@article { author = {Mokhtarian, Bahar and salek, samaneh}, title = {Analysis of the Sacred Hand Palms on the Rocks of Iran Based on Theory of Art Agency}, journal = {Iranian Journal Of Antheropology}, volume = {17}, number = {31}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {Iranian Anthropological Association}, issn = {1735-2096}, eissn = {2717-347X}, doi = {}, abstract = {Among the images depicted on the rocky shrines of Iran, there are hand palms that pilgrims and the indigenous people believe that they belong to holy people thus vows, sacrifices and prayers are performed for them. This research has used Alfred Gell's theory of art agency, especially the second theme of his theory, the concept of distributed person. Here, the person and mind are not limited to specific time-space axes, but testify to agency that persists long after biological death. The research question is, how hand palms motifs relate to saints. In order to describe the process of sanctification of these stone carvings, the samples have been assessed and analyzed through field study. The most important finding of this research is application of the concept of distributed mind to motives of Iranian art and analysis them as person-like art works. Meanwhile, in addition to concept of image magic in the mentioned motives, they are social agents as well as indices of prototypes that are distributed in different periods and places in this way.}, keywords = {hand‌ palm,index,distributed‌ mind,image ‌magic,art ‌agency}, title_fa = {تحلیل پنجه­ های دست مقدس بر صخره­های ایران بر اساس نظریه­ عاملیت اثر هنری آلفرد جل}, abstract_fa = { در میان تصاویر نقش‌بسته بر زیارتگاه ­های صخره­ای ایران، پنجه­ هایی وجود دارند که به اعتقاد زیارت­ کنندگان یا مردم بومی منطقه، از آنِ افراد مقدس­ هستند و برای نذر، قربانی و حاجت­ خواهی مورد توجه قرار می‌گیرند. در این پژوهش از نظریه عاملیت هنر آلفرد جل و به ویژه دومین درون­مایه­ نظریه­ او یعنی مفهوم شخص توزیع­ یافته استفاده شده است. در اینجا شخص و ذهن او به محورهای زمانی-مکانی خاصی محدود نیست؛ بلکه بر عاملیتی گواهی می­دهد که مدت­ها پس از مرگ زیست­شناختی نیز تداوم دارد. پرسش پژوهش این است که چگونه این نقوش پنجه­ با اشخاص مقدس ارتباط یافته ­اند؟ برای شرح چگونگی روند مقدس شدن این نقش­ های سنگی، نمونه ­ها به طور میدانی تجزیه و تحلیل شده ­اند. مهم­ترین دستاورد این پژوهش، تطبیق مفهوم ذهن توزیع ­یافته بر نقوشی از هنر ایران و تحلیل­شان به عنوان آثاری شخص­گونه است. همچنین علاوه بر مصداق داشتن مفهوم جادوی تصویر در نقش ­های مورد نظر، آنها عاملان اجتماعی و نیز نمایه­ سرنمون­ هایی هستند که به این شکل، در ادوار و مکان­ های گوناگون گسترده شده ­اند.                                                                    }, keywords_fa = {پنجه دست,نمایه,ذهن توزیع­یافته,جادوی تصویر,عاملیت هنر}, url = {https://journal.asi.org.ir/article_246459.html}, eprint = {https://journal.asi.org.ir/article_246459_311f0e3a7d81907518f62301d0f6d8a8.pdf} }