ORIGINAL_ARTICLE
پویایی هویتی غربتها «مطالعهی اتنوگرافیک هادوری در چهارراههای تهران»
زنان و کودکانی که روزانه در چهارراههای تهران به گدایی مشغولاند و شهروندان آنها را تحت عنوان کولی میشناسند، گروهی هستند که جامعهی اکثریتی همیشه آنها را به حاشیه رانده و در پوشش آسیب محصور نگاه داشتهاند. این مطالعه برای اولین بار با رویکردی اتنوگرافیک، توصیفی و تفسیری به شناخت گروهی از این افراد، که غربت یا غربتی نام دارند، پرداخته است. به دلیل نوع زیست و جابهجایی این گروه، ابتدا مطالعه را با خوانشی مورفولوژیک آغاز کردیم و طی آن، با شناخت بیشتر نظام اقتصادی و تقسیم اجتماعی وظایف، به اهمیت بده بستانهای این گروه با گروههای مجاور پی بردیم. سپس طبق نظریهی «مرزهای قومی» فردریک بارت، کنشهای متقابل آنها مورد توجه قرار گرفت و هادوری یا گدایی با سماجت (لغتنامه دهخدا) سرچهارراه، به عنوان نمود یکی از اصلیترین شیوههای این نوع بده بستانها به طور عمقی مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت. یکی از مهمترین یافتهها، روشن شدن عملکرد هادوری در برساختن هویت گروهی هر کودک غربت بود. هادوری فعالیتی روزمره است که هر کودک غربت به سان آیین گذاری برای ورود به دستهبندی بزرگسالان از آن عبور میکند. تحلیل ریزبینانه و توصیفات چندلایهای از هادوری، دید ما را به نوعی خوانش دراماتیک (به سبک ویکتور ترنر) از این رویداد شهری گشود. روزانه، هادوری در چهارراه به نمایش گذاشته میشود و تولید درام اجتماعی میکند. از خلل این نمایش، چارچوب فرهنگی و نمادهای زیرساختی هادوری، که لازمهی برقراری ارتباط بین غربت و رهگذر شهری است، نمایان میشوند. با شکافتن ساختار اقتصادی و کنشهای متقابل کنشگران این پدیده، خواهیم دید که فرایند هادوری و تلاشهای خودکنشگر در وفق دادن ساختار آن با جامعهی اکثریتی، در برساخت هویت گروهی نوجوان غربت، در تقابل با هویت «دیگری»، نقش اساسی دارد. با توجه به این مهم که روابط این گروه با همسایگانش، نه صرفا اقتصادی است و نه سیاسی، بلکه عمدتاً فرهنگی است، خواهیم دید که در ساختار اجتماعی غربت، عملکرد فرهنگی هادوری به عنوان آیین گذار، از عملکرد اقتصادی آن به مراتب اساسیتر است. به عنوان یک پارادایم جامعهشناختی، این مطالعه پیشنهاد میکند تا گروه غربت در کنشهای متقابلش با گروههای مجاور مورد مطالعه قرار گیرد و از انزوای اجتماعی و آکادمیک خارج شود. نمایان کردن تضادهای فرهنگی از طریق تحلیل هادوری به ما نشان میدهد غربتها نه تنها غریبه نیستند، بلکه از دورن نظام ارزشی و فرهنگی جامعهی اکثریتی میجوشند.
https://journal.asi.org.ir/article_20151_f9eb64ffac50d8569799f5d76914e405.pdf
2015-08-23
11
37
هادوری
اتنوگرافی
گروه غربتها یا غربتیها
دورهگرد
میترا
اسفاری
1
دکتری انسانشناسی از دانشگاه پاریس 5، مرکز انسانشناسی فرهنگی
AUTHOR
- افشار سیستانی. ا. (1377)، کولیها، پژوهشی در زمینهی زندگی کولیان ایران و جهان، تهران: انتشارات روزنه.
1
- حاجیان مطلق، م. (1390)، «تاملی بر پدیدهی تکدی و ریشههای آن در ایران»، در روسپیگری، کودکان خیابانی و تکدی، اولین همایش آسیبهای اجتماعی در ایران خرداد 1381، تهران: نشر آگه، ص 191-222.
2
- ساروخانی، ب. (1377)، دریوزگان، پژوهشی در شناخت تکدی در شهر تهران، تهران: نشر کلمه.
3
- Affergan, F. (2006). Martinique, Les identités remarquables. Paris: PUF.
4
- Austin, J.L. (1962). How to do things with words. Harvard University Press.
5
- Barth, F. (1961). Nomads of South Persia, The Basseri tribe of the Khamseh Confederacy. Oslo University Press.
6
- ----------- (1969). Ethnic boundaries: The social organization of culture difference. Bergen/Oslo: Universitetsforlaget.
7
- Benveniste, E. (1974). Problèmes de linguistiques générales, II. Paris : Gallimard.
8
- Berland, J.C. (1978). «Peripatetic, pastoralist and sedentist interaction in complex societies». Nomadic Peoples Newsletter: 4: 6-8
9
- Bromberger, C. (1988). « Comment peut-on être Rašti ? Contenus, perceptions et implications d fait ethnique dans le nord de l’Iran » In Le fait ethnique en Iran et en Afghanistan, Digard J.P. (dir.). Paris : Editions CNRS, pp. 89-107.
10
- Digard, J.P. (1978). «‘Tsiganes’ et pasteurs nomades dans le sud-ouest de l’Iran», Homme et migrations, n° 124 : 43-53.
11
- Ivanow, W. (1914). «On the language of the Gypsies of Qainat (in Eastern Persia)” In Asiatic Society of Bengal. vol. 10: 439-455.
12
- Godelier, M. (1965). « Objets et méthodes de l’anthropologie économique », L’Homme, 1965/2, n°5 : 32-91.
13
- Matthews, J. (2010). « Back where they belong: Gypsies, kidnapping and assimilation in Victorian children’s literature » Romani Studies 5, vol. 20, n°2: 137-159.
14
- Mauss, M. (1950), (2004), Sociologie et anthropologie, Paris : PUF, 11ème Edition.
15
- Rao, A. (1982). Les Ġorbat d’Afghanistan, Aspects économiques d’un groupe itinérant “Jat” ». Institut d’Iranologie de Téhéran Ed. Paris : Recherche sur les Civilisations.
16
- ---------- (1985). « Des Nomades méconnus. Pour une typologie des communautés péripatétiques ». L’Homme, vol. 25, n° 95 : 97-120.
17
- Raulin, A. (2007). Anthropologie urbaine. Paris : Armand Colin
18
- Turner, V. (1988). The anthropology of performance. New York: PAJ Publications.
19
- Van Gennep, A. (1969). Les rites de passages. Paris : Mouton & Co.
20
Wittgenstein, L. (1981). Philosophical Investigations. Oxford: Basil Blackwell.
21
ORIGINAL_ARTICLE
از امر ایلی تا امر قومی در ایران
مطالعات امر ایلی در ایران تاریخی طولانی دارد و سابقه آن به نگاه اگزوتیستی انسانشناسی غربی (نگاه بیگانهگرایی به علت عجیب و غریب بودن) نسبت به فرهنگهای قبیلهای بر میگردد که تحت تاثیر نگاه شرقشناسانه انسانشناسان به جوامع و فرهنگهای دیگر شکل گرفته است. در ایران این نگاه نسبت به امر ایلی به دلیل شدت تغییری که تحت تاثیر اقدامات ملتسازی و مدرنیزاسیون بر امر ایلی اعمال میشد، شکل گرفت و توسط محققان غربی و ایرانی پژوهشهای گستردهای درباره جامعه ایلی انجام شد. در دو دهه اخیر در کنار مطالعات امر ایلی که به شدت کاهش یافته بود، مطالعات امر قومی نیز رواج یافت و مقالات و کتابهای متنوعی در این زمینه در رشتههای مختلف علوم سیاسی و علوم اجتماعی نگاشته شد. امر قومی که امروزه تحت نامهایی چون کرد، لر، ترکمن، عرب، بلوچ، بختیاری، قشقایی، شاهسون و غیره شناخته میشود، استمرار همان امر ایلی گذشته است. اما در بررسیهای اخیر، فرایند انتقال آن مورد غفلت قرار گرفته است. این بررسیها توجه چندانی به مکانیسمهای فرایند تبدیل امر ایلی به امر قومی نداشتند، و به همین دلیل تحلیلها مبتنی بر پویایهای گروهی انجام نشدند و عوامل متعدد در این انتقال و نیز نقش محتوای فرهنگی در فرایند انتقال نادیده گرفته شدهاند. بررسی حاضر سعی دارد با توجه به رویکرد فرایندی و تاکید بر نقش محتوای فرهنگی، نگاه جدیدی را به مقوله امر ایلی و امر قومی در ایران مورد توجه قرار دهد.
https://journal.asi.org.ir/article_20152_ea75943ab0f617ba5f9f26d01dc78246.pdf
2015-08-23
38
61
امر ایلی
امر قومی
محتوای فرهنگی
ناسیونالیسم
فرایند انتقال
ادغام
مدرنیزاسیون
سید قاسم
حسنی
1
هیئت علمی دانشگاه مازندران
AUTHOR
- کاتوزیان، محمدعلی (1391). تضاد دولت و ملت. ترجمه علیرضا طیب. تهران: نشرنی.
1
- لمبتون، آن (1377). مالک و زارع در ایران. ترجمه منوچهر امیری. تهران: نشر علمی فرهنگی.
2
- شمیم، علیاصغر (1387). ایران در دوره سلطنت قاجار. جلد اول. تهران: نشر بهزاد.
3
- سالور، قهرمان (1374). روزنامه خاطرات عینالسلطنه. تهران: نشر اساطیر.
4
- کرونین، استفان (1383). رضاشاه و برآمدن ایران نوین؛ دولت و جامعه در زمان رضاشاه. تهران: نشر جامی.
5
- دیگار، ژان (1378). ایران در قرن بیستم: بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در یکصد سال اخیر. ترجمه عبدالرضا مهدوی، تهران: نشر البرز.
6
- فوران، جان (1380). مقاومت شکننده. ترجمه احمد تدین. تهران: موسسه فرهنگی رسا.
7
- ریویر کلود (1382). انسانشناسی سیاسی. ترجمه ناصر فکوهی. تهران: نشر نی.
8
- کاتم، ریچارد (۱۳۷۸). ناسیونالیسم در ایران. ترجمه احمد تدین. تهران: کویر.
9
- شهبازی، عبداله (1369). مقدمهای بر شناخت ایلات وعشایر. تهران: نشر نی.
10
- کرونین، استفان (1385). نوگرایی؛ تحول و دیکتاتوری در ایران؛ ترجمه فرشید نوروزی در مجله نامه تاریخپژوهان، شماره 7، پاییز 1385.
11
- تاپر، ریچارد (1377). قومیت، جایگاه و معنای آن در مردم شناسی ایران و افغانستان. ترجمه سیدابوالقاسم جلالی در تحقیقات جغرافیایی. شماره 49 و50، تابستان و پاییز 1377.
12
- Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
13
- Barth F. (1969) Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Cultural Difference. Ethnic Little Brown & Co (T).
14
- ---------- (1992) Cultural Complexity: Studies in the Social Organization of Meaning. New York: Columbia University Press.
15
- Beck L. (1987). Tribes and the State in Iran. Cambridge.
16
- Cronin, S. (2007), Tribal politics in Iran. London: Routledge.
17
- Eriksen T. H. (2010). Ethnicity and Nationalism: Anthropological Perspectives (Anthropology, Culture and Society). London: Pluto Press.
18
- Hannerz, U. (1992). Cultural Complexity: Studies in the Social Organization of Meaning. Columbia: Columbia University Press.
19
- Jenkins. R. (2008). Rethinking Ethnicity. London: sage publication.
20
- Matthee R. (1993). “Transforming Dangerous Nomads into Useful Artisans, Technicians, Agriculturists: Education in the Reza Shah Period” in Iranian Studies, Vol. 26, No. 3/4 (Summer - Autumn, 1993), pp. 313-336
21
- Spooner B. (2013). Investment and Translocality In: Crossroads Asia working papers series No. 14.
22
- Swartz J. Marc (1969). Processual and Structural Approaches in Political Anthropology: A Commentary Canadian Journal of African Studies/ La Revue canadienne des études africainesVolume 3, Issue 1.
23
- Worsley. P. (1984). The Three Worlds: Culture and World Development. Chicago: University of Chicago Press.
24
ORIGINAL_ARTICLE
دگردیسی عاطفه و امر جنسی
میل جنسی مانند کلاف سردرگمی در زندگی انسان است. کلافی که رشتههای آن آمیزهای از غریزه، فرهنگ، مذهب و سایر جنبههای زندگی انسانی است. رشتههایی که هریک میل دارند آدمی را برای پاسخ به این امیال به سمت خود بکشانند. به این طریق انسان میماند و کلافی تو در تو که نمیداند برای رهایی از آن به کدامین رشته باید چنگ زند. جایگاه امیال جنسی در زندگی انسان معمولا نامشخص است و به نظر میرسد تکلیف انسان هیچگاه با این میل روشن نخواهد شد. این میل قدرتمند در طول زمان در معرض تعاریف، مواجههها و سرکوبهای فراوانی قرارگرفته که بسته به چگونگی محیط، شامل وقایع متفاوتی میشده است، اما تا به امروز این میل به جهاتی پیشبرندهی انسان در زندگی اوست. میلی که همانقدر که میتواند آدمی را منحصر به فرد و در اوج نگه دارد، میتواند او را به نقاطی تاریک و ناآشنا در وجودش پرتاب کند. تناقضهای گسترده در تعریف امیال جنسی وجود دارد، اما در عین حال، وجود احساس مشترک نسبت به میل جنسی، به این اتفاق مشترک در اکثر انسانها دامن میزند، و اگر هم این اتفاق در آنها روی ندهد، معمولا میل به آن در هر انسانی وجود دارد. این مقاله سعی دارد با استفاده از سه رویکرد روانشناسی اگزیستانسیال، انسانشناسی و زیستشناسی (فیزیولوژی مغز) به بررسی سازوکار امر جنسی و مواجههی آن با احساس در انسان بپردازد. در این نوشتار، این سازوکار «همه چیزخواری جنسی» نامیده شده است.
https://journal.asi.org.ir/article_20153_29dc72188cf01df6e3d7f9880b5357cc.pdf
2015-08-23
62
91
احساس
امر جنسی
تنهایی
شهوت
لوب پیشا
سمن
دریاب
1
کارشناس ارشد باستان شناسی آموزش عالی مارلیک
AUTHOR
- آدولفس، رالف. 1379 «شناخت اجتماعی و مغز آدمی». تازههای علوم شناختی. 58. بهار 1379.
1
- اروین، یالوم. 1391، رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمهی سپیده حبیب، تهران: نشر نی.
2
- آلن، بدیو. 1393، در ستایش عشق، ترجمهی عبدالرحیم کاشی، تهران: ققنوس.
3
- اونز، دیلن. 1385، فرهنگ مقدماتی اصطلاحات روانکاوی لکانی، ترجمهی مهدی رفیع و مهدی پارسا، تهران: گام نو.
4
- بهرامی، پانتهآ. 1379، مجموعه مقالات. به کوشش نوشین احمدی خراسانی:" سکسوالیته و تمایلات جنسی". تهران: توسعه، ج9 ص 59-50.
5
- ریان، کریستوفر. جفا؛ ساسیلدا. 1391، سرشت جنسی انسان: فراز و نشیب روابط جنسی از ماقبل تایخ تا امروز، ترجمهی آرمیتا کلالی، جلد اول، نشر اینترتی.
6
- ریان، کریستوفر. جفا؛ ساسیلدا. 1392، سرشت جنسی انسان: فراز و نشیب روابط جنسی از ماقبل تایخ تا امروز، ترجمهی آرمیتا کلالی، جلد دوم، نشر اینترتی.
7
- ریان، کریستوفر. جفا؛ ساسیلدا. 1392، سرشت جنسی انسان: فراز و نشیب روابط جنسی از ماقبل تایخ تا امروز، ترجمهی آرمیتا کلالی، جلد چهارم، نشر اینترتی.
8
- سانتراک، جان. 1387، زمینهی روانشناسی سانتراک، ترجمهی مهرداد فیروز بخت، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
9
- گوریان، میشل. 1382، شگفتی دختران، تهران: نقش و نگار.
10
- وکیلی، شروین. 1389، روانشناسی خود انگاره، تهران: شورآفرین.
11
- FISHER,H.,E, (1982). The Sex Contract: The Evolution of Human Behavior. New York: William Morrow.
12
- ---------------, (2004). Why We Love: The Nature and Chemistry of Romantic Love. New York: Henry Holt.
13
Brizendine, L. (2006). The Female Brain. New York: Morgan Roead Books.
14
- SCUPIN, R., (2012). Cultural Anthropology: aglobal perspective. United states of America: Pearson.
15
- Winston, R., (2007). The Human Mind. London: Banam Books.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل تأثیرگذار بر خشونت خیابانی علیه زنان با استفاده از روششناسی مشارکتی معطوف به کنش - PAR
مزاحمت یا آزار خیابانی یکی از اشکال خشونت علیه زنان است که همه زنان را در سنین مختلف و در موقعیتهای متفاوت تهدید میکند. به دیگر سخن، هرچند وجود این معضل، مدام در حال نادیده گرفته شدن یا انکار شدن است، اما قربانیان این خشونتها شامل طیفی گسترده است؛ از کاهش اعتمادبهنفس گرفته تا کسانی که جانشان را ازدستدادهاند. با مطالعه هرچه بیشتر این پدیده توسط دانشگاهیان، و پژوهشگران علوم اجتماعی، روانشناسی و قضایی میتوان مسئله آزار خیابانی و دلایل تأثیرگذار بر وقوع آن را مورد بررسی قرارداد، در همین راستا گامهای بعدی را که منتهی به کاستن و حذف این معضل اجتماعی خواهد شد، محکمتر برداشت. روششناسی این تحقیق مبتنی بر رهیافتهای مشارکتی است. در این نوع روششناسی، افرادی که تحقیق در مورد آنهاست، صرفا اطلاع دهنده در نظر گرفته نمیشوند و گامبهگام از تعریف مسئله، تدقیق آن، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن و در نهایت برداشتن گامهایی برای کاستن میزان آن مسئله یا آسیب حضور دارند. روششناسیهای پژوهش مشارکتی معطوف به کنش (PAR) و پژوهش مشارکتی معطوف به کنش فمینیستی (FemPAR) از مجموعه روششناسیهای مورداستفاده در این تحقیق است که در محله هاشمآباد منطقه 15 شهرداری تهران و با حضور زنان این محله اجرایی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد عواملی مانند عدم وجود قوانین حمایتی در رابطه با زنان خشونت دیده، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، فضاهای نامناسب شهری و آموزش ازجمله زمینههای تأثیرگذار بر پدیده آزار خیابانی هستند.
https://journal.asi.org.ir/article_20154_a28bf7ec3fc471b930eda84ff4aae38b.pdf
2015-08-23
92
12
خشونت خیابانی علیه زنان
پژوهش معطوف به کنش
پژوهش معطوف به جنسیت
محله هاشمآباد
سمانه
عابدینی
1
کارشناسی ارشد جامعه شناسی
AUTHOR
- آقاجانی، کامران. 1381، بررسی پدیده همسرآزاری در تهران، مجله انجمن جامعهشناسی ایران، جلد سوم، 39-51.
1
- اباذری، یوسف؛ صادقی فسایی، سهیلا؛ حمیدی، نفیسه. 1387، احساس ناامنی در تجربه زنانه از زندگی روزمره، فصلنامه پژوهش زنان، دوره ششم، شماره 1، 75-103.
2
- ایمان، محمدتقی؛ یوسفی، الهام، حسین زاده، مرتضی. 1390، زنان، مزاحمت و واکنش؛ بررسی تجربه دختران دانشجو درباره مزاحمتهای خیابانی و واکنش به آنها، مجله جامعهشناسی ایران، دوره دوازدهم، شماره 3، 93-63.
3
- ابوت، پاملا و کلر والاس.1387، جامعهشناسی زنان، ترجمه: منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.
4
- اعزازی، شهلا. 1383، ساختار جامعه و خشونت علیه زنان، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال چهارم، شمارهی 14. 84-47.
5
- بمانیان، رضا؛ رفیعیان، مجتبی؛ ضابطیان، الهام. 1387، امنیت تردد زنان در فضاهای شهری و سنجش مشارکت آنان در بخش مرکزی شهر تهران، مجله علمی-پژوهشی تحقیقات زنان، زمستان سال دوم، شماره چهارم.
6
- پیله رود ثمودی، فاطمه؛ آقاجانی، حسین.1392، بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی خشونت نمادین پسران علیه دختران با تکیه بر مزاحمتهای خیابانی (منطقه صادقیه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
7
- جواهری، جلوه؛ مظفری، کاوه. 1391، کاهش خطرپذیری بانوان، به سفارش امور بانوان شهرداری منطقه 15.
8
- حیدری چروده، مجید.1389، تحلیل جامعهشناختی تأثیر رفتار قربانیان خشونت و ارتباط آن با رفتار خشونتآمیز علیه آنان، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال اول، شماره دوم، 79-55.
9
- ذکائی، محمد سعید. 1384، مزاحمتهای جنسی برای زنان در محیطهای مختلف، تهران: آرشیو سازمان ملی جوانان.
10
- زنجانی زاده، هما؛ اعزازی، شهلا. 1381، زنان و امنیت شهری، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، شماره 34، 41-32.
11
- سازمان جهانی بهداشت، خشونت علیه زنان، مترجمان: شهرام رفیعی، سعید پارسی نیا، انجمن بهداشت، آموزش و ارتقاء سلامت خانواده، تهران: چاپ دلارنگ.
12
- ساعی ارسی، ایرج؛ نیک نژاد، زهرا.1389، تحلیل جامعهشناختی خشونت علیه زنان، فصلنامه علوم رفتاری، بهار 1389، دوره 2، شماره 3، 121-97.
13
- علیرضا نژاد، سهیلا؛ سرایی، حسن. 1386، زن در عرصه عمومی: مطالعهای در مورد فضاهای عمومی در دسترس زنان شهری و تغییرات آن، مجله مطالعات جامعهشناختی، بهار 1386، شماره 30،150-123.
14
- فروغان، مهشید. 1380، بررسی خشونت در خانوادهها، کیهان، سال شصت، شماره 17925.
15
- کار، مهرانگیز.1387، پژوهشی دربارهی خشونت علیه زنان در ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
16
- لقمانی، انسیه. 1387، اولویتبندی آسیبهای اجتماعی منطقه 15 از نظر شهروندان، به سفارش معاونت امور فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 15 تهران.
17
- لهسایی زاده، عبدالعلی؛ یوسفی نژاد، الهام.1389، رابطه بین پذیرش هنجارهای جنسیتی و تجربه مزاحمتهای خیابانی: مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه شیراز، نشریه جامعهشناسی، تابستان 1389، دوره پنجم، شماره 2، 143-129.
18
- محمدی، بیوک.1384، نگرش دختران جوان به امنیت اجتماعی- روانی، تهران: آرشیو سازمان ملی جوانان.
19
- مدیری، آتوسا. 1385، جرم، خشونت و احساس امنیت در فضاهای عمومی شهر، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 22: 28-11.
20
- یزدخواستی، بهجت؛ شیری، حامد. 1387، نشریه مطالعات اجتمای-روانشناختی زنان، زمستان 1387، دوره ششم، شماره 3، 79-55.
21
- Barnez, R. Jessica. (2006), A Walk in the Park: Gendered Perceptions of Fear in Oz Park, Chicago. University of Wisconsin.
22
- Bowman, C. G. (1993).”Street harassment and the informal gettoization of women”, Harvard Law Review, Vol. 106, No.
23
- Fran Baum, Colin MacDougall, and Danielle Smith, v. 60(10); 2006 Oct: Articles from Journal of Epidemiology and Community Health are provided here courtesy of BMJ Group.
24
- Fairchild Kimberly, A. Rudman, Laurie, (2008), Everyday Stranger Harassment and Womens Objectification, Soc Jus Rec, 338-357.
25
- Frisby, Wendy, et al. (2005). Putting the "Participatory" in Participatory Forms of Action Research. Journal of Sports Management; 19:367-386.
26
- JAGORI. (2010a), Safe City Free of Violence against Women and Girls Initiative: A Collaboration of the Department of Women and Child Development, Delhi Government, JAGORI, UNIFEM and UN HABITAT. July 8, 2010.
27
- JAGORI. (2010b), Understanding Women’s Safety: Towards a Gender Inclusive City: research findings, DELHI. 2009-10.
28
- Kissling, E. (1991).Street harassment: the language of sexual terrorism, Discourse & Society, Vol. (4), 451-460.
29
- Maguire, P. (1987). Doing participatory research: A feminist approach. Amherst, MA: The centre for International Education, University of Massachusetts, USA.
30
- L.Parish W., O. Laumann, E. & Das, A. 2006, Sexual harassment of Women in Urban China, Arch sex behaves, 411-425.
31
- Reid, C. J. (2004). Advancing women’s social justice agendas: A feminist action research framework. International Journal of Qualitative Methods, 3(3). Article 1.
32
- Third International Conference on women’s safety: building inclusive cities, New Delhi, INDIA 22 - 24 November, 2010.
33
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیر معناگرایی شیوههای درمانگری عامیانه (بررسی دریافت مردم ساکن در مناطق جنوب آذربایجانغربی از درمانگری عامیانه)
درمانگری عامیانه آن بخش از دانش و اعتقادات پیشامدرن در رابطه با سلامتی و بهداشت فردی و اجتماعی است، که شفای بیماریها را به امور فراطبیعی و فرابشری برگردانده و برای درمان به گیاهان، اشیاء، اجسام و اوراد پناه میبرد؛ امروزه علیرغم پیشرفتهای سریع و بهروز در این حوزه، نه تنها اهمیت درمانگری عامیانه در میان مردم کاهش نیافته، بلکه گرایش عمومی نسبت به آن در میان طبقات مختلف جامعه افزایش یافته است. در این پژوهش که در شهرهای جنوب آذربایجانغربی (بوکان، مهاباد و پیرانشهر) انجام شده است، با استناد به روش کیفی و از طریق مصاحبهی عمیق با افراد، باورهای افراد و دلایل گرایش مردم به درمانگری عامیانه و استنباط آنان از این شیوهها، زیر لوای چندین مقوله بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که درمانگری عامیانه هنوز جایگاه قابل اعتمادی در میان بخشهایی از مردم دارد. در تحقیق حاضر، نام بیماریهای موردِ نظرِ مخاطبانِ این نوع درمانگری، با همان نامهای محلی اعم از باژله، لهمهیی، فچک، فریشک، آلو و ... آمده است.
https://journal.asi.org.ir/article_20155_ef1458e9ec0ddb1049ca89e8391bf6e5.pdf
2015-08-23
121
148
درمانگری عامیانه
طبیب
پزشکی مدرن
روایت بیماری
مسّ خدایی
پزشکی کردن
نگاه خیره پزشکی
احمد
غلامی گوزالبلاغ
1
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان
AUTHOR
فاضل
الیاسی
2
دانشجو دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد
AUTHOR
- پروچاسکا جمیزاو و نورکراس، جان. سی (1381). نظریههای روان درمانی. ترجمهی یحیی سیدمحمدی. تهران: رشد.
1
- شریفیفر، احمد (1383). پژوهشی دربارهی گیاهان دارویی و طب سنتی در کردستان در ماهنامه پژوهشهای ایرانشناسی آناهید، شماره 2.
2
- غفاری، فرزانه و ناصری، محسن و خدادوست، محمود (1390). طب سنتی ایران و دلایل لزوم احیا و توسعهی آن در نشریه طب و تزکیه، دورهی 19، شماره 3، صفحه:71-63
3
- فتحعلی، سمیه و میرغضنفری، سیدمهدی و حاجی آخوندی، عباس(1390). طب بومی ایران در نشریهی پژواه، سال ششم، شماره 18، صفحه:102-99
4
- فرانکل، ویکتور امیل (1383). فریاد ناشنیده برای معنا. ترجمه مصطفی تبریزی و علی علوی نیا. تهران: فراروان
5
- فوکو، میشل (۱۳۸۵). پیدایش کلینیک: دیرینهشناسی ادراک پزشکی، ترجمه یحیی امامی، تهران: نقش و نگار
6
- ناصری، محسن (1383). طب سنتی ایران و توسعه آن با استفاده از رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت، دوماهنامه علمی– پژوهشی دانشور پزشکی، دانشگاه شاهد، سال یازدهم، شماره 52، صفحه:68-53
7
- Addis ,G, A, Dawit, G, Timotewos, Urga ,K(2004) .Perceptions and practices of modern and Traditional health practitioners about traditional
8
- Bellakhdar, J(1959). A New Look at Traditional Medicine in Morocco, World Health Forum, Vol:10, PP:193-199
9
- Cockerham ,W. C(2001). Medical Sociology and Sociological Theory, The Blackwell Companion to Medical Sociology, Oxford, Blackwell Publishers
10
- .Lorber,J Dearborn ( 1997). Gender and the Social Construction of Illness. London: Sage .
11
- Gabe, J, Burry, M and Elston, M,A (2004). Key Concepts in Medical Sociology,London: Sage Publications
12
- Hill, D, Martin(2003). TRADITIONAL MEDICINE IN CONTEMPORARY CONTEXTS, Protecting and Respecting Indigenous Knowledge and Medicine, National Aboriginal Health Organization(NAHO), March 19
13
- Kaminskas, R, Darulis, Z(2007). Peculiarities of medical sociology: application of social theories in analyzing health and medicine Department of Philosophy and Social Sciences, Kaunas University of Medicine, Lithuania, Medicina (Kaunas); 43(2).P:110-17
14
- Langellier, K.M. (2001). “Personal narrative.” In M. Jolly (ed.), Encyclopedia of Life Writing: Autobiographical and Biographical Forms, Vol. 2. London: Fitzroy
15
- Lester Packer,L and Ong,C.O and Halliwell,B(2004). Herbal and Traditional Medicine Molecular Aspects of Health, edited by, Marcel Dekker ,New York
16
- medicine in Shirka District, Arsi Zone, Ethiopia, Ethiopian Health and Nutrition Research InstituteAddis Ababa, Ethiopia
17
- Monsted ,T, M,C.Reddy and Bansler ,J.P (2011). The Use of Narratives in Medical Work: A Field Study of Physician-Patient Consultations, University of Copenhagen, Aarhus, Denmark and The Pennsylvania State University, USA
18
- O'Mathna, D and Larimore,W. (2001). Alternative Medicine: The Christian Handbook, Grand Rapids, Mich: Zondervan Publishing
19
- Patwardhan, B (2005) Traditional Medicine: Modern Approach for Affordable Global Health, Interdiciplinary school of Health Sciences, University of Pune India.
20
- Sambo, L.G. (2010). The Decade of African Traditional Medicine Progress so farWorld Health Organization, The African Health Monitor, P:4-6
21
- Wainwright, D and Calnan, M. (2002). Work Stress: The Making of a Modern Epidemic. Buckingham: Open University Press.
22
- Webster A, Douglas ,C , Lewis, G. (2010). Making Sense of Medicines: 'Lay Pharmacology' and Narratives of Safety and Efficacy, Science and Technology Studies Unit, University of York, UK
23
- WHO (2004). Review of Traditional Medicine in the South-East Asia Region, Report of the Regional Working Group Meeting, New Delhi Writing: Autobiographical and Biographical Forms, Vol. 2. London: Fitzroy Dearborn.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تقویم لکی و مقایسه آن با سایر تقویمهای ایران باستان
این مقاله با عنوان «تقویم لکی و مقایسه آن با سایر تقویمهای ایران باستان» تنظیم شده است. روش تحقیقی در این مقاله روش تلفیقی (کتابخانهای- میدانی) و به شیوه تحلیلی- توصیفی تنظیم شده است. مقسوم کردن زمان در طول دوران گذشته همواره بر اساس آیینها و اعتقادات قومی رقم خورده است و گاه با توجه به موقعیتهای جغرافیایی صورت گرفته، چنانکه در ممالک عربی به سبب یکنواختی تقریبی فصول، گاهشمار «مهی» را برگزیدهاند و در سرزمین فارس، گاهشمار خورشیدی را تدوین کردهاند. ولی آنچه اهمیت دارد ماندگاری تقویمی است که مبتنی بر تکرار دقیق زمان در جایگاه اصلی فصلها و ماههاو روزهای خود باشد. بر این اساس با بررسی تقویمهای مختلف رایج در ایران از آغاز تا کنون، تقویم «میترایی» معقولتر از تقویمهای دیگر است که وارث بلامنازع آن تقویم لکی است.
https://journal.asi.org.ir/article_20157_d9f2f733a3c1b89584a9ec52af9baff9.pdf
2015-08-23
149
163
گاهشمار
تقویم لکی
میترایی
فرس
روزشمار
امیدعلی
نجفزاده قبادی
1
پژوهشگر مطالعات فرهنگی
AUTHOR
- اکرمی، موسی (1380). گاهشماری ایرانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
1
- آموزگار، ژاله (1374). تاریخ اساطیری ایران. تهران: انتشارات سمت.
2
- باقری، مهری (1376). دینهای ایرانی پیش از اسلام. تبریز: دانشگاه تبریز.
3
- برقبانی، زهرا (1383). بررسی ادیان ایران باستان؛با تاکید ویژه بر آیین میتراییسم. تاریخ پژوهی، سال ششم، شماره 18،
4
- بیرشک، احمد (1380). گاهشماری ایرانی (ادامه گاهشماری سه هزارسالی). تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
5
- بیرونی، ابوریحان (1377). آثارالباقیه، ترجمه: اکبر داناسرشت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
6
- ذکایی، فرزان (1384). معنای روزها و ماههای سال، تهران: انتشارات رخ مهتاب.
7
- رستمپور، سالومه (1381). مهرپرستی در ایران، هند و روم. تهران: انتشارات خورشید آفرین.
8
- رضایی، عبدالعظیم (1381). تاریخ ده هزار ساله ایران. تهران: انشارات اقبال.
9
- رضی، هاشم(1381). آیین مهر. تهران: انتشارات بهجت
10
- شاهنامه فردوسی
11
- شهبازی، عبدالله (1369). مقدمهای بر شناخت ایلات و عشایر ایران. تهران: نشر نی.
12
- صفا، ذبیح الله (1390). گاهشماری و جشنهای ملی ایرانیان. تهران: انتشارات اوستا فراهانی.
13
- صفیزاده، صدیق (1355). همانندی واژههای فارسی و کردی (لری- لکی). تهران: انتشارات تهران.
14
- قاسملو، فرید (1389). تقویم و تقویمنگاری. تهران: نشر کتاب مرجع.
15
- کاوه، علی محمد(1370).گاهشماری و تاریخگذاری از سرآغاز تا سرانجام. تهران: بردار
16
- لغتنامه دهخدا
17
- مرادی غیاثآبادی، رضا (1378). رصدخانه خورشیدی نقش رستم. تهران: انتشارات پژوهنده.
18
- مردوخ کردستانی، آیت الله محمد (1355). تاریخ مردوخ. تهران.
19
- معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
20
- ملکپور، ایرج (1383). تقویم هجری قمری. تهران: انتشارات حقوقدان/ دانش نگار.
21
- نجاری قزاآنی، یوسف (1391). گاهشماریهای جهان. تهران: موسسه انتشارات کتاب نشر.
22
- Acker, A. (1978). Initiation a Iastronomie. Masson Paris, P:32.
23
- Long, K.R. (1992). Astrophysical Data: Planets and Stars Springer – Verlag New York: Inc. P:55.
24
- http://arq.ir/104
25
ORIGINAL_ARTICLE
نظام سنتی آبیاری در اهرم
شهرستان تنگستان در استان بوشهر از نظر تعداد نخیلات و تولید خرما پس از شهرستان دشتستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. از مجموع این نخیلات بیشترین تعداد این نخیلات در شهر اهرم1 (Ahram) مرکز شهرستان تنگستان است. خرمای اهرم به خصوص نوع کَبکاب2(abkabk ) آن دارای مرغوبیت خاص و شهرت جهانی است. شغل بیشتر مردم در شهر اهرم از قدیمالایام تاکنون کشاورزی و به ویژه کاشت و پرورش نخل بوده است، بهطوری که امروزه این شهر در میان باغات نخل محصور است و به شکل یک باغ شهر در آمده است. در گذشتههای نه چندان دور در شهر اهرم نوعی سیستم سنتی آبیاری که به نام «کیل پیاله» معروف بود، مورد استفاده قرار میگرفت. اگرچه ابزارها و واحدهای اندازهگیری این سیستم آبیاری امروزه منسوخ شده، اما هنوز کشاورزان و باغداران با وجود فناوریهای جدید مانند ساعت، نظام آبیاری قدیمی را که یادگار پدرانشان بوده، استفاده میکنند. این تحقیق در این مقاله با استفاده از شیوههای کتابخانهای، میدانی، مشاهده و مصاحبه عمیق انجام شده است. پس از بررسی جغرافیای طبیعی و انسانی منطقه مورد نظر، نظام آبیاری سنتی مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج این مقاله کشاورزان این منطقه برای استفاده بهینه از آب به خصوص در فصل تابستان که با کمبود آب روبهرو بودند و همچنین جلوگیری از اسراف آب، نظام خاص آبیاری را طراحی کردند که دارای ویژگیهای منحصربهفردی بود که با سیستم آبیاری دیگر مناطق خشک در ایران که دارای کمبود آب بودند، متفاوت بود.
https://journal.asi.org.ir/article_20158_dcc3942af0dc6294d2b3e4e7ed425978.pdf
2015-08-23
164
182
تنگستان
اهرم
رودخانه باهوش
نخل
نظام سنتی آبیاری
مصطفی
ندیم
1
دانشیار بخش تاریخ دانشگاه شیراز
AUTHOR
حیدر
امیری
2
دانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه شیراز
AUTHOR
افشار سیستانی، ایرج (1369). نگاهی به بوشهر، جلد دوم، تهران: موسسه آموزشی و انتشاراتی نسل دانش.
1
ازکیا ، مصطفی (1365). توسعه و توسعه نیافتگی روستایی در ایران، تهران: انتشارات اطلاعات.
2
ازغندی، علیرضا. (1383). تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران 1357 – 1320، تهران: انتشارات سمت، چاپ دوم.
3
پاپلی یزدی، محمدحسین و لباف خانیکی، مجید (1379). جلد اول، «نقش قنات در شکلگیری تمدنها نظریه پایداری فرهنگ و تمدن کاریزی یزد»، قنات مجموعه مقالات، یزد: انتشارات شرکت سهامی آب منطقهای یزد (از ص 1 تا ص 5 ).
4
جمالی، رحیم (1381). شناسنامه شهرهای استان بوشهر، تهران: انتشارات قلم آشنا.
5
حمیدی، سید جعفر (1372). نهضت ابوسعید گناوهای، تهران : موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم.
6
------------- (1373). «بستر جغرافیایی قیام جنوب ایران»، اعضای هیأت علمی کنگره، مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت هشتادمین سال شهادت رئیسعلی دلواری ، بوشهر : چاپخانه علوی ، ( از ص 11 تا ص 22 ).
7
------------ (1380) .فرهنگنامۀ بوشهر، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
8
زاهدی، محمدجواد (1386) نگاهی به بنیانهای جامعهشناختی نظامهای آبیاری سنتی در ایران، پیک نور، علوم انسانی (علوم اجتماعی) شماره 1، صص18-3.
9
سازمان برنامه و بودجه (1375). سیمای اقتصادی، اجتماعی شهرستان تنگستان، بیجا، بیچا.
10
سدید السلطنه کبابی بندر عباسی، محمدعلیخان (1371). سرزمینهای شمالی پیرامون خلیج فارس و دریای عمان در صد سال پیش، تعلیقات احمد اقتداری، تهران: انتشارات جهان معاصر، چاپ اول.
11
صفینژاد، جواد (1353). نظامهای تولید زراعی «بنه» قبل و بعد از اصلاحات ارضی، تهران: انتشارات توس.
12
--------- (1359). نظام آبیاری سنتی در ایران، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
13
--------- (1345). طالب آباد، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.
14
غیور، حسنعلی (1370). «نگرشی تازه بر قنات در ایران و چگونگی توزیع آب در مناطق مختلف جغرافیایی»، فصانامه تحقیقات جغرافیایی دانشگاه اصفهان، شماره 23، (از ص 116 تا ص 130).
15
معاونت پژوهشی میراث فرهنگی استان بوشهر (بیتا). گزارش قلعة زایر خضر خان اهرمی بیجا، بی چا .
16
مصاحبه با غلامرضا قاسمی، سردانگ محلات اهرم، اهرم ، 9 / 3 / 92 .
17
یاحسینی، سید ابوالقاسم (1387). مطالعاتی در باب تنگستان، تهران: انتشارات گلگشت.
18
19