sacred Hand Palms on the Rocks of Iran Based on Theory of Art Agencyتحلیل پنجه های دست مقدس بر صخرههای ایران بر اساس نظریه عاملیت اثر هنری آلفرد جل246459FAبهار مختاریاندانشیار، دانشگاه هنر، اصفهان، ایرانسمانه سالکدکتری پژوهش هنرJournal Article20210815Among the images depicted on the rocky shrines of Iran, there are hand palms that pilgrims and the indigenous people believe that they belong to holy people thus vows, sacrifices and prayers are performed for them. This research has used Alfred Gell's theory of art agency, especially the second theme of his theory, the concept of distributed person. Here, the person and mind are not limited to specific time-space axes, but testify to agency that persists long after biological death. The research question is, how hand palms motifs relate to saints. In order to describe the process of sanctification of these stone carvings, the samples have been assessed and analyzed through field study. The most important finding of this research is application of the concept of distributed mind to motives of Iranian art and analysis them as person-like art works. Meanwhile, in addition to concept of image magic in the mentioned motives, they are social agents as well as indices of prototypes that are distributed in different periods and places in this way. <br />در میان تصاویر نقشبسته بر زیارتگاه های صخرهای ایران، پنجه هایی وجود دارند که به اعتقاد زیارت کنندگان یا مردم بومی منطقه، از آنِ افراد مقدس هستند و برای نذر، قربانی و حاجت خواهی مورد توجه قرار میگیرند. در این پژوهش از نظریه عاملیت هنر آلفرد جل و به ویژه دومین درونمایه نظریه او یعنی مفهوم شخص توزیع یافته استفاده شده است. در اینجا شخص و ذهن او به محورهای زمانی-مکانی خاصی محدود نیست؛ بلکه بر عاملیتی گواهی میدهد که مدتها پس از مرگ زیستشناختی نیز تداوم دارد. پرسش پژوهش این است که چگونه این نقوش پنجه با اشخاص مقدس ارتباط یافته اند؟ برای شرح چگونگی روند مقدس شدن این نقش های سنگی، نمونه ها به طور میدانی تجزیه و تحلیل شده اند. مهمترین دستاورد این پژوهش، تطبیق مفهوم ذهن توزیع یافته بر نقوشی از هنر ایران و تحلیلشان به عنوان آثاری شخصگونه است. همچنین علاوه بر مصداق داشتن مفهوم جادوی تصویر در نقش های مورد نظر، آنها عاملان اجتماعی و نیز نمایه سرنمون هایی هستند که به این شکل، در ادوار و مکان های گوناگون گسترده شده اند.<br /> <br /> <br /> https://journal.asi.org.ir/article_246459_311f0e3a7d81907518f62301d0f6d8a8.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Anthropological Study of Qaderieh Sect in Horaman Region of Kurdistan Provinceمردمشناسی طریقت قادریه در منطقه هورامان استان کردستان245605FAعزیز مصطفاییکارشناس ارشد مردمشناسی دانشگاه تهرانمنصور منصوری مقدمدانشجوی دکتری مردمشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20210411This article is derived from a field work study among the dervishes of the Qaderieh sect in the Horaman region of Kurdistan province, using the usual method and techniques in anthropology; interview and observation. throught four months, for collecting data, researchers periodically attended three times in the Tekkiyes of Abbas Abad and Sheikh Hadi in the village of Dolab and other villages in the region of Horman Takht and Horaman Javareh and participated in the ceremony of remembrance of dervishes. The purpose was to study the semantic and cultural system of Qaderieh sect and the sheikhs current social and economic status among the people of Horaman region. Regarding to findings, it can be said that the religion of Qaderieh sect has created a social solidarity among the followers and different regions of Kurdistan. Before revolution, the religious discourse of Dervish Ghaderi used to form the figure of religiousness in the region, but The prevalence of intellectual and religious debates has damaged the absolute credibility of this discourse gradually. These new debates have provided an opportunity to criticize the performance of sufism, elders and dervishes, and in some cases dervishes' religion has been seen as a component of tradition and indicator of backwardness. Nevertheless, the Ghaderi dervishes religion is still a living and dynamic interpretation of religion, but is now in a more definite and limited realm, that is spiritual, mystical and personal.این مقاله حاصل پژوهشی میدانی در میان دراویش طریقت قادریه در منطقه هورامان استان کردستان است که با روش قومنگاری انجام شده است. نگارندگان برای گردآوری اطلاعات به طور متناوب و به مدت چهار ماه در تکیههای عباسآباد و شیخ هادی در روستای دولاب و سایر روستاهای منطقه هورامان تخت و هورامان ژاوره در سه بازه زمانی و موقع برگزاری مراسم ذکر درویشان در میدان تحقیق حضور یافته و در مراسم شرکت کردهاند. هدف از انجام این پژوهش، مطالعه نظام معنایی و فرهنگی طریقت قادریه و وضیعت فعلی و جایگاه اجتماعی و اقتصادی شیوخ در میان اهالی منطقه هورامان است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت آیین دینورزی طریقت قادریه نوعی همبستگی اجتماعی را در میان پیروان این آیین و مناطق مختلف کردستان به وجود آورده است. قبل از انقلاب، گفتمان دینی دراویش قادری، چهره دینورزی منطقه را شکل میداد؛ ولی به تدریج رواج بحثهای روشنفکری و مذهبی اعتبار مطلق این گفتمان را تغییر داده است. این بحثهای جدید مجالی را برای نقد عملکرد تصوف، مشایخ و دراویش به وجود آوردهاند و در بعضی موارد، دینورزی دراویش همچون مؤلفهای از سنت به عنوان شاخص سنتی ماندن تلقی میشود. با وجود این، دینورزی دراویش طریقت قادری هنوز تعبیری زنده و پویا از دینورزی است. آنچه رخ داده است، قرار گرفتن دینورزی دراویش قادری در حیطهای معینتر و محدودتر است که حیطهای معنوی، عرفانی و فردی است.https://journal.asi.org.ir/article_245605_5cc75f14f34d4901e042bd87865053f6.pdfانجمن انسان شناسی ایراننامه انسان شناسی1735-2096173120200922Recognizing the Role of Virtual Social Networks in Recreating the Cultural Ethnic Identity of the Arab People of Khuzestan Province in Iran with Emphasis on Instagramشناخت نقش شبکههای اجتماعی مجازی در بازآفرینی هویت فرهنگی-قومی مردم عرب استان خوزستان (با تأکید بر اینستاگرام)245005FAسیدمعین موسوی سرشتدانشگاه کاشان/کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگیاسداله باباییفردعضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشانJournal Article20201028Abstract<br />The process of globalization has provided the condi[1]tions for the emergence of local and ethnic cultural identities, and was not leading to cultural unification in practice. Identity is a variable that changes during the social experience and with the formation and expansion of new communication tools and methods. This study identify and describe the construction of the Arab people of Khuzestan province's identity in virtual social networks by qualitative content analysis method and tries to identify a pattern for recreating the ethnic cultural identity of this people in their activity in the virtual social network Instagram. For this purpose, 30 selected posts from 20 active channels related to the cultural-ethnic identity of this people in the virtual social network Instagram were selected and through studying them based on the content analysis unit, users' action patterns were discovered. The results indicate the existence of three action models: confrontation with official culture, Repetition, and innovation in the elements of ethnic cultural identity of the Arab people of Khuzestan province.<br /><br clear="all" /><br /><br /> <br />فرایند جهانی شدن بیش از آنکه در عمل به یکسان سازی فرهنگی منجر شود، شرایط برجسته شدن هویت های فرهنگی محلی و قومی را فراهم آورده است. هویت امری متغیر است که در طول تجربه اجتماعی و با شکلگیری و گسترش ابزارها و شیوه های ارتباطی جدید تغییر می یابد. این پژوهش با هدف شناخت و توصیف برساخت هویت مردم عرب استان خوزستان در شبکه های اجتماعی مجازی و با روش تحلیل محتوای کیفی سعی دارد الگوی بازآفرینی هویت فرهنگی قومی مردم عرب این استان را در قالب فعالیت در شبکه اجتماعی مجازی اینستاگرام شناسایی کند. برای این منظور تعداد 30 پست منتخب از 20 کانال فعال مرتبط با هویت فرهنگی- قومی مردم عرب استان خوزستان در اینستاگرام انتخاب و ضمن مطالعه آنها بر مبنای واحد تحلیل مضمون، به کشف الگوهای کنشی کاربران اقدام گردید. نتایج از وجود سه الگوی کنشی یعنی تقابل با فرهنگ رسمی، بازآوری و نوآوری در مؤلفههای هویت فرهنگی قومی مردم عرب استان خوزستان حکایت دارد.<br /> <br /> https://journal.asi.org.ir/article_245005_7c47bc391b5ed0ab43deab4aec2a8a5a.pdf