%0 Journal Article %T پژوهشی درباره فهم کودکانه از فقر و جنسیت در محله فرحزاد تهران %J نامه انسان شناسی %I انجمن انسان شناسی ایران %Z 1735-2096 %A زارعی, فایزه %A علیرضانژاد, سهیلا %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 18 %N 33 %P - %! پژوهشی درباره فهم کودکانه از فقر و جنسیت در محله فرحزاد تهران %K " فقر" %K " کودکی" %K "جنسیت" %K ‌ "دسترسی به فضای عمومی" %K "تقسیم کار جنسیتی" %R %X پرسش اصلی مقاله این است که چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان تجربه کودکانه از فقر در دختران و پسران وجود دارد؟ جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مشاهده، بحث گروهی متمرکز و مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته با مشارکت ۳۰ کودک (۱۶ دختر و ۱۴ پسر) ۱۰ تا ۱۷ ساله‌ای انجام شده که زندگی توأم با فقر را تجربه کرده‌اند. تحلیل داده‌ها با تکنیک تحلیل محتوای کیفی عرفی انجام شده ‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد که دختران و پسران هم‌زمان تجربه‌‌های مشابه و متفاوتی از فقر دارند. در حالی که دختران و پسران نداشتن لباس، مسکن و غذا را به طور مشابه تجربه و درک می‌کنند، کار کردن دختران در خانه و عدم دسترسی‌شان به فضای عمومی، شرایط را برای آنان متفاوت می‌کند. از سوی دیگر تقسیم جنسیتی کار در اوان کودکی در مورد دختران و پسران در خانواده‌های فقیر به نحو سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌شود. به دلیل دسترسی پسران به پول، منابع در دسترس آنها در بیرون و داخل خانه افزایش می‌یابد. اما کار دستمزدی از اوان کودکی فشار فیزیکی-روانی را برای پسران افزایش می‌دهد. دختران نیز نقش‌های جنسیتی خانگی و کار بدون دستمزد را بر عهده دارند و از محدودیت شدید روابط اجتماعی رنج می‌برند. %U https://journal.asi.org.ir/article_249414_35682578cff7aba2f0e260e0a36f3f5f.pdf